ישראייר מפסיקה לטוס לחו"ל; האם אל על בדרך להחלטה דומה?

ישראייר: החברה תפעל עד לסוף השבוע להחזיר את כלל נוסעיה השוהים בחו"ל • ארקיע: כל הפעילות הבינלאומית בוטלה עוד בתחילת מרץ, ובשלב זה היא מופסקת לאורך כל החודש - כולל פסח • ומה יקרה באל על?

ערב קשה בתעופה הישראלית. ההחלטה ממנה חששו יותר מכל הגיעה: סגירת גבולות ישראל עם ההודעה על חובת הבידוד לשבים מכל היעדים. עוד הערב (ב') תודיע אל על על צמצום דרמטי בלו"ז הטיסות שלה, שכבר כעת פועל חלקית. בחברה מתכוונים לשמר את הקשר האווירי לישראל אבל במתכונת מצומצמת. בכיר באל על מבהיר כי "לא ייסגרו טיסות לכלל היעדים", וכי "בחברה בוחנים איך לשמר את הקשר האווירי ואל אילו יעדים ימשיכו לפעול טיסות". צוות ההנהלה של אל על התכנס לדיון חירום.

יש להניח כי חברות התעופה הבינלאומיות, כולל אלה מארה"ב, יעצרו את הטיסות שלהן לישראל בהדרגה, בעיקר לנוכח העובדה שהצוותים שלהן יצטרכו להיכנס לבידוד של 14 ימים. מאות אנשי צוות של אל על כבר נמצאים בבידוד מאז ההכרזה האחרונה על מערב אירופה, וכל אנשי הצוות שינחתו הערב מכלל היעדים יצטרפו ל-260 אנשי אל על לפחות, מחצית מהם טייסים.

ההמלצה לשוהים בחו"ל היא להקדים את חזרתם לישראל, משום שלו"ז הטיסות יכלול קווים חיוניים מועטים. מה גם שאל על מחויבת להכניס צוותי אוויר לבידוד כבר מהערב, כשיותר מ-250 אנשי צוות שלה (מחציתם כאמור טייסים) כבר שוהים בבידוד. מי שמחזיק בכרטיס טיסה יכול לפנות למרכזי השירות של אל על ולשנות את המועד.

במקביל, חברת ישראייר הודיעה הערב על הפסקה הפעילות הבינלאומית שלה. מהחברה נמסר כי בעקבות הודעת ראש הממשלה ומשרד הבריאות, החברה תפעל עד לסוף השבוע להחזיר את כלל נוסעיה השוהים בחו"ל. לאחר מכן תבטל החברה את טיסותיה הבינלאומיות המתוכננות עד לסוף חודש מרץ. הטיסות בנתיבים הפנים-ארציים מחיפה ונתב"ג לרמון יימשכו כסדרן. 

ישראייר עדכנה עוד כי היא מקפיאה את טיסותיה הבינלאומית מ-14.3 עד לסוף מרץ. בשלב זה אין שינוי בלוח הטיסות לאפריל. טיסות מיוחדות חכורות דוגמת טיסות של חבילות סקי עם סקידיל וטיסות ללפלנד יימשכו. פעילות הטיסות הפנים-ארציות ממשיכה כסדרה. עוד הודיעה החברה כי היא מאפשרת לכל מי שהזמין טיסות או חופשות לחו"ל ושעליו לשלם דמי ביטול, להמיר 90% מהסכום לחבילות נופש לאילת או לעקבה. 

עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרשיונל, מסביר ל"גלובס" כי כל הפעילות הבינלאומית בוטלה עוד בתחילת חודש מרץ, ובשלב זה היא מופסקת לאורך כל החודש, כולל פסח. את כל הקלפים שלה שמה ארקיע על אילת. "זה הכי קרוב להרגשה של חופש ברגע כשחו"ל נסגר. זה טיסה ומלון בעיר נופש. הסטנו את את כל האיירבוס ניאו 321 לטיסות לאילת. המטוסים עברו חיטוי וטיהור, והם ממריאים מטרמינל 1 שעבר חיטוי גם הוא. אנחנו מעמידים לוז אטרקטיבי של כל שעה טיסה לאילת: מהשעה שש וחצי בבוקר ועד השעה תשע בערב".

המחיר חייב גם הוא לדבר, ולפי ברלוביץ', טיסות ארקיע לאילת יימכרו במחיר שמתחיל ב-159 שקל לכיוון. ארקיע תציע חבילות של טיסה ושני לילות באילת לזוג במחיר של 1,000 עד 1,200 שקל באמצע השבוע ו-1,100 עד 1,500 שקל בסוף השבוע.

אילת בינתיים מספקת את האופק עבור המלונאים, למרות שגם בעיר שבעיקר נהנית מנופשים ישראלים כבר מרגישים ביטולים, לאור החשש של הישראלים מהתפשטות הווירוס. המחירים באילת זולים כעת מהרמה המוכרת בחג הזה. "אני מאמין שיהיו הזמנות", אומר ברלוביץ'. "כבר היום כשהיה מזג אוויר חם, זה מגביר את קצב המכירות, ואני צופה שבקצב הזה אילת תתייקר לפסח, בעיקר כשהיא נשארה אופציית החופשה העיקרית. ההכרזה הערב חתמה את הטיסות הבינלאומיות של כל החברות הישראליות".

אתמול התראיין ל"גלובס" יו"ר ארקיע אבי חורמרו, שסיפר על הפסקת הקווים הבינלאומיים של החברה עוד לפי ההכרזה הערב. במקביל הוצאו 180 עובדי ארקיע לחופשה ללא תשלום. משבר הקורונה תפס את חברת התעופה בתקופה שבה היא מנסה לצאת מהקשיים אליהם נקלעה באחרונה. ארקיע מונה 550 עובדים המחזיקים ב-30% ממניות החברה.

יו"ר ארקיע חורמרו הסביר ל"גלובס" כי "במצב הנוכחי נמשיך להוציא עוד עובדים לחופשה כפויה, ואם יהיה צורך, גם כל העובדים ייצאו לחל"ת. ההנהלה עובדת ימים ולילות לראות איך החברה תמשיך להתקיים ותעבור את המשבר בשלום. המדינה חייבת לעזור לכל חברות התעופה הישראליות, משום שככל שהמשבר הזה מעמיק - לא תהיה במדינת אף לא חברה תעופה ישראלית אחת. אנו נוקטים את כל הצעדים על-מנת לנסות ולהפחית נזקים בעקבות משבר הקורונה. המצב מאוד מסוכן, כי האפקט הוא רוחבי לכלל המשק".