מט"ח | ניתוח

התיירות, הבחירות או הנאסד"ק: מה מפיל את השקל מול המטבעות הזרים?

בתקופה האחרונה נחלש השקל מול הדולר ובעיקר מול האירו • למרות שההיחלשות קשורה לתופעות שליליות, כמו המבוי הסתום בפוליטיקה או חשש לענף ההייטק, התוצאות יכולות להיות חיוביות, למשל להאיץ את האינפלציה • בנוסף, המשבר הריץ את המשקיעים לנכסים שנחשבים לבטוחים יותר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס

אם זו לא הכלכלה וגם לא המגפה - מדוע השקל נחלש בימים האחרונים? היחלשותו של השקל במסחר בימים האחרונים מול האירו והדולר עשויה להפתיע, לאור העובדה שמצב הכלכלה הישראלית נותר לפי שעה איתן. גם הקורונה בישראל, עדיין תחת שליטה, בשעה שבאירופה ובארה"ב מספרי החולים מזנקים. אבל, אחרי ההתחזקות המרשימה שרשם בשנה הקודמת מול הדולר, רושם השקל בימים האחרונים ירידות מול הדולר - ועוד יותר מכך מול האירו.

האירו התחזק יותר מהדולר
 האירו התחזק יותר מהדולר

הירידה כשלעצמה איננה תופעה שלילית, אם כבר להיפך: היא מספקת רוח גבית למאמץ של בנק ישראל לעורר מחדש את האינפלציה - משימה שהפכה קשה עוד יותר בימים האחרונים, בגלל הירידות החדות במחיר הנפט ובשוקי ההון.

"ישראל היא תעודת סל ממונפת על הנאסד"ק", אמר ל"גלובס" פעיל ותיק בשוק המט"ח. המשקל היחסי של ההייטק במשק הישראלי הוא הרבה יותר גבוה מבכל מדינה אחרת, כולל ארה"ב עצמה. חברות בנאסד"ק משקיעות כאן ומעורבות במה שקורה כאן. "אז כשהמניות של ענקיות הטכנולוגיה נחתכות בעשרות אחוזים, ההנחה היא שגם ההייטק הישראלי ייפגע וכלכלת ישראל תושפע לרעה. גם הפגיעה בייצוא הסחורות כתוצאה מהפסקת הטיסות והתרסקות התיירות לישראל - שני מקורות מרכזיים למטבע חוץ - צפויים להשפיע לרעה על שער השקל".

להערכת אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, יכולות להיות שלוש סיבות לירידות בשער השקל. הגופים המוסדיים שמשקיעים מיליארדים בכל חודש בחו"ל נוהגים לרכוש הגנות מפני התחזקות של השקל - הירידות האחרונות בשווקים גורמות להם להקטין את ההגנות, מהלך שהשפעתו זהה לרכישת דולרים.

הסיבה השנייה להערכת זבז'ינסקי היא האכזבה בשווקים מתוצאות הבחירות בישראל והמשך הפלונטר הפוליטי, שמתחיל לעורר חשש לגבי הטיפול בגירעון. בנוסף, מציין זבז'ינסקי כי באופן היסטורי עלייה בסיכון בישראל הובילה לפיחות השקל. "בשנים האחרונות התקבעה תפיסה שהשקל יכול רק להתחזק. זה הוביל לפוזיציות גדולות מדי בעד השקל ונגד הדולר. כשהמצב משתנה במהירות המטוטלת הזאת יכולה לנוע במהירות לכיוון הפוך".

משיחות עם פעילים בשוק המט"ח עולה הסבר נוסף, טכני בעיקרו. משקיעים רבים בנו בחודשים האחרונים פוזיציות 'לונג' על השקל (בעיקר מול הדולר) לקראת כניסתה הצפויה של ישראל למדד האג"ח הממשלה העולמי (WGBI), כשהמחשבה הייתה שהכניסה תזרים ביקושים לשקל בהיקפים של כמה מיליארדי דולרים. הבהלה בשווקים אילצה את גופי ההשקעה לממש נכסים והפוזיציות על השקל. זו הסיבה לדעת אותם גורמים לירידות שאפיינו את כל סוגי האג"ח השקליים, כולל האג"ח הממשלתי, שנחשב למקלט בטוח - בעוד שאיגרות החוב של ממשלות ארה"ב ומדינות בטוחות באירופה רשמו עליות.

התחזקות האירו היא תופעה כלל-עולמית, שנובעת מ- Carry trade, שבו משקיעים רבים ניצלו את הריבית הנמוכה על האירו כדי ללוות באירו ולרכוש נכסים במטבעות אחרים שנושאים ריבית גבוהה יותר. הירידות בשוק הכניסו את המשקיעים האלה לשורט סקוויז.