סייבר | בלעדי

משה חוגג מקים חברת סייבר עם המפכ"ל לשעבר דודי כהן

רנ"צ בדימוס כהן וניצב בדימוס רוני ריטמן, לשעבר מפקד יחידת להב 433, ישמשו שותפים מנהלים בחברה בת של חברת הבלוקצ'יין סירין לאבס • החברה האם, שפיתחה טלפון בלוקצ'יין, מתכננת להשיק בקרוב מכשיר טלפון חדש לארגונים

רוני ריטמן (מימין), משה חוגג ודודי כהן / צילומים: דוברות משטרת ישראל, יונתן בלום, איל יצהר
רוני ריטמן (מימין), משה חוגג ודודי כהן / צילומים: דוברות משטרת ישראל, יונתן בלום, איל יצהר

חברת הבלוקצ’יין הישראלית Sirin Labs של משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים ומייסד שותף של קרן ההון סיכון סינגולריטים, מרחיבה את פעילותה לתחום הסייבר. לצורך כך, כפי שנודע ל"גלובס", מקימה סירין לאבס חברה בת בשם Sirin Cyber, שתתמקד בתחום אבטחת הסייבר לממשלות ולארגונים.

החברה הבת, סירין סייבר, מוקמת על ידי חוגג ושותפו, איל ההון הקזחי קינס רקישב, בשותפות עם שניים ממפקדיה הבכירים לשעבר של משטרת ישראל, שיובילו את החברה החדשה: רב-ניצב בדימוס דודי כהן, שכיהן כמפכ"ל המשטרה ב-2011-2007, וניצב בדימוס רוני ריטמן, ששימש מפקד יחידת להב 433 ב-2018-2014. לדברי סירין לאבס, השניים, שישמשו שותפים מנהלים בחברה הבת, "יתרמו מניסיונם הניהולי והמקצועי בתחומי ביטחון המולדת (Homeland Security) והסייבר, על רקע ניסיונם בתפקידיהם הקודמים".

רב-ניצב בדימוס כהן (65) סיים את תפקידו כמפכ"ל המשטרה במאי 2011, ומ-2012 עד 2015 שימש יו"ר חברת האנרגיה כהן פיתוח גז ונפט, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק. אחיו של המפכ"ל לשעבר, ניצב מוטי כהן, מכהן מאז דצמבר 2018 כממלא מקום מפכ"ל המשטרה, לאחר סיום תפקידו של רב-ניצב רוני אלשיך.
ניצב בדימוס ריטמן (56), ששירת במשטרת ישראל 31 שנים בתפקידים בכירים, פרש מהמשטרה במאי 2018 - ארבעה חודשים לאחר שננזף על ידי המפכ"ל דאז, רב-ניצב רוני אלשיך, בעקבות חשד כי הטריד מינית קצינה במשטרה, ולאחר שמינויו לתפקיד חדש במשטרה נבלם על ידי השר לביטחון פנים, גלעד ארדן. מי שהחליף את ריטמן בראש יחידת להב 433 - היחידה למלחמה בפשיעה החמורה הארצית והבינלאומית ובשחיתות הציבורית והפשע המאורגן בישראל - הוא ניצב יגאל בן-שלום.

סירין פיטרה 35 מעובדיה בשנה שעברה

החברה החדשה סירין סייבר, שבראשה יעמדו כהן וריטמן, תקים פלטפורמה למימוש פרויקטים, מיזמים והשקעות בתחום הסייבר. כמו כן, החברה תספק שירותים ופתרונות עבור לקוחות מהמגזר הציבורי והפרטי בישראל ובעולם. הקמת החברה הבת נעשית במקום המהלך המתוכנן של מיזוג סירין לאבס עם חברת סייבר ישראלית, שעליו דיווחנו ב"גלובס" בדצמבר האחרון.

רקישב, שותף מנהל בחברת סירין לאבס, מסר בנוגע להקמת החברה הבת: "הצבנו לעצמנו מטרה להשתמש ביכולות ובידע שפיתחנו וצברנו במשך השנים בתחום אבטחת המידע, לצד הניסיון הנרחב של שותפינו הבכירים ממערכת אכיפת החוק בישראל, כדי לקחת את סירין צעד קדימה ולפתח טכנולוגיות חדשות במטרה לשמש שחקן מפתח מוביל בעולם הסייבר".

החברה האם סירין לאבס, שהשיקה בסוף 2018 את סמארטפון הבלוקצ’יין Finney, המספק בין השאר ארנק למטבעות דיגיטליים, תמשיך לפעול בתחום של אספקת שירותי מובייל ואף צפויה להודיע בקרוב על השקת מכשיר טלפון חדש לארגונים. בשנה שעברה, על רקע האטה משמעותית בפעילות המסחר וההשקעות בתחום המטבעות הדיגיטליים בעולם, צימצמה סירין לאבס את פעילותה ופיטרה כ-35 עובדים. כיום מעסיקה החברה כ-25 עובדים במשרדיה ברמת גן.

חברת הבלוקצ’יין סירין לאבס, שנוסדה ב-2013 על ידי חוגג ושותפו רקישב, דיווחה בחמש שנות פעילותה הראשונות על גיוסי הון בהיקף כולל של 255 מיליון דולר, שהתקבלו בשני סבבי גיוס ובהנפקת מטבע דיגיטלי (ICO) בסוף 2017. שוויו של המטבע הדיגיטלי שהנפיקה סירין לאבס (SRN) כמעט נמחק מאז ההנפקה, לאחר שצנח בכ-99% מהשיא שרשם בינואר 2018, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

בשיחה שקיים עם "גלובס" בדצמבר האחרון אמר חוגג: "בתחום הקריפטו, אני לא מכיר אף חברה שלא הצטמקה בשנה האחרונה". ואכן, ההאטה בשוק מטבעות הקריפטו פגעה ברבות מחברות הבלוקצ’יין שהוקמו בישראל בשנים האחרונות. מסקירה שערך איגוד הביטקוין הישראלי, שנחשפה בתחילת החודש ב"גלובס", עולה כי בין 134 החברות המקומיות שנותרו פעילות בתחום הבלוקצ’יין, רק ארבע הוקמו ב-2019 - צניחה של 90% ממספר החברות שהוקמו שנה קודם לכן. מספר חברות הבלוקצ’יין הישראליות שהוקמו בשנה שעברה הוא הנמוך ביותר מאז 2012.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.