"אין הצדקה לעלייה המשמעותית במחיר מניית אופקו בניגוד למגמה בשוק"

שווי השוק של חברת הפארמה אופקו צמח בסוף השבוע האחרון בכ-600 מיליון דולר • אנליסט אי.בי.אי, סטיבן טפר, מסמן את מניית פריגו כאפשרות השקעה מעניינת בתקופה הנוכחית, על רקע בהלת הקורונה בשווקים • הוא מציין כי "חברת אופקו אינה היחידה שמציעה שירותי אבחון לקורונה"

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

התפשטותו של נגיף קורונה בעולם גילחה בימים האחרונים מיליארדים רבים משוקי ההון העולמיים, ומניות מסקטורים מגוונים נסחרו בירידות חדות. בבורסת תל אביב בלטה לחיוב מניית הפארמה אופקו, שזינקה לאחר שהחברה הודיעה כי פיתחה ערכה לאבחון קורונה.

עם זאת, סטיבן טפר, אנליסט הפארמה של בית ההשקעות אי.בי.אי, מצנן את ההתלהבות. לדבריו, "אין שום הצדקה לעלייה הכל כך משמעותית במחיר המניה של אופקו, בניגוד למגמה בשוק". לעומת זאת, הוא מסמן דווקא את פריגו כמניה שעשויה להיות מעניינת בתקופה הנוכחית.

טפר מציין כי נגיף קורונה, שהתפרץ לפני יותר מחודשיים במחוז חוביי שבסין, מתפשט כיום ביותר מ-100 מדינות בעולם, עם יותר מ-100 אלף נדבקים ואלפי מתים. בסין, שבה נדבקו עד כה כ-81 אלף בני אדם, המגיפה נבלמה כמעט לחלוטין, ומוקדי ההתפרצות המרכזיים בשבועות האחרונים הם קוריאה הדרומית, איראן ואיטליה, עם אלפי נדבקים בכל אחת מהמדינות. "אבל זה לא סוף הסיפור", אומר טפר. "בשבועות האחרונים הצטרפו מספר רב של מוקדים ברחבי העולם, שבהם היקף הנדבקים התחיל לצמוח בעשרות רבות כל יום, והגיעו להיקף הדבקה שבין 300 ל-1,200 איש בכל מדינה".

מדינות "הגל השלישי" של התפשטות הקורונה, לדבריו, כוללות מדינות מפותחות, מהחזקות בכלכלה העולמית: גרמניה, צרפת, ספרד, שווייץ, בריטניה, ארה"ב ויפן. "להערכתנו, קיים סיכוי סביר שגם הגל השלישי יתפתח למגיפה, שתגיע לאלפי חולים בעשרות מדינות. השאלה הגדולה היא מתי זה ייבלם. האם נגיע למספרים של עשרות ומאות אלפים במדינות המפתח ברחבי העולם? כמו כן, מה ניתן ללמוד מהתפתחות הנגיף בסין ומהבלימה שלו לאחר כחודשיים? והאם עונת הקיץ תבלום את התפשטות נגיף הקורונה, בדומה למה שרואים עם נגיף השפעת?"

טפר מוסיף כי ככל שהמגיפה מתפתחת ומתפשטת ברחבי העולם, מתברר כי עדיין מוקדם לקבוע מהו שיעור התמותה המדויק מהמחלה. אף ששיעור התמותה בסין (שבה נמצאו כ-75% מהנדבקים בעולם) עומד על כ-4%, בשאר המדינות קיימת שונות גבוהה, שנעה בין כ-1% (בקוריאה הדרומית ויפן) לכ-5% (באיטליה).

"ייתכנו כמה פקטורים שמשפיעים על השוני בין המדינות, ובהם איכות ויעילות מערכות הבריאות, מדיניות הבידוד והטיפול במרחב הציבורי, היקף השימוש בבדיקות האבחון ואופן הספירה של הנדבקים (נשאים/חולים), ההרכב הדמוגרפי של הנדבקים בכל מדינה, הבדלים גנטיים בין אוכלוסיות שונות ברחבי העולם ושינויים גנטיים שעוברים על הנגיף במהלך ההתפשטות ברחבי העולם", מציין טפר.

