הבהלה מהקורונה הגיעה לבירת גרמניה: הברלינאים אוגרים בננות ופסטה

בחמישי האחרון, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה לגרמנים כי יש להאט את קצב התפשטות הקורונה, אך כי בתי הספר לא ייסגרו • בבוקר שאחרי, כל מדינות המחוז במדינה הודיעו כבר אופן עצמאי על סגירת הגנים ובתי הספר • ובנתיים, מדפי הסופרים מתרוקנים

אזרחי ברלין אוגרים מזון / צילום: Annegret Hilse, רויטרס
אזרחי ברלין אוגרים מזון / צילום: Annegret Hilse, רויטרס

הבהלה מנגיף הקורונה הגיעה ביום שישי גם לברלין. ערב לפני עוד התייצבה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מול המצלמות ואמרה בטון רגוע שיש להאט את קצב התפשטות המחלה - אך כי בתי הספר לא ייסגרו. אבל בבוקר שאחרי החלו מדינות המחוז המרכיבות את גרמניה, בזו אחר זו, להודיע באופן עצמאי כי כל הגנים ובתי הספר ייסגרו עד להודעה חדשה. זה היה האות. בסופרמרקט האורגני שליד ביתי עברו הקונים להסתובב עם עגלות, במקום סלים, ולקחו משטחים שלמים של פסטה ורוטב עגבניות. "אני מצטער", אמר אחד מהם בתור לאחרים, "יש לנו הרבה ילדים". אחרי הצהריים המדפים רוקנו - אין אורז, פסטה ורוב סוגי השימורים.

עגלה עמוסת קניות בחניון סופרמרקט בברלין / צילום: Matthias Balk, Associated Press
 עגלה עמוסת קניות בחניון סופרמרקט בברלין / צילום: Matthias Balk, Associated Press

במקביל, החלו להגיע גם ההודעות המזויפות בקבוצות הווטסאפ. אחת מהם, שהתחזתה למסמך רשמי של המרכז הרפואי הברלינאי הנחשב "שאריטה", קראה לתושבים לצאת החוצה לשמש כמה שאפשר, ולשתות תה חם כדי "להרוג את הנגיף עוד בגרון". הודעה אחרת ציטטה "מומחים יפנים שהשתתפו במבצע המאבק בנגיף בסין": "עליכם לשתות כמה לגימות של מים בכל רבע שעה כדי למנוע מהגרון להתייבש - זו נקודת התורפה של הגוף בפני הנגיף". אחרי זה הגיעו גם השמועות וההודעות המזויפות על מצב חירום קרוב, סגירת כל העסקים וביטול כל העבודה בשבוע הקרוב. הממשלה נאלצה לצאת בהודעה שמזהירה מפני "פייק ניוז" בנוגע למגפה.

בגרמניה יש נכון להיום כ-4,100 חולים מאובחנים בקורונה, אך רק שמונה קורבנות. בברלין עומד המספר על 204 מאובחנים. המדינה הובילה עד כה גישה שאננה כלפי הנגיף. שום בידודים כפויים, שום הגבלות נסיעה. עד היום יכול כל איטלקי משתעל מברגאמו או מילאנו לעבור לברלין (אם יצליח לצאת מאיטליה). רק אתמול, שבועות רבים אחרי שהצעד הזה אומץ ברחבי העולם, המליץ שר הבריאות הגרמני יינס שפאן על בידוד ביתי למי שמגיע מצפון איטליה, ספרד או אוסטריה.

אבל למרות הרוגע שמשדר הממשל, הלחץ הגיע מהציבור, וגרם למדינות המחוז לשנות תוכניות. הסצינות מווהאן, הקרבות על נייר טואלט מאוסטרליה וגירוש התיירים הזרים של ישראל עשו את שלהם. כמו שמגלה בריטניה בימים אלה - קשה מאוד שלא להיכנע ללחץ הפוליטי והחברתי הנובע מהסיקור התקשורתי, ולנקוט מדיניות מנוגדת לזו של שאר מדינות אירופה.

