בהלת הקורונה: האם האמריקאים יקבלו צ'קים של 1,000 דולר בדואר?

שר האוצר האמריקאי סטיב מנושין אמר לסנאטורים כי שיעור האבטלה בארה"ב, שעמד בפברואר על 3.5%, עלול לנסוק עד 20% אם לא תהיה התערבות של הממשל להגנת הכלכלה האמריקאית • אם התוכנית תצא לפועל, התכנון הוא שהצ'קים יישלחו בסוף אפריל

שר האוצר האמריקאי סטיבן מנושין / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס
שר האוצר האמריקאי סטיבן מנושין / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס

ממשל טראמפ תומך בתוכנית לשגר צ'ק ישירות לכל אמריקאי במסגרת חבילה כלכלית בהיקף טריליון דולר לסיוע למשקי-בית ולעסקים, במהלך דרמטי שנועד לסייע לרכך את השפעת ההאטה הכלכלית הפתאומית שנובעת ממגיפת הקורונה.

שר האוצר סטיב מנושין הציג בפני סנאטורים רפובליקנים חבילת תמריצים שתכלול 250 מיליארד דולר בתשלומים ישירים, לפי פקידי ממשל ומחוקקים, במסגרת מאמץ תקציבי ומוניטרי רחב. אחד הפקידים מסר שהממשל יפעל לתוכנית תשלומים ישירים נוספת מעבר ל-250 מיליארד דולר בשבועות הבאים, במידת הצורך.

"זה סכום גבוה. הצגנו הצעה שתזרים טריליון דולר למשק", אמר מנושין לכתבים בגבעת הקפיטול.

שוק המניות עלה אמש (ד'), ומדד דאו ג'ונס התאושש ב-5.2% מהנפילה שלו ב-13% שלשום (ג'). הצעדים שמתכנן ממשל טראמפ דומים במהות למאמצים של ממשלות באירופה, היכן שצרפת ומדינות נוספות התחייבו בעשרות מיליארדי אירו לסייע לעסקים ולעובדים.

כל זרועות הממשל תגברו את תגובתן. הפדרל ריזרב מסר שהוא יתחיל להלוות לחברות אמריקאיות, וישיק מחדש כלי של הלוואות מסחריות מימי המשבר הפיננסי, כדי להרגיע את שוקי החובות קצרי המועד. הפנטגון יספק עד חמש מיליון מסכות נשימה לעובדי החזית הראשונה של מערכת הבריאות, ומשרד האוצר לא יעניש תשלומי מס מעוכבים של אמריקאים רבים.

פרטי ההצעה של הממשל לטריליון דולר עדיין מגובשים והנתון הכולל הזה עשוי להשתנות, מסרו פקידים. הממשל צופה תשלומי מזומן ישירים של עד 500 מיליארד דולר בשני שלבים של 250 מיליארד דולר, שאת הראשון בהם הוא מקווה להפעיל במהירות. החבילה תכלול גם כ-50 מיליארד דולר של הלוואות לחברות התעופה, ועד 500 מיליארד דולר בסיוע לעסקים קטנים ולצרכים נוספים.

צ'קים בסוף אפריל

מנושין אמר אתמול לסנאטורים רפובליקנים כי הממשל מקווה לשגר את חבילת הצ'קים הראשונה לציבור בסוף אפריל. התשלומים הללו, שיכולים להגיע לשכר ממוצע של שבועיים, יחולקו לפי האמצעים של הנמענים, כדי להבטיח שהם לא יעניקו יתרון לעשירים, לפי מקורות יודעי דבר.

מנושין אמר לסנאטורים ששיעור האבטלה שהיה 3.5% בפברואר עלול לנסוק עד 20% אם לא תהיה התערבות של הממשל להגנת הכלכלה האמריקאית.

דוברת האוצר, מוניקה קראולי, אמרה כי מנושין "השתמש בכמה דוגמאות מתמטיות למטרת הדגמה, אך מעולם לא אמר שכך יהיה". מהלכי הפדרל ריזרב וחבילת הסיוע של הממשל אומרים ששיעור אבטלה של 20% לא צפוי, היא הדגישה.