תחום המוצרים להפסקת עישון עשוי להתחזק

כאמור, טפר מתייחס לשתי חברות פארמה דואליות (שנסחרות במקביל בוול סטריט ובתל אביב) - אופקו ופריגו. "אופקו דיווחה לקראת סוף השבוע שעבר שהיא מתחילה להציע שירותי אבחון לנגיף קורונה דרך רשת המעבדות שלה - בשורה שהובילה לעלייה של כ-60% בשווי המניה", הוא אומר. "יש לציין כי היא לא החברה היחידה שמציעה שירותי אבחון לקורונה, וגם שתי רשתות הדיאגנוסטיקה הענקיות Quest ו-LabCorp, ששולטות בשוק האבחון הקליני, הודיעו בסוף השבוע כי הן מציעות בדיקות כאלה. רשת המעבדות של אופקו מחזיקה אחוזים בודדים מנתח השוק, וצפויה בהתאם לקבל נתח שוק מצומצם יותר של הבדיקות לקורונה".

לדבריו, "הארגון לבקרת מחלות (CDC) הפיץ בסוף השבוע כ-1.1 מיליון ערכות לאבחון קורונה למעבדות ברחבי ארה"ב וכ-4 מיליון ערכות צפויות להישלח בימים הקרובים. להערכתנו, בשבועות הקרובים צפויות להישלח עוד עשרות מיליוני ערכות נוספות. עלות הערכה עצמה וחומרי הגלם ממומנים על ידי CDC, שמקבל תקציב ממשלתי ללחימה במגיפות בכלל ובקורונה בפרט. להערכתנו, אופקו תקבל במקסימום 2 עד 3 מיליון ערכות בדיקה בחודשים הקרובים (נתח שוק של 5% מ-50 מיליון בדיקות). הרווח שעושות המעבדות מביצוע הבדיקה, מגיע לעשרות דולרים בודדים לכל בדיקה. בחישובים שלנו, לאופקו צפויה השנה תוספת רווח של בין 50 ל-100 מיליון דולר, בתרחיש קיצוני של התפשטות רחבה מאוד של הנגיף ברחבי ארה"ב (תרחיש חמור משמעותית ממה שמסתמן בסין)".

המסקנה שאליה מגיע טפר היא כי "בשורה התחתונה, אין שום הצדקה לעלייה הכל כך משמעותית במחיר המניה של אופקו, בניגוד למגמה בשוק. שווי השוק של מניית אופקו צמח בסוף השבוע בכ-600 מיליון דולר. יש לזכור כי על מניית אופקו קיימים היקפי שורט גבוהים, שכנראה עזרו בדחיפת מחיר המניה (short squeeze)".

מנגד, על פריגו, שאמנם נסחרה בעלייה קלה ביום ראשון בבורסת תל אביב, אבל ירדה אתמול גם בתל אביב וגם בניו יורק, כותב טפר: "זוהי חברה שמתמחה במוצרי צריכה בתחום הבריאות והטיפול העצמי, ויכולה להיות מניה מאוד מעניינת בתקופה הנוכחית". לדבריו, יש לכך כמה סיבות. הראשונה היא שהחברה ממוקדת במוצרי צריכה בסיסיים, כמו תרופות, מזון לתינוקות ומוצרים להיגיינת הפה - מוצרים שאנשים יצרכו גם בתקופות משבר.

סיבה נוספת להערכה של טפר בעניין פריגו היא שרוב מוצרי החברה הם במותג פרטי, ונמכרים לצרכן במחיר נמוך יותר מהמותגים המקבילים, כך שהם מתאימים למאפייני הצריכה בזמנים של מיתון. סיבה שלישית היא שלפריגו יש מגוון תרופות שאינן במרשם רופא, לטיפול בצינון ושיעול, חום וכאבים - תרופות שלהערכתו של טפר, הצריכה שלהן צפויה לעלות משמעותית עם התפשטות הקורונה. "נזכיר כי למרות ההיסטריה, כ-90% מהנדבקים יסבלו ממחלה קלה עד בינונית, עם תסמינים של צינון, שיעול, חום וכאבים. רק מיעוט מהחולים יפתחו דלקת ריאות קשה ויזדקקו לאשפוז ולטיפול הרבה יתר אגרסיבי", כותב טפר.

סיבה נוספת להערכתו בעניין פריגו, לדבריו, היא שהחברה דומיננטית גם בתחום המוצרים להפסקת עישון - תחום שלדעתו עשוי להתחזק בטווח הבינוני, "כשהציבור יפנים כי פגיעה בדרכי הנשימה והריאות גם מגדילה משמעותית את הסיכון למות ממחלה נגיפית לכאורה פשוטה כמו קורונה, ולא רק ממחלה קשה כמו סרטן הריאות".