הפגיעה היומית למשק בשל ההשבתה החלקית: 500 מיליון שקל

כך עולה מהערכת המצב שפרסם ארגון לה"ב • 170 אלף עצמאים צפויים לסבול מפגיעה ישירה ואובדן הכנסות בשל מגפת הקורונה והיקף המפוטרים  במשק צפוי להגיע ל-375 אלף איש

רחוב בתל אביב תחת הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
רחוב בתל אביב תחת הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

עלות הפגיעה היומית למשק היא 500 מיליון שקל, ולתקופת השבתה של חודש וחצי - 16.5 מיליארד שקל; עלות הפגיעה היומית לעצמאים היא 100 מיליון שקל, כ-20% מסך הפגיעה במשק, ולתקופת ההשבתה - 3.15 מיליארד שקל. כך עולה מהערכת מצב חדשה שערך היום (ג') ד"ר רובי נתנזון, היועץ הכלכלי של לה"ב, ארגון העצמאים והעסקים הקטנים, לגבי השאלה כמה עולה ההשבתה החלקית של המשק ומהי מידת הפגיעה בעצמאים.

הבדיקה נערכה לאור הכרזת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון אמש על הרחבה נוספת במגבלות בשל משבר הקורונה, לצד חבילת סיוע למשק.

להערכת ד"ר נתנזון, סך הכל מדובר בפגיעה ישירה ואובדן הכנסות מלא ב-170 אלף עצמאים, המהווים קרוב ל-40% מסך העצמאים. החרפת הצעדים תמשיך לפגוע במספר רב של עצמאים במעגלי פגיעה שניים. הפגיעה בסך המשק צפויה להיות גדולה הרבה יותר ולעמוד על 375 אלף מפוטרים. על פי תחשיב זה, הפיצוי הממוצע הנדרש לעצמאי הוא 7,000 שקל; וככל שהמגבלות על המשק יחריפו אזי גובה הפיצוי יהיה צריך לגדול.

הזנק השבועי לענף התיירות: 250 מיליון שקל

עוד לפי הערכת ארגון לה"ב, בראשות עו"ד רועי כהן, גובה הפגיעה במסחר, בשירותי האוכל והאירוח ובשירותים התומכים לענפים אלו כתוצאה מצעדי החירום שהוכרזו על ידי הממשלה צפויים להסתכם ב-500 מיליון שקל ביום, ובכ-2.5 מיליארד שקל בשבוע. "קרי, לתקופה השבתה של חודש וחצי העלות המוערכת הכוללת של הפגיעה בענפים אלו בלבד מוערכת בכ-15 מיליארד שקל", מסביר נתנזון. לצד הפגיעה בענפים הללו, כל ענף התיירות הכולל את התעופה, המלונאות, סוכני הנסיעות, חברות הספנות וכיוצא באלה, מצוי בהשבתה מוחלטת וכתוצאה מכך הנזק השבועי מהשבתת ענף זה מוערך בהיקף של 250 מיליון שקל לשבוע - כ-2.5 מיליארד שקל לתקופה של ארבעה חודשים.

מכך נגזר, כי הנזקים הישירים בלבד הנאמדים כתוצאה מהצעדים עליהם הוכרז עד כה הם של כ-16.5 מיליארד שקל.

עוד צוין בהערכה שמפרסמת לה"ב, כי סך העלויות הנו גבוה בצורה משמעותית מההערכה של משרד האוצר, לפיה עלויות ההשבתה צפויות לעמוד על 11 מיליארד שקל לתקופה של חודש וחצי. "ככל שתכנס לתקופה השבתה מלאה או חלקית של המגזר הציבורי לתקופה של חודש וחצי גובה הפגיעה יכול אף להיות כפול", נכתב במסמך לה"ב.

כידוע, אחת מהקבוצות הפגיעות ביותר לאור המשבר היא קבוצת העצמאים. לפי הערכת מרכז מאקרו לכלכלה מדינית, הפגיעה בעצמאים המועסקים בענף שירותי האוכל, האירוח והמסחר צפויה לעמוד על כ-100 מיליון שקל ביום ועל כ-500 מיליון שקל בשבוע. סך הכל לתקופה של חודש וחצי מדובר בפגיעה של כ-3 מיליארד שקל בתקופה של השבתת המשק. לצד זאת, הפגיעה בסוכני הנסיעות ובעצמאים בענף התיירות צפויה להיות ממושכת יותר ובסך הכל להוביל לעלויות של 150 מיליון שקל נוספים לאותה תקופה. ככל שההשבתה החלקית של המשק תמשך חודש וחצי סך הפגיעה לעצמאים צפויה לעמוד על 3.15 מיליארד שקל.

דרוש פיצוי ממוצע של 7,000 שקל לעצמאי

אמש, במסיבת העיתונאים בהשתתפות שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל משרדו שי באב"ד נמסר כי יינתן מענק מיוחד בסך 6,000 שקל לכיסוי ההפסדים של עצמאים בשל הירידה בפעילות המשק, עבור עצמאים עם מחזור של עד 300 אלף שקל בשנה. עד כה טרם פורסמה ידיעה רשמית של משרד האוצר בנוגע לתוכנית, לתנאים, לזכאות ולמקורות המימון שלה. מעבר לכך, לטענת ד"ר נתנזון, הצעה זו הנה צעד סעד ראשוני בלבד עבור אוכלוסיית העצמאים שכבר כעת ברור כי הפגיעה בהם צפויה להיות גדולה הרבה יותר, ומוערכת על ידו כאמור בכזו שמצדיקה פיצוי ממוצע לעצמאי בהיקף של לפחות 7,000 שקל.

מבחינת מספר העצמאים שצפויים להיפגע מונים בלה"ב באופן ישיר כ-60 אלף עצמאים העוסקים בתחום המסחר, 30 אלף המועסקים בתחום שירותי התחבורה, 30 אלף המועסקים בשירותי האמנות, הבידור והפנאי, 30 אלף המועסקים בתחום החינוך, ו-20 אלף המועסקים בתחום שירותי האוכל והאירוח. סך הכל מדובר בפגיעה ישירה בהכנסתם של מעל ל-170 אלף עצמאים - 37% מסך העצמאים במשק.

בנוסף צוין במסמך של לה"ב, כי צפויה פגיעה בהכנסות לכלל העצמאים. קבוצות המצויות בסיכון נרחב לאור הרחבת המגבלות הן של 45 אלף עצמאים בענף הבינוי, ו-30 אלף בענפי התעשייה. בכלל המשק הפגיעה בתעסוקה צפויה להיות גדולה הרבה יותר - קרוב לחצי מיליון מועסקים בענף המסחר וקרוב לרבע מיליון בענפי האירוח וההסעדה. "גם אם בהערכה אופטימית רק חצי מהם יאבדו את מקום עבודתם מדובר בכ-375 אלף מפוטרים", נכתב בהערכת המצב של נתנזון.