הבורסה בת"א | סיקור שוטף

יום דרמטי בבורסה: ת"א 90 צנח ב-8%, דלק נפלה ב-51%; ת"א 35 צלל ב-18.6% בשבוע

מדד הנפט והגז צלל ב-12% • מניית דיסקונט צנחה ב-5.44%, טבע נפלה ב-8.5%, לאומי עלתה ב-1% כנגד המגמה • מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-4.48 מיליארד שקל

הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:28

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בירידות חדות במקביל לנפילות בוול סטריט. מדד ת"א 35 איבד 4.8%, ת"א 90 צלל 8%, מדד הבנקים איבד 2%.

מניית דלק צנחה ב-51%, דיסקונט נפלה ב-5.4%, טבע התרסקה ביותר מ-8%, עזריאלי נפלה בכ-6%, אנלייט אנרגיה נפלה ב-18%.

מחזור המסחר הסתכם ב-4.4 מיליארד שקל.

מניות הנפט והגז שבלטו גם השבוע בירידה חדשה של 42.6% , השלימו ירידה חדה של כ- 65% מתחילת השנה. בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 צלל ב-18.6%, ומתחילת השנה ירד ב-25.6%; מדד ת"א 90 איבד 21.4% השבוע, ומתחילת השנה ירד ב-28.3%.

16:20

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות חדות, בהמשך לנפילות בוול סטריט - שם הופעל מנתק זרם בפתיחת המסחר, בפעם השנייה תוך שבוע. מדד ת"א 35 צונח ב-5.4%, ת"א 90 מתרסק ב-9% ומדד הבנקים משיל 0.6% בלבד.

מניית דלק מתרסקת ב-50%, ואגרות החוב של הקבוצה צוללות. טבע צוללת ב-10%, נייס ב-5%, שיכון ובינוי מתרסקת ב-11%, איי.אפ.אפ נופלת ביותר מ-9%. 

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו בכ-3.5 מיליארד שקל.

15:15

המדדים בת"א צוללים ב-7%. מניית דלק נחתכת ב-40%. פתאל מאבדת 22%. מדד הנפט והגז מאבד קרוב ל-12%.   

14:45

יום המסחר האחרון לשבוע ממשיך להתנהל בירידות שערים חדות, שעומדות על כ-6%, על רקע "בהלת הקורונה", מחירי הנפט הנמוכים והחששות ממיתון בכלכלה העולמית. הבורסה משלימה צלילה של 20% כמעט בתוך ארבעה ימים, והרמה שבה נע מדד ת"א-35 בשלב מסוים היום, סביב כ-1,250 נקודות, מחזירה אותו שש וחצי שנים לאחור - לספטמבר 2013.

עם הירידות היום משלים מדד ת"א-35 את אחד משבועות המסחר הגרועים ביותר שלו, בשבוע מסחר קצר מהרגיל, שכלל ארבעה ימים, בשל חג פורים.

מתחילת החודש ומתחילת השנה הירידה במדד הדגל של הבורסה חדה קצת יותר, ונעה סביב כ-25%. הרמה שבה נע בשעות הצהריים, 

החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על ירידות חדות לקראת פתיחת המסחר שם. זאת אחרי הכרזתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על תוכניות חדשות בניסיון להתמודד עם ההשפעות השליליות של המשך התפשטות הווירוס הסיני המסתורי.

ברקע למסחר, בארה"ב פורסמו הערכות שלפיהן השוק צפוי להמשיך ולהציג ירידות שערים משמעותיות, וכי הכיוון השלילי במסחר עוד צפוי ללוות אותנו בהמשך.

רונן מנחם, כלכלן ראשי במזרחי-טפחות, אמר היום, כי "אנחנו בתוך תהליך ובכל יום יש טריגר אחר שמזין אותו. אתמול ארגון הבריאות העולמי הגדיר את הקורונה כמגפה, ויחד עם המשך הדיווחים בתקשורת על מספר הנדבקים העולה והגברת האיסורים על פעילויות בישראל נוצר עוד טריגר להמשך הירידות".

לדברי מנחם, "מבחינה טכנית, אנחנו נמצאים בשוק דובי, ובזהירות רבה מאוד אפשר לומר בשלב הנוכחי שגם אם אפשר להסביר את הכיוון השלילי, אי אפשר להסביר את העוצמה שלו. מדובר בירידות שערים גורפות, שאותן ניתן לכנות ירידות של "אווירה", מבלי הבחנה בין חברות וענפי פעילות. חלק מהירידות אפשר לייחס לרצון ולצורך בהגדלת הנזילות, וחלק אפשר להסביר בסיבות כלכליות כמו בענפי התעופה, התיירות והמלונאות ועוד, אבל יש כרגע ערבוב של ירידות שהן כלכליות וירידות שהן חלק מהסנטימנט - והחלק הזה, ניתן להעריך שנראה תיקון שלו בהמשך".