כל הצעת הוצאה תצטרך לעבור את אישור הקונגרס, שפועל לזירוז חקיקה כזו על רקע המשבר. יושבת-ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי מאמינה שהתמיכה במזומנים, ועוד כמה אמצעי סיוע לאלה שזקוקים לו, צריכים להיחשב לחלק מהמשא-ומתן בין המפלגות, לפי דובר שלה. בית הנבחרים נשלט על-ידי הדמוקרטים, ואילו הסנאט על-ידי הרפובליקנים, אבל הללו חלוקים בדעותיהם על חבילת הסיוע למשקי-הבית במזומן. לכמה מהם יש הסתייגויות מכך.

זוכרים את המשבר הפיננסי של 2008

"אני חושב שהדיון הוא על מהי הדרך הנכונה לעשות את זה. האם זה צ'ק ישיר? האם דרך מערכת דמי האבטלה? זהו האתגר שעומד לפנינו", אמר הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו מפלורידה.

פקידי הממשל והמחוקקים דנים עדיין בשאלה אלה מדרגות הכנסה יקבלו את הצ'קים. אחד הפקידים מסר כי מיליונרים ומיליארדרים יוצאו מהרשימה, והממשל מעריך כי הסכום לכל אמריקאי מבוגר יעלה על 1,000 דולר.

ההיקף המוחלט של תוכנית התמריצים הכלכליים יעלה בהרבה על 787 מיליארד דולר שהועברו ב-2009 בעיצומו של המשבר הפיננסי. כאשר מספר מקרי הקורונה בארה"ב מטפס, הקונגרס ממהר להעביר חקיקה לריכוך ההשלכות הבריאותיות והכלכליות על הציבור, והחקיקה מתנהלת בשלבים.

בשלב הראשון הקונגרס העביר, והנשיא דונלד טראמפ חתם על חוק למימון פיתוח חיסון ומאמצי מניעה בהיקף 8.3 מיליארד דולר. המחוקקים כמעט סיימו להכין את שלב החקיקה השני, של חוק שיתמקד בסיוע לעובדים שטעון עדיין את אישור הסנאט בעקבות כמה שינויים של הרגע האחרון שלשום, שהקטינו הרחבה של חופשות בתשלום. המחוקקים משרטטים כעת את השלב השלישי של החקיקה.

"אנחנו רוצים לוודא שהאמריקאים יקבלו לכיס כסף במהירות, ושלעסקים קטנים תהיה גישה לכספים", אמר מנושין. האו הצביע גם על הצרכים של בתי מלון וחברות תעופה.

פלוסי, שדיברה עם מנושין אתמול, תיארה את בקשותיה לחבילת סיוע שלישית בהצהרה, כשמנושין נפגש עם הסנאטורים הרפובליקאים. בין היתר היא קראה למתן חופשות ארוכות-טווח לעובדים שנפגעו מהנגיף, להרחבת נקודות הזיכוי למס לעצמאים. כמה מהסעיפים הללו היו בהצעת החוק המקורית שהציגו הדמוקרטים בבית הנבחרים בשבוע שעבר, אך צומצמו בחקיקה שעברה לבסוף את אישור הבית.

אחרי הפגישה עם השר מנושין, אמר מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל מקנטקי, שהסנאט יצביע על החוק שהתקבל בבית הנבחרים מהר ככל שניתן, וישיק מיד את דיוני חבילת הסיוע השלישית. סנאטורים רפובליקאים שהיו להם חששות מהחוק שעבר בבית הנבחרים אמרו שהפגישה עם מנושין הסירה חלק מהחששות שלהם.

הרפובליקנים חששו מכך שחוק התמיכה השני צפוי לעלות מעל 100 מיליארד דולר. מקונל אמר כי הסנאט לא יעזוב את וושינגטון לפני העברת חוק התמריצים הרחב. "אנחנו הולכים להעביר אותו במהירות שיא בסנאט, שכמעט אף פעם לא פועל במהירות", הוא אמר.