"רשויות המס צריכות לדחות לעסקים את התשלומים עד אחרי פסח"

כך אמרה נשיאת לשכת רואי החשבון, רו"ח איריס שטרק, בכנס "עסקים וכלכלה בצל הקורונה" של "גלובס" • "נעשתה פתאום אופנה לא לשלם לספקים, אסור לוותר על נורמות מוסריות"

נשיאת לשכת רואי החשבון, רו"ח איריס שטרק, כנס "עסקים וכלכלה בימי קורונה" / צילום: שלומי יוסף, גלובס
נשיאת לשכת רואי החשבון, רו"ח איריס שטרק, כנס "עסקים וכלכלה בימי קורונה" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"נעשתה פתאום אופנה לא לשלם לספקים, אסור לוותר על נורמות מוסריות" - כך אמרה היום (ד') נשיאת לשכת רואי החשבון, רו"ח איריס שטרק, בשיחה עם כתבת "גלובס" אלה לוי-וינריב בכנס "עסקים וכלכלה בצל הקורונה" של "גלובס", שהתקיים באופן וירטואלי ועבר בשידור חי. 

"מה שאותי באמת מטריד זו הנורמה המוסרית", אמרה שטרק. "אסור לוותר על הנורמות המוסריות, צריך לעשות הכול כדי לשמור על אתיקה ונורמליות. צריך לזכור שיש גם מחר".

"רשויות המס צריכות לדחות לעסקים את כל התשלומים עד אחרי פסח"

מה העסק עצמו יכול לעשות כדי לשרוד את התקופה, כדי לא להתמוטט כלכלית?

"השקט הזה, כשרק 30% מגיעים לעבודה, ועובדים רבים יצאו לחל"ת, מאפשר זמן לחשיבה אסטרטגית. צריך לאפשר את היציאה החל"ת, לעשות קודם כל פעולות קיצוץ מיידיות, שבהן אתה מקטין את הנזק. צריך לשמור על הקשר עם העובדים שנמצאים בחל"ת. העובדים הם הנכס הכי מרכזי שלנו. צריך לשמר את הקשר ולשדר ביטחון.

"צריך להכיר את האמצעים הדיגיטליים. צריך לשכלל את האמצעים. אנחנו נגלה שגם עבודה מהבית היא אפשרית. פתאום אנחנו רואים את הלויאליות של העובדים. חשוב מאוד לדבר עם הלקוחות, להרגיע אותם. אסור להפסיק לייצר ולתת שירות. צריך לחשוב מה הם הכי צריכים, אילו פעולות אנחנו יכולים לעשות".

מה העצמאים צריכים לעשות כדי לצלוח את המשבר?

"אנחנו נלחמים קודם כל על תזרים המזומנים. פתאום נעשתה אופנה שלא לשלם לספקים. רשויות המס, למרות הלחץ המאוד גדול, מאפשרות רק דחייה חלקית בחודש אחד של מע"מ. גם אם יש לך חלק מתזרים המזומנים, אנחנו לא יודעים מה יהיה הלאה. העסקים מתנהלים בחשש, לכן השמירה היא מאוד חיונית. ולכן יש לדחות את כל תשלומי המסים עד אחרי פסח.

הדחייה במע"מ לא מועילה לעסקים הגדולים. אני ממליצה להוריד את מקדמות המס. דבר נוסף, הקרן בערבות המדינה זה הכלי המרכזי שהמדינה העמידה לנו כדי לסייע בתזרים המזומנים. יש בקרן הרבה מאוד דרישות, לא עונים לטלפון, אני מקבלת הרבה מאוד פניות. אין צורך בחקיקה, המדינה צריכה להוריד את הקריטריונים, להוריד את הביורוקרטיה, כדי שבאפס מאמץ יהיה אפשר לקבל את הכסף".

שטרק אומרת עוד כי "צריך להגביל את הריבית בבנקים שאפשר לגבות מעסקים קטנים והבינוניים. אנחנו נמצאים בפיגור בנושא הזה ביחס למדינות אחרות".

לדברי רו"ח שטרק, "אף אחד לא מדבר על העצמאיים ובעלי השליטה בחברות הקטנות והבינוניות. הם אלה שמייצרים את הכלכלה, והם לגמרי לבד. הם צריכים לדאוג לכל הדברים. ואנחנו זועקים את הזעקה הזו כל הזמן. אבל אף אחד לא שומע, לא בעת שלום, ולא בעת מלחמה וגם לא בעת הזו, שהיא סוגל של מלחמה - מלחמת במגפה".

רו"ח שטרק מותחת ביקורת על כך שאין נוהל מסודר בהתמודדות עם מצבי חירום, שפוקדים את ישראל מדי פעם בפעם, ולמעשה כל פעם הרשויות ממציאות את הגלגל מחדש. "צריך לתקן תקנות לשעת חירום שיגדירו מגפות כשעת חירום. נדרש שיהיה מנגנון שיקבע איך יהיה הפיצוי, שיקבע אוטומטית את דחיית תשלומי המסים, כל פעם מחדש מתחיל השיח, מתחילות השמועות, אי הודאות יוצרת בעיות וחששות שפוגעים בעסקים. הם מחלישים את העובדים בתוך הארגון, את ראשי הארגונים. לכן צריך לקבע את המנגנונים כדי לפשט את חוסר הוודאות".

מלבד היותה יו"ר לשכת רואי החשבון, שטרק מתחזקת משרד רואי חשבון משל עצמה.

איך הצטמצמה העבודה במשרד שלך?

"נכון שבעבודה מול משרדי הממשלה יש הפסקה וצמצום פעילות בעקבות רצף מערכות הבחירות ועכשיו ביתר שאת בעקבות נגיף הקורונה, אבל הלקוחות במגזר הפרטי והעסקי זקוקים לנו יותר מתמיד. צריכים עזרה בדיני עבודה, חל"ת ודיווחים. מה לצמצמם, איך לעבוד מול גורמי המימון, לסייע להם בהרגעה, איך לנהל את העובדים בשלט רחוק - חובתנו להיות הצוק האיתן מול הלקוחות שלנו. אנחנו מקלים בכל הנטל הביורוקרטי, העובדה שאנחנו כל הזמן כרו"ח עם יד על הדופק - אנחנו באמת מחזיקים את המשק, להיות ככלי אדיר לסיוע".