יום תנודתי בת"א הסתיים בנעילה חיובית

מדד ת"א 35 עלה ב- 2.1%, מדד ת"א 125 התחזק ב-1.7% • מדד הנפט והגז זינק ב-16% בעוד שמדד הבנקים ירד ב-2.2% ומדד הנדל"ן ירד ב-2.3% • משבר הקורונה מחק 44 מיליארד שקל מהקרנות

הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

עורך שוק ההון של אתר "גלובס", גיא בן סימון בשיחה עם מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים והתרחישים הצפויים בשווקים - הצטרפו לשידור החי.

17:30

יום מסחר תנודתי בתל אביב הסתיים בנעילה חיובית. מדד ת"א 35 עלה ב-2.1%, מדד ת"א 125 התחזק ב-1.7%. מדד הנפט והגז זינק ב-15% בעוד שמדד הבנקים ירד ב-2.2% ומדד הנדל"ן ירד ב-2.3%.

מנתוני בית ההשקעות מיטב דש עולה כי סל נכסי תעשיית קרנות הנאמנות צנח בתוך 15 ימי מסחר בלבד ב-21% - מ-357 מיליארד שקל בתחילת החודש ל-281 מיליארד שקל כיום. עוד הוסיפו במיטב דש כי בניטרול הקרנות הכספיות, נכסי התעשייה צנחו מתחילת מרץ ב-24%, מ-326 מיליארד שקל ל-249 מיליארד שקל, וכן כי אתמול נרשמה ירידה נוספת בנכסי קרנות הנאמנות, "שנבעה מיציאת כספים בהיקף של כ-4.2 מיליארד שקל, ומתשואה משוקללת שלילית של כ-1.5%, כך שנכסיה של התעשייה כרו שפל נוסף של כ-273 מיליארד שקל".

בבית ההשקעות אפסילון ציינו: "אנו עדים לפדיונות משמעותיים בתעשיית קרנות הנאמנות, של יותר מ-10% מהנכסים בתעשייה מתחילת מרץ. אנחנו נמצאים באירוע שמעולם לא חווינו, גם לא במשבר הפיננסי של 2008".

בצד השלילי של מדד ת"א-35, מניית פתאל החזקות  המשיכה לצלול, והיום הירידות , בהמשך לצניחה של 37% אתמול, כך שהיא משלימה קריסה של יותר מ-80% בתוך חודש. ברקע לירידות האחרונות, אתמול פרסמה פתאל תוכנית להתמודדות עם השפעות המצב בישראל ובעולם, הכוללת, בין השאר, סגירה של חלק משמעותי ממלונותיה.

מנגד, מניית דלק קבוצה  , החולקת עם פתאל את התואר הלא-מחמיא של המניה בעלת הביצועים הגרועים מתחילת השנה תיקנה במעט צלילה הנעה סביב כ-80% בחודש. מדד הנפט והגז החבוט זינק ב-16%.

16:10

מסחר תנודתי בתל אביב בעקבות הבורוסת בוול סטריט. בשעה זו מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ומדד ת"א 125 יורד ב-0.1%. לאחר פתיחה חיובית עברו המדדים בניו יורק לירידות של עד 1% שבשעה זו מתחלפות שוב בעליות.

15:20

הבורסה עברה לעליות על רקע הריבאונד הצפוי בניו יורק. ת"א 35 עולה ב-1%, ת"א 90 ב-0.8%.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-1.7 מיליארד שקל.

14:20

הבורסה בתל אביב נסחרת בירידות שהתמתנו בדקות האחרונות בהמשך לחוסר הוודאות סביב משבר הקורונה, ולאחר התרסקות המדדים בניו יורק אמש בעד 13%, במה שייזכר כיום הגרוע מאז 1987 בשווקים. עוצמת הירידות על רקע משבר הקורונה מורגשת בכל הבורסות בעולם ובתל אביב גם כן כאשר הבריחה של הציבור מורגשת בתעשיית הקרנות.

