סחר חוץ | ניתוח

לא תלויים באוויר: האם 98% מהסחר שלנו מתנהל בכלל בים?

שר האנרגיה מרגיע שקווי התעופה, שנפגעים מהמגפה, אחראים רק ל-2% מהסחר • לא בדיוק • המשרוקית של גלובס

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר, גלובס
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

ייתכן שצמצום קווי התעופה לא יפגע בקשרי הסחר של ישראל? בממשלה ממעיטים בחומרת הבעיה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התבטא בזהירות: במסיבת עיתונאים לפני שבוע הוא הבטיח שלא יחסר מזון, כי "רוב האספקה לישראל מגיעה דרך הים - מוצרים, חומרי גלם. כמעט כל המזון מגיע דרך הים".

לעומתו, שר האנרגיה יובל שטייניץ היה נחרץ בהרבה. כשנשאל בגלי צה"ל אם יש סיבה לאגור מזון, הוא ענה בין השאר: "אני חושב שמבחינת הנפח, 98% מהסחורות שיוצאות ונכנסות מישראל מגיע באוניות. שם אין בעיה של נוסעים שעוברים ממדינה למדינה וצריכים להיכנס לבידוד".

שטייניץ טוען אפוא כי רק 2% מהיבוא לישראל - וגם היצוא ממנה - נעשה בדרך האוויר; וכי התובלה הימית לא נפגעת מהמשבר. אם זה כך, סגירת השמיים היא רק מכה קלה בכנף.

נסתכל במספרים האמיתיים: 

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יודעת לפלח את נתוני הסחר של ישראל לפי סוג התובלה. הכמויות לא נמדדות לפי הנפח הפיזי, אלא בדולרים. בשנת 2018 שליש מהסחורות הובאו לישראל במטוסים, אבל הנתון הזה קצת מטעה: הוא כולל יהלומים גולמיים, מוצר קטנטן ויקר. בלי יהלומים, 27% מהיבוא נעשה באוויר.

אספקת המזון, זה נכון, כמעט לא תלויה במטוסים. 47% מהמזון שנמצא בישראל ב-2018 הגיע מחו"ל, ו-93% ממנו הפליג לכאן בים.

בניגוד ליבואנים, היצואנים לגמרי תלויים באוויר. במונחים דולריים, שני שלישים מהסחורות שיוצאו ב-2018 הובלו במטוסים, ורק שליש דרך הים. גם בניכוי יהלומים, התובלה האווירית אחראית ל-56% מהיצוא.

מינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה פרסם לפני שבוע תמונת מצב של קשרי התובלה בצל הקורונה. טיסות המטען בין ישראל לסין אכן רשמו צניחה בינואר, אבל במרץ כבר חזרו לרמתן המקורית. קווי מטען לאירופה בוטלו בחלקם הגדול, והיקף הנזק עדיין לא ברור. אבל המשבר לא פסח על נתיבי הים: סין סגרה כמה מנמליה הגדולים, ובמועד הסקירה נראו רק ניצנים להסרת המגבלות בהם. באירופה, הנמלים היחידים שנסגרו הם באיטליה. בנמלי ישראל העסקים כרגיל.

בשורה התחתונה: דברי שטייניץ לא נכונים ברובם. כשליש מהסחורות מיובאות לישראל דרך האוויר, אם כי פחות מ-10% מהמזון מגיע במטוסים. רוב היצוא הישראלי תלוי בתובלה אווירית.