תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

אין סמול טוק, אבל ניהול הזמן נוח יותר - עוברים לעבודה מהבית

עובדים רבים נאלצים בימים אלה לעבוד מן הבית ולסגל לעצמם הרגלים חדשים • איך להפיק תועלת מהמציאות החדשה שנכפתה עלינו ואפילו ליהנות ממנה? כל התשובות כאן

כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

עבודה מהבית היא לא דבר חדש. לא מעט אנשים - בארץ כמו בעולם המערבי כולו -עובדים מהבית, מבחירה, שנים לא מעטות. בעלי מקצועות חופשיים רבים, ממתכנתים ועד גרפיקאים, בוחרים במודע לחסוך לעצמם נסיעות למקום העבודה וממנו, פקקים, חיפושי חניה והסחות דעת, ומעדיפים לנצל את הזמן המתפנה לייעול מקסימלי של תפוקת העבודה.

חברות רבות, ובהן משרדי עורכי דין, כלכלנים ואנשי ביטוח, מאפשרות כיום לעובדיהן לעבוד מהבית יום אחד בשבוע. האמצעים הטכנולוגיים - אינטרנט, ווטסאפ, טוויטר, סקייפ; היכולת לנהל שיחות