מדפים ריקים בסופרמרקט בברלין / צילום: Markus Schreiber, AP
 מדפים ריקים בסופרמרקט בברלין / צילום: Markus Schreiber, AP

אז ברלין, כמדינת מחוז, הודיעה על ביטול בתי הספר ועל איסור התקהלות של יותר מ-50 בני אדם, מה שאומר כי כל מועדוני הלילה שלה בעצם יחדלו מלפעול. זה יהיה תקף גם לבארים, בתי קפה צפופים, מקומות הימורים, בתי קזינו, תיאטראות, אולמות קולנוע ועוד. מסעדות יורשו להמשיך לפעול רק אם יציבו שולחנות במרחק של 1.5 מטר זה מזה. הלימודים בבתי הספר ייפסקו בהדרגה בשני-שלישי.

בשטח ביום שבת, הבהלה הראשונית התחלפה בהשלמה עם המצב, והצעדים לא התבטאו בפניקה ברחובות. אחרי ההתנפלות של שישי, הסופרמרקטים חידשו מלאי, ואתמול בערב נצפו בהם תורים קצרים בלבד. הדינמיקה קבועה: המדפים מתרוקנים במהלך היום, אך מתמלאים ביום שאחרי. במכולת סמוכה אמר בעל החנות כי אין לו ספק שהגרמנים התחילו לאגור מזון, וכי הוא מופתע מכך. "קנו היום את כל מלאי הבננות שלנו", אמר. "וגם שמו דגש על פסטה, שימורים ורוטב עגבניות". "אין לי מושג למה", הוסיף, "הרי גם במצב חירום הממשלה הבהירה שהסופרמרקטים וחנויות המזון יישארו פתוחים".

הרחובות ברובע מיטה היו מלאים יחסית, אך לא כמו ביום שבת רגיל - במיוחד לא יום שמשי שברלין חווה לעתים נדירות בימים אלה. בתי הקפה היו רק חצי מלאים. היתה הרגשה של יום ראשון. ב"ויינרי", מוסד ותיק לקפה ויין בשכונת פרנצלאואר ברג, ישבו ברלינאים צעירים ישבו בשמש האביבית - בחמש מעלות מעל האפס - ושתו אפרול שפריץ. בתוך בית הקפה השולחנות היו מלאים. היה חם ונעים ואף חלון לא היה פתוח. אף אחד לא נראה עם מסכה, לא ברחובות ולא בבתי הקפה.

"אני לא מפחדת מהקורונה", אמרה באנו, העובדת במקום, מאחורי הדלפק, "אני מעודכנת היטב ורואה שאין סכנה גדולה בשביל הצעירים ומי שלא ממש מבוגר. אבל אני חושבת שזה רעיון טוב שכולנו נהיה בבית שבוע או שבועיים, הממשלה תשלם לעסקים, כולנו ננוח, הווירוס ייעלם והאוכלוסייה הקשישה תהיה מוגנת, למה לא?".

הסולידריות הזו היא מסר שיוצא מאיטליה בימים האחרונים ומהדהד בכל אירופה. בשיחת טלפון עם חברה מרומא היא קראה לזה "שיקולים מוסריים", ואמרה שגם על הברלינאים לחשוב על הקהילה כולה, וכי כדאי להישאר בבית בבידוד כדי להגן על הזקנים, על הרופאים ועל מערכת הבריאות.

הברלינאים אינם מפורסמים בהרגשת הקהילה שלהם. כל אחד לעצמו, או במקרים רבים - כל אחד עם הקהילה המצומצמת שלו. זו אולי הסיבה שעיריית ברלין סומכת פחות על הסולידריות והודיעה כי כבר ממחר פקחיה יתחילו לפטרל ולחפש מסעדות ובארים סוררים שיישארו פתוחים. העובדה כי העיר ביססה את החקיקה שלה על חוקים לבריאות הציבור הופכים את העבירה עליהם לפלילית. העונש האפשרי: קנס כספי גדול ושנתיים מאסר. הבהלה הגיעה לברלין, התקנות גם. עכשיו צריך לוודא שהן מיושמות במלואן.