עוד ציין מנחם, כי "בניגוד למשבר ב-2008, מדובר בתופעה שבמהותה היא אקסוגנית לכלכלה, לכן הדרכים לטפל בה מועטות יותר, וצריך יצירתיות של מקבלי ההחלטות לגבי מה ואיך לעשות".

בשל ירידה של יותר מ-5% שנרשמה לקראת פתיחת המסחר בשעות הבוקר, הבורסה הפעילה את מנגנון מנתק זרם ראשון" במסחר בשוק המניות, והוא נדחה בחצי שעה.

בצד השלילי של מדד ת"א 35, שוב בולטת מתחת לכולן מניית קבוצת דלק, שהירידות בה מגיעות כבר ל-30%, ומשלימות לה קריסה שבועית של כ-70%. מאחוריה, מניית פתאל החזקות צוללת בכ-20% ומשלימה צניחה שבועית של כ-50%.

עוד בין היורדות בחדות, מניות טאואר, גזית גלוב, שיכון ובינוי ומליסרון צוללות בכ-10%-8%.

עוד ממשיכות לסבול מירידות חדות מניות הביטוח של כלל ומגדל, שצוללות בכ-10% וב-13%, בהתאמה. עוד בפיננסים, מניות מזרחי-טפחות ודיסקונט צונחות בכ-10%, מניות חברות האשראי החוץ בנקאי אס.אר אקורד ופנינסולה מציגות ירידות שערים של 24%-17% והירידות במניות בתי ההשקעות מור ואי.בי.אי נעו סביב 18%-13%. מדד הביטוח יורד בכ-7%, מדד הבנקים נחלש בכ-6% ואילו הירידה במדד הנפט והגז מגיעה לכ-10%, שם ני"ע לא מעטים נסחרים בירידות דו-ספרתיות, בהם יחידות ההשתתפות של רציו ורציו פטרוליום.

גם המסחר באג"ח הקונצרניות מתאפיין בירידות שערים משמעותיות, שנעות בטווח של כ-2% בשלושת מדדי התל-בונד הבולטים (20, 40 ו-60). גם באפיק זה בולטת לשלילה קבוצת דלק, וסדרות החוב שלה מציגות ירידות בשיעורים דו-ספרתיים, של עד כ-30%. במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה מעורבת.

13:00

התמתנות מסוימת בירידות בת"א: שלושת המדדים המובילים יורדים כעת פחות מ-6%, ומדד הנפט והגז מאבד כ-8%. השקל מאבד 3.6% מול הדולר וכ-2% מול האירו. מניית דלק ממשיכה להוביל את הירידות ונחתכת ב-22%. פתאל מאבדת 15% ומליסרון יורדת 13%. הירידות בחלק ממניות מדד ת"א 125 נחלשו וחלקן אף עברו לטריטוריה הירוקה. במדד ת"א-35 שופרסל עברה לעליות קלות של כ-0.7%.

גם הירידות ביתר המדדים המגזריים התמתנו מעט מכ-10% לכ-7%. 

מניית אל על יורדת 5%. עובדי החברה מוחים מול משרדי ההנהלה

11:25

המדדים בת"א צוללים עמוק בהובלת מגזר הנפט והגז שנחתך ב-12%. יחידות ההשתתפות של רציו מאבדות 18%. ישראמקו ודלק קידוחים מאבדות כ-14%. מדדי הביטוח והבנקים יורדים 10% ומדדי הטכנולוגיה והתקשורת נחתכים ביותר מ-9%.

מדדי ת"א-35 ות"א-125 מאבדים כ-9% ות"א-90 קורס ביותר מ-10%. מניית דלק מאבדת 20%. נייס יורדת כ-4% והיא היחידה מבין מניות המדד המוביל שנחתכת בפחות מ-5%. מניית או.פי.סי מובילה את הירידות בקרב מניות השורה השנייה וצוללת ב-25%. אתמול עדכנה החברה, בשליטת עידן עופר, על עיכוב נוסף הצפוי בהפעלה המסחרית של תחנת הכוח שלה בחדרה, בשל אי-הגעת עובדים זרים לביצוע פעולות נדרשות בתחנה.  

11:00

נמשכת הקריסה בת"א והמדדים המובילים נחתכים כעת בכ-8%. דלק קידוחים, חברה לישראל ופתאל נחתכות שלושתן ב-13%, ואלוני חץ ב-16%.

