הסינים שבים בהמוניהם מחו"ל ומאיימים להחזיר את הקורונה

כשמספר הנדבקים במגפה מחוץ לסין בעלייה, סינים רבים שחיים בחו”ל נזכרים שבעצם אין כמו בבית • וכך, גובר החשש שהמחלה תיובא חזרה מאירופה ומארה”ב

אזרחים סינים ממתינים בפרנקפורט לטיסה לבייג’ינג / צילום: Kai Pfaffenbach, רויטרס
אזרחים סינים ממתינים בפרנקפורט לטיסה לבייג’ינג / צילום: Kai Pfaffenbach, רויטרס

לי היא אזרחית סינית שחיה ועובדת בשנים האחרונות במסצ’וסטס, ארה"ב. בסוף פברואר השתתפה לי בכנס שערכה החברה שבה היא מועסקת, שאחד ממשתתפיו אובחן כחולה קורונה. ב-1 במרץ גם היא חלתה, וסבלה מחום של 39 מעלות, שיעול, אף נוזל וכאבי שרירים. לי ביקרה מספר פעמים בבית חולים, אבל שם סירבו שוב ושוב לאשפז אותה ולא נענו לשלוש בקשות שלה להיבדק לקורונה. אז היא החליטה לחזור הביתה, לסין. לי יחד עם בעלה ובנה טסו בשבוע שעבר מלוס אנג’לס לבייג’ינג.

הסיפור של לי הוא הסיוט הנוכחי של הרשויות הסיניות. סין הצליחה לרסן במאמץ כביר את מגפת הקורונה בשטחה והחלה בשבועות האחרונים בהדרגה להשיל את מנגנוני ההגנה ולחזור לשגרה כדי לאושש את הכלכלה הפגועה. אולם בעקבות התפרצות המגפה בשאר העולם, שם מספר הנבדקים כבר עבר את סין, גובר החשש שהמחלה תיובא חזרה דרך סינים רבים ששבים הביתה מאירופה ומארה"ב.

תמונות שנפוצו ברשתות החברתיות בסין בימים האחרונים מראות תנועה ערה מאוד של נוסעים נכנסים בשדה התעופה של בייג’ינג; הסינים שבים הביתה מחשש מהמצב המידרדר במדינות אחרות.

סין דיווחה כבר על יותר מ-130 מקרים מיובאים של קורונה: 20 מתוך 21 מקרי החולי החדשים שדווחו ביום שני היו בקרב אזרחים שהגיעו מחו"ל. בין השאר קיבלה סין מקרי קורונה מיובאים מאיטליה, ספרד, איראן, הפיליפינים, תאילנד וארה"ב.

החולי של לי התגלה אמנם בשדה התעופה, אך עדיין 59 בני אדם שבאו איתה במגע הושמו תחת פיקוח. אלא שבמקרים אחרים הצליחו הסינים השבים הביתה להסתיר את מחלתם או שעדיין לא היו מודעים לה כשנכנסו.

מקרה אחד שמככב בכותרות בשבוע האחרון בסין הוא של אזרחית שחזרה בתחילת החודש מחופשה מתאילנד לבייג’ינג. היא לא שמרה על ההוראות המחייבות הישארות בבידוד של 14 יום, הסתובבה במקומות ציבוריים רבים בעיר וארבעה ימים אחר כך אובחנה כחולה.

כדי להתמודד עם הסכנה לחזרה של המגפה, הודיעו הרשויות בסין בימים האחרונים על החמרה בפיקוח על השבים מחו"ל. בייג’ינג דורשת כי כל מי שחוזר מחו"ל יישאר 14 יום בבידוד במתקן ממשלתי מוגדר.

השבים צריכים לשלם בעצמם על השהות במתקן המפוקח. במקומות אחרים, כמו מחוז גואנגשי, ממשיכים עם בידוד בית, אך מציעים תשלום של עד 10,000 יואן (5,000 שקל) למי שידווח על חוזרים מחו"ל שאינם מצייתים לכללי הבידוד.

במקביל הרשויות הסיניות הודיעו כי מי שמסרב לבדיקה רפואית בשדה התעופה או ייתן הצהרה שקרית על בריאותו יועמד לדין, והדירוג החברתי, ציון המהימנות שלו, ייפגע.
סיבה נוספת לחזרה הגדולה של סינים הביתה היא החשש שלהם לחלות בחו"ל, שם אין להם ביטוח רפואי הולם.

עד לאחרונה הציעו הרשויות בסין בדיקה וטיפול חינם לחולי קורונה במדינה, אבל כעת מוכנסים סייגים מהותיים. לפי ההוראות האחרונות של בייג’ינג, מי שאינם מכוסים בביטוח בריאות סיני לא יהיו זכאים עוד לבדיקה וטיפול חינם אם יתברר שחלו לפני שנכנסו למדינה.

בנוסף, טיפול רפואי חינם לא יינתן לאזרחים סינים שיסתירו את היסטוריית הנסיעות שלהם או מידע רפואי אחר.