"בתוך 15 ימי מסחר בלבד תעשיית קרנות הנאמנות איבדה כ-25% מנכסיה, כלומר כ-1.6% ליום", כך מעריכים כלכלני מיטב דש. "בכל ההיסטוריה של שוק ההון המקומי לא היה כדבר הזה בקצב הזה. גם לא בשנת 2008, שנת המשבר הגלובלי הקשה ביותר מאז השפל הגדול של 1929 ושנות השלושים של המאה הקודמת. היקף יציאת הכספים מן הקרנות האקטיביות המסורתיות הסתכם, נכון ליום 15.3, ב-24 מיליארד שקל (ל-16.3: 26 מיליארד שקל), היקף נכסיהן הצטמק מכ-191 מיליארד שקל לכ-147 מיליארד שקל, כלומר ב- 44 מיליארד שקל. המשמעות היא, שיותר מחצי מהירידה בנכסים נבעה מיציאת כספים ענקית של כ-1.6% ליום, ומעט פחות נבע מירידת ערך עקב הירידות בשווקים".

13:00

מדד ת"א 35 מאבד 0.8%, מדד הבנקים יורד ב-4% ומשלים נפילה של 30% מהשיא האחרון בפברואר, מדד ת"א 90 מאבד 1.8% מערכו. 

הטלטלה מתגלגלת גם היום לשוק המט"ח כאשר הדולר מזנק ב-4% מול השקל לרמה של 3.87 שקלים, בעוד שהגופים המוסדיים נאלצים לשנות את גידור ההשקעות שלהם.

שוק האג"ח הקונצרני בולט בנפילות חדות. מדד תל בונד תשואות נופל ביותר מ-3%.

"לא בטוח מי שיצא היום ידע מתי להיכנס כיוון שגם התיקון יכול להיות חד מעלה", כך אמר ויקטור בהר , מנהל המחלקה הכלכלית של בנק פועלים בראיון ל"גלובס" . על הפיחות בשקל אמר בהר, כי "הוא נובע מטעמים טכניים ולא מנהירת הציבור הישראלי לדולר. מדובר במשקיעים מוסדיים שמגדרים השקעות בחו"ל, וברגע שאלו יורדות הם מגלגלים את המטבע. הריבית הדולרית הפכה להיות גבוהה בישראל וזה מייקר את ההגנות".

לפי התרחיש האופטימי של בהר אם האפיזודה תעבור תוך רבעון שניים ואז השקל עוד יחזור להתחזק. מנגד, בתרחיש הפסימי "הקורונה נשארת לאורך זמן וככל שהזמן מתארך ההשפעות עולות כמו התפשטות הווירוס - באופן אקספוננציאלי".

נאום טראמפ אתמול, בו הודה הנשיא האמריקאי כי יש אפשרות לכניסתה של אמריקה למיתון - בשנת בחירות אגב, רק החריף את הירידות בשווקים. בורסות ניו יורק צללו אמש ב-13% במה שייזכר כיום הגרוע מאז שנת 1987, הדאו ג'ונס נפל ביותר מ-12% ובכך כמעט רשם את היום הגרוע מעולם, ומדד S&P 500 חזר לרמה של דצמבר האחרון.

12:00

הפיחות בשקל נמשך. הדולר קופץ ב-1.9% ל-3.799 שקלים, האירו מזנק ב-1.1% ל-4.209 שקלים.

גיל קורן מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות אמר: "אנו עדים לפדיונות משמעותיים בתעשיית הקרנות של יותר מ-10% מהנכסים בתעשייה מתחילת חודש מארס. אנחנו נמצאים באירוע שמעולם לא חווינו, גם לא במשבר הפיננסי של 2008. השילוב של פגיעה בכלכלה הריאלית לצד חששות מהתפשטות נגיף הקורונה באוכלוסייה גורמים לפחד. הפחד מפעיל מנגנון הישרדותי וגורם לציבור לברוח מסכנה. כפי שהציבור מצטייד במזון ומוצרים בסיסים בסופרמרקטים, כך גם הוא פועל בתיק ההשקעות ומוכר מניות ואג"ח מבלי להתחשב במחירים.

"קשה מאוד לפעול נגד האינסטינקט ההישרדותי הבסיסי אבל ההיסטוריה מלמדת אותנו כי דווקא במצבים קיצוניים אלו נוצרות הזדמנויות. אין ספק שהמשבר הנוכחי ייפגע בחברות רבות אך למרות שחברות רבות ייפגעו חשוב לזכור ולהזכיר כי הרוב המכריע של המשק יעבור את המשבר, וכבר עכשיו אנו מזהים כי חברות עם איתנות פיננסית מנצלות את רמות התמחור הנוכחיות לבצע רכישות עצמיות", אמר קורן.

