אשתו של חולה הקורונה ששוחרר מאיכילוב: "התחננו בפני מד"א שיבואו לקחת דגימה"

עובד רשות שדות התעופה בשנות ה-60 לחייו, גילה תסמיני חום במשך 10 ימים, ובוקר לאחר שאושפז באיכילוב שוחרר לביתו • הוא מאושפז במצב בינוני בטיפול נמרץ באיכילוב, ובעקבות האירוע הוכנסו 16 אנשי צוות רפואי במחלקה הפנימית באיכילוב לבידוד

ישראלים שחזרו מחו"ל בלילה בנתב"ג. משרד הבריאות הודיע שאזרחים החוזרים מכל יעד לארץ, ייכנסו לבידוד / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
ישראלים שחזרו מחו"ל בלילה בנתב"ג. משרד הבריאות הודיע שאזרחים החוזרים מכל יעד לארץ, ייכנסו לבידוד / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

הבוקר התגלה כי אחד החולים בקורונה, חולה מס' 71, עשוי להיות אותו מקרה שמפניו חששה מערכת הבריאות; אדם אשר לא מקור הדבקתו לא ידוע, שייתכן כי התגלה בשלב מתקדם ומאוחר, לאחר ששהה בקהילה וייתכן כי הדביק אנשים נוספים. אותו מקרה מעלה סימני שאלה באשר להתנהלות משרד הבריאות, והקריטריונים שלו לזכאות לבדיקה לנגיף, שלדברי מומחי בריאות אינם מספקים בשלב זה, ומציבים את הציבור בסיכון מוגבר.

עובד רשות שדות התעופה בשנות ה-60 לחייו, גילה תסמיני חום במשך 10 ימים. למרות שמשפחתו התקשרה לרשויות הבריאות וביקשה לבצע בדיקות לנגיף, אלו סירבו בטענה שאינו עומד בקריטריונים. הוא אושפז בתחילת השבוע במחלקה הפנימית באיכילוב, ובוקר למחרת שוחרר לביתו.

אמש (שלישי), שב החולה לבית החולים כשהוא סובל מדלקת ריאות. הוא אושפז, אך לא בתנאי בידוד, ולפי הפרסומים נבדק רק לאחר זמן רב, למרות שאיננו עומד בקריטריונים שקבע משרד הבריאות לבדיקות הקורונה. כעת, הוא מאושפז במצב בינוני בטיפול נמרץ באיכילוב, ובעקבות האירוע הוכנסו 16 אנשי צוות של המחלקה הפנימית שבה אושפז לבידוד, והיא נסגרה לקבלת חולים חדשים. כעת, נבדק כמה אנשי צוות במיון צריכים גם הם להיכנס לבידוד.

הבדיקות בישראל ממוקדות נכון לשעה זו בשני קהלי יעד; בני אדם ששבו מחו"ל, או כאלו ששהו במגע הדוק עם חולה מאומת. כתוצאה מכך, ייתכן שלא מאותרים חולים בקהילה, ולא ניתן לייצר תמונת מצב מלאה של מספר הנדבקים ותפוצת המחלה. אותו מקרה מצטרף לחולה נוסף שאותר בשבוע שעבר, כאשר מקור הדבקתו לא ידוע. ולמרות זאת, הקריטריונים המצומצמים לבדיקה נותרו כפי שהם.

מי שמאשר ביצוע בדיקות לחולי קורונה הוא משרד הבריאות. הנושא נמצא באחריותו ובתי החולים מבצעים את הוראותיו. במקרה המדובר, רק בזכות התעקשות של רופאה באיכילוב ולחץ שהפעיל בית החולים, בסופו של דבר החולה נבדק לקורונה. כעת, כחלק מהליך הסקת המסקנות ובשל ההגדרה המצומצמת של משרד הבריאות לבדיקות הנגיף, בבית החולים איכילוב פועלים לייצור הפרדה במיון עצמו בין החולים, כך שאלו המגלים תסמינים העונים להגדרות המחלה דוגמת חום גבוה ושיעול, ישהו במתחם נפרד.

