עורך ירחוני Science לטראמפ: "אתה לא יכול להעליב את המדע ואז לבקש ממנו דברים"

"פתאום הנשיא אוהב חיסונים": במאמר ביקורת חריף ביקר ת'ורפ את הגישה של טראמפ ושל סגן הנשיא שלו מייק פנס לסוגיות מדעיות, וגיחך על פניית הפרסה שעשו בבואם לבקש ממדענים וחברות פיתוח תרופות כעת תשובה למגיפת הקורונה

דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס

"פתאום הנשיא אוהב חיסונים", כותב הולדן ת'ורפ, עורך משפחת כתבי העת המדעיים המוערכים Science, במכתב הממוען לכאורה לטראמפ אשר התפרסם באתר קבוצת כתבי העת אתמול. "אבל אם אתה רוצה מאיתנו (המדענים) משהו, תתחיל להתייחס למדע ולקהילת המדע בכבוד".

במאמר ביקורת חריף ביקר ת'ורפ את הגישה של טראמפ ושל סגן הנשיא שלו מייק פנס לסוגיות מדעיות, וגיחך על פניית הפרסה שעשו בבואם לבקש ממדענים וחברות פיתוח תרופות כעת תשובה למגיפת הקורונה. אפשר לסכם את המאמר הצמד המילים: "עכשיו באים?"

ת'ורפ כותב כך: "'תעשו לי טובה, תזדרזו, תזדרזו', כך אמר טראמפ לבכירי חברות הפארמה בעניין ההתקדמות לקראת חיסון לוירוס ה-SARS-CoV-2 שיוצר את מחלת ה-COVID-19. ראש המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות זיהומיות, אמר לנשיא פעמים רבות שפיתוח של חיסון יערוך לפחות שנה וחצי, אך טראמפ כנראה חשב שאם יחזור שוב ושוב על בקשתו, התשובה תשתנה. אבל פיתוח חיסון תלוי בתהליכים כימיים וביולוגיים. הוא היה באותה מידה יכול להגיד לנו "תזדרזו כבר ותפתחו את מנוע העיוות" (מערכת היפותטית שיכולה לנוע במהירות גבוהה ממהירות האור אשר מופיע ביצירות מדע בדיוני כגון סטאר טרק, אך כמובן לא במציאות - ג.ו.).

"סין קיבלה ביקורת מוצדקת על כך שדרסה ניסיונות של מדענים לדווח על המתרחש במהלך המגיפה. עכשיו, ממשלת ארה"ב עושה דברים דומים. דרישת הממשלה ממדעני המכון הלאומי לצאת לתקשורת רק לאחר שקיבלו אישור מסגן הנשי פנס אינה מתקבלת על הדעת. זה לא הזמן לתת לאדם שמכחיש את האבולוציה, שינויי האקלים ואת הסיכונים שבעישון לעצב את המסר לאומה. מזל שהמדענים הללו מוכנים להמשיך ולהילחם ומוציאים את המסר החוצה.

"בעוד מדענים חולקים את המידע על המגיפה, הממשל חוסם את חשיפת העובדות הללו או מדווח עליהם עם סתירות בנתונים, אבל קצבי הדבקה וקצבי תמותה הם לא מדדים שאפשר לשנות את משמעותם אם מציגים אותם בהתלהבות. הממשך אמר כמה פעמים כי המגיפה בשלב ההכלה כאשר ברור שהיא מפושטת בקהילה. העיוות וההכחשה האלה מסוכנים וכמעט בוודאות תרמו לתגובה האיטית של הממשלה הפדרלית. אחרי שלוש שנים שבהן התלבטנו האם המילים של הממשל הזה משמעותיות, ברור לנו כעת שמדובר בעניין של חיים ומוות.

"אתה לא יכול להעליב את המדע כשאתה לא אוהב אותו ופתאום להתעקש על משהו שהמדע לא יכול לתת לך ברגע שביקשת. בארבע השנים האחרונות ממשל טראמפ ביצע קיצוצים עמוקים בתחומי המדע, כולל במחלקה למלחמה במחלות זיהומיות ובמכון המדע הלאומי. הממשל שלו מזלזל במדע שמדווח על ידי ארגונים כמו הרשות להגנה על הסביבה והמנהל לאוקינוגרפיה ואטמוספירה ומעכב את המינוי של ראש משרד המדע והטכנולוגיה. כל אלה צעדים שמטרתם תמיכה במטרות הפוליטיות. המדינה שלנו ספגה ארבע שנים של פגיעה במדע והתעלמות ממנו.

"עכשיו הנשיא פתאום צריך את המדע. אבל המדע הוא מאות שנים שהושקעו בגילוי העקרונות הבסיסיים שמנהלים את עולם הטבע: אבולוציה, כוח משיכה, מכאניקה קוואנטית, והן חשפו גם את מה שאנחנו יכולים או לא יכולים לעשות. האופן שבו המדענים אוספים ומעבדים ראיות, מפעילים עליהן חשיבה אינדוקטיבית ומגישים את הממצאים שלהם לביקורת עמיתים, הוכחו לאורך השנים כמובילות לידע.

"העקרונות הללו מופעלים כעת גם על המשבר הזה, תוך שיתוף פעולה בינלאומי, מהיר ביותר. Science פרסם כבר לפני כמה שבועות מאמרים בנושא וישנם מאמרים נוספים בדרך. אבל הרעיונות שנועדו לתאר את הטבע הם אותם רעיונות שמאפשרים ליצור כלים חדשים. לבקש חיסון ולעוות את המדע בו זמנית, זה דיסוננס מזעזע.

"חיסון חייב להיות בעל בסיס מדעי. הוא חייב להיות בר יצור. הוא חייב להיות בטוח. למנהל חברות הפארמה יש כל תמריץ שבעולם להגיע לשם במהירות - אחרי הכל הם ימכרו את החיסון תמורת כסף - אבל תודה לאל, הם יודעים שאי אפשר לשבור את חוקי הטבע כדי להגיע לשם.

"אולי אנחנו צריכים לשמוח. לפני שלוש שנים הנשיא הצהיר שהוא סקפטי לגבי חיסונים וניסה לגיס כוח משימה נגד חיסונים. עכשיו הוא פתאום אוהב חיסונים.

"אבל תעשה לנו טובה, אדוני הנשיא. אם אתה רוצה משהו, תתחיל להתייחס למדע ועקרונותיו בכבוד".