עוד הוסיף, כי "הממשלות בעולם כולו פעולות בצעדים משמעותיים גם בצד המוניטרי וגם בצד הפיסקלי וגם כאן אצלנו הכלכלה בישראל כיום חסונה יותר ודרישות הרגולציה וחיזוק ההון מוכיחות עצמן בימים אלו. למרות האווירה בשווקים - לא מדובר בסוף העולם. אנו רואים את ההתאוששות המהירה של סין ודרום קוריאה ובטוחים שהעולם יצלח גם את המשבר הנוכחי", סיכם קורן.

11:40

על רקע המעבר של החוזים העתידיים בוול סטריט למגמה מעורבת, כשברקע השווקים באירופה נכנסו לעוד יום אדום בבורסות, מעמיקות ירידות השערים בבורסת ת"א. מדד ת"א-90 צונח כעת למעלה מ-4%, מדד ת"א-125 נופל ביותר מ-2% ות"א-35 נופל ב-1.6%.

11:24

עם עליית מספר מקרי הקורונה בישראל ל-305, המסחר בבורסת ת"א עבר לטריטוריה שלילית. מדד ת"א 125 נסחר כעת בירידות של 1.3%, בהובלת גילת   .  מדד ת"א 35 מאבד כעת 0.8% מערכו, כאשר מניית פתאל החזקות   מובילה את הירידות עם נפילה של למעלה מ-9%. מדד ת"א 90 מוחק יותר מ-3%. 

10:09

המסחר בתל אביב נפתח בעליות חדות אחרי הקריסה אתמול בניו יורק, כשבשעה זו החוזים העתידיים מאותתים על עליות, כמעין ריבאונד להתרסקות המדדים אמש בעד 13%. 

מדד ת"א 35 מזנק ב-2.5% בפתיחה, ת"א 90 עולה ב-1.3%, בזק מזנקת ב-6%, דלק מזנקת ב-20%, פתאל ב-5%.

10:02

אחרי הירידות אתמול, תנודתיות קיצונית נרשמת בבורסה בתל אביב ברקע לעליות החדות שנרשמות כעת בחוזים העתידיים בניו יורק לאחר קריסת המדדים אתמול בכ-13% ביום הגרוע מאז 1987 בשווקים. פתיחת המסחר בתל אביב תתבצע בעיכוב ('פתיחה אנגלית') בשל תנודה חדה מעלה.

06:00

יום המסחר השלישי לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בצל המשך המפולת בוול סטריט, שם המדדים נפלו בכ-13% למרות התמיכה של הפד בשווקים. אמש הכריז הבנק המרכזי על הזרמה של עוד 500 מיליארד דולר לשור הריפו, בהמשך להורדת הריבית ל-0. 

מחיר חבית נפט צלל בכ-10% מתחת לכ-30 דולרים, הזהב איבד גובה ומדד הפחד (VIX) זינק בכ-40%.

בבורסות אסיה נרשמות עליות לאחר המפולת בוול סטריט אתמול.

טראמפ הודה אמש כי "ארה"ב עשויה להיכנס למיתון". לדבריו, משבר הקורונה צפוי להימשך לפחות עד החודשים יולי-אוגוסט. עוד הוסיף טראמפ כי הממשל יעמוד מאחורי חברות התעופה "ב-100%" שכן שיתוק הענף אינו באשמתם. הדיווח העביר את מניית התעופה אמריקן אייליינס מקריסה של 17% לעליות של 7.5%.

שוק המט"ח ימשיך לרכז עניין על רקע הפיחות החד שנרשם בשקל. בנק ישראל החל בצעד חסר תקדים להזרים מט"ח לבנקים. אתמול בתל אביב הבורסה רשמה יום נוסף של ירידות חדות. מדד ת"א 35 איבד 4.3%, ת"א 90 צנח ביותר מ-5% ומד הבנקים נפל ב-5.8%. פתאל החזקות תמשיך לעמוד במוקד לאחר קריסה של 40% אתמול במסחר.