 

"גם בקופ"ח זלזלו במה שאמרנו"

גם אישתו של אותו חולה, ששהתה במגע הדוק איתו שכן משך תקופה ארוכה הוא לא נבדק ולא הוגדר כחלק מקבוצת הסיכון לנגיף, גילתה תסמיני חום לפני חמישה ימים. בהודעת ווטסאפ שהופצה בשמה, נכתב: "אני חשה צורך להתנצל על שהכנסנו את כולכם לסחרור עם כל מה שעובר עלינו. התחננו בפני מד"א שיבואו לקחת דגימה. אמרנו להם שהוא עובד רשות שדות התעופה, שהתחושות שלו בעיקר לא נורמטיביות, שיש לו דלקת ריאות. הם לא הסכימו".

בהודעה המספרת את השתלשלות הדברים מצוין כי החולה נלקח על ידי משפחתו למיון ביום ראשון, לאחר שביקשו שוב מהצוות להגיע לקחת דגימה כדי לא לסכן את באי בית החולים, אך ללא הצלחה. "גם בקופ"ח זלזלו במה שאמרנו וגם במיון למרות שהם ראו אותו איך שהוא נראה ואת דלקת הריאות ואת המדדים בדם. ולמרות הכל הם לא הסכימו ואמרו לא. הוא אושפז ללילה והיה בעיקר באפיסת כוחות במצב נוראי. השכיבו אותו במסדרון. בבוקר הרופא אמר לו שילך הביתה ושאנטיביוטיקה הוא יכול לקחת גם בבית דרך הפה".

לאחר שהוחזר הביתה, הוא חש שוב ברע, ומשפחתו לקחה אותו בחזרה לבית החולים. רק יום למחרת, הסכימו לבדוק האם הוא נושא את הנגיף, והבדיקה כאמור חזרה חיובית. "הרגע היו כאן ממד"א ולקחו גם לי דגימה. זו הרגשה קשה. למרות שאני יודעת שעשינו הכל לדווח, לבקש דגימה, להתאשפז", מספרת בת הזוג. "המערכת עובדת באוטומט מבלי להפעיל שיקול דעת ולחשוב מחוץ לקופסה. אז כל מי שנחשף אלינו, אני מתנצלת, גם אם לא הסתובבנו מידי כי הרגשנו רע".

"אסור להיות שבויים בקונספציה כאילו הנגיף מגיע רק מחוץ לארץ"

איגוד רופאי בריאות הציבור קורא כבר מספר ימים למשרד הבריאות להרחיב את מערך המעבדות ואת מספר בדיקות הקורונה בישראל, אך הדבר טרם התרחש. "אסור להיות שבויים בקונספציה כאילו הנגיף מגיע רק מחוץ לארץ", אומר היום שוב פרופ' חגי לוין, יו"ר האיגוד. "חייבים להתבסס בקבלת ההחלטות על נתונים אפידמיולוגיים ומעבדתיים ועל מומחי בריאות הציבור ולהתאים את ההחלטות למציאות המשתנה. יש עכשיו עדויות ברורות להעברה בישראל ויש לנקוט בהתאם בפעולות מידתיות ומבוססות ראיות ולהפעיל מערך מושכל של ניטור מעבדתי ואפידמיולוגי של מקרים חשודים עם קליניקה משמעותית וניטור מדגמי בקהילה כמו גם של צבירי תחלואה חריגה במשפחות או מקומות עבודה/לימודים".

גם רופאים בקהילה מעבירים ביקורת על התנהלות משרד הבריאות ומזהירים מפני תוצאות של התפשטות לא מבוקרת של המחלה. ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "כעת כשיש הדבקה קהילתית, דיי ברור שיש מצוננים שמגיעים למרפאות עם קורונה, למרות שאין לנו בדיקות זמינות בקהילה. רופאי הקהילה יהיו חשופים יותר ויותר למחלה, אז כדאי להתמגן: לשים מסיכות, לחטא. הבעיה היא שקיבלנו מהקופה רק מסכה אחת חד פעמית. ויותר מזה - אין להשיג.

"יש מסמכים על אופן חיטוי החדר, תשפוך כלור. תצא שעה ותחזור - לא ברור איך משיגים החומרים המחטאים. לא חולקו. אז מה יקרה בקרוב ?רופאים יצאו לבידוד ביתי בשל חשיפה לחולים. אם לא, ידביקו חולים בעצמם. בשל הרבה מצוננים קל שרוצים להיבדק ליתר ביטחון (אפילו שאין לנו שום דרך לאשש אבחנה, שום תרופה נגד המחלה ושום דרך לשנות המהלך שלה) 'אבל רק ליתר ביטחון תגיד שאין לי קורונה', לא תהיה זמינות רפואית לחולים כרוניים להם אנו כן יודעים לעזור".