את הירידות מובילה מניית דלק, שמאבדת 18%. בחברת הדירוג S&P מעלות החליטו להכניס לבדיקה עם "השלכות שליליות" את דירוג האשראי של קבוצת דלק. במעלות סבורים "כי לנוכח תנאי השוק הקיימים בשל המשבר העולמי בשווקים, והירידה החדה במחירי הנפט והגז בעולם, קיימת אי-ודאות באשר למקורות שיהיו זמינים לחברה לפירעון התחייבויותיה ובאשר ליכולת החברה למחזר קווי אשראי או לממש פעולות אחרות שבכוונתה לבצע".

לאחר שדלק פרסמה בתחילת השבוע דוח תזרים מזומנים חזוי של חברות המטה בבעלות מלאה, ובו פירוט ההתחייבויות המנדטוריות והמקורות הכספיים שלה לתקופה של שש שנים, אומרים כלכלני מעלות כי "דוח התזרים מעיד על גידול ניכר בניצול קווי האשראי של החברה בהשוואה למועד המעקב האחרון אחר דירוג החברה בספטמבר 2019".

עוד מציינים בחברת הדירוג, כי "תנאי השוק הקשים משפיעים לרעה על שווי הנכסים של החברה ועל איתנות מקורותיה, אם כי יש לחברה גמישות פיננסית מסוימת לממש חלק מנכסיה ויש היתכנות לקבלת דיבידנד מאיתקה הודות לגידור על מחירי הנפט ומדלק קידוחים".

מניית קבוצת דלק משלימה היום נפילה של כ-80% בחודש האחרון. במקביל, ממשיכות סדרות האג"ח של דלק לצנוח והתשואה עליהן הגיעה לרמה של יותר מ-100%.

10:36

המסחר בת"א נפתח בירידות שערים חדות במדדים לאחר עיכוב של כ-35 דקות. המדדים המובילים קורסים בכ-7%. כל המניות במדד ת"א-125 נסחרות באדום. את הקריסה בת"א-35 מובילות מניות קבוצת דלק שמאבדות כמעט 20%, ופתאל והחברה לישראל שיורדות 13%. נייס ואנרג'יאן הן שתי המניות היחידות במדד שרושמות ירידות של פחות מ-5%.

במקביל לטלטלה בשוק המניות ובשוק המטבעות נמשכות הירידות החדות גם בשוק האג"ח הקונצרני והממשלתי. השקליות וצמודות המדד הממשלתיות לטווח ארוך צונחות היום בשיעורים של עד 5%, בהמשך לירידות החדות שרשמו אתמול. מדדי התל בונד נופלים בשיעורים של עד 6%.

10:00

ירידות חדות צפויות בפתיחת המסחר בת"א והפתיחה מתעכבת על רקע ציפיות לקריסה קשה במדדים.

09:30

השוק בת"א ממתין בדריכות לפתיחת המסחר, כשבינתיים נרשמת דרמה בשוק המט"ח. הדולר נוסק בכ-2.6% מול השקל לשער של כ-3.6 שקלים לדולר והאירו ממריא ב-1.5% לשער של כ-4.066 שקלים לאירו.

06:00

יום המסחר האחרון לשבוע המקוצר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לדרמה שנרשמה אמש בוול סטריט, שם המדדים המובילים רשמו ירידות של6%-5%, וזאת בצל ההכרה מצד ארגון הבריאות העולמי (WHO) בווירוס הקורונה כמגיפה עולמית.

מדד דאו ג'ונס ו-S&P 500 נכנסו אתמול לטריטוריה דובית - כלומר נפילה של 20% מהשיא, והפד יצא בהודעה מיד לאחר מכן כי יספק תמיכה של מיליארדים דולרים לשוק הריפו. מדד דאו הדאו ג'ונס צלל בכ-5.8%, הנאסד"ק ו-S&P 500 נפלו ב-4.7% ו-4.9% בהתאמה.

אתמול בבורסה בתל אביב יום מסחר תנודתי ננעל בירידות חדות ובמחזור חריג של 3.19 מיליארד שקל. מדד ת"א 35 איבד כ-3.7%, מדד ת"א בנקים איבד 4%, מדד הביטוח נפל בעוד 5.15%, ומדד ת"א נפט-גז התרסק בעוד 7.5%. בין המניות הבולטות בירידות הובילה פתאל עם התרסקות של 30%, דלק נפלה בכ-24%, אנרג'יאן התרסקה בכ-18%. בקרב חברות הביטוח, הראל ומגדל נפלו בכ-10%, כלל ביטוח צנחה ב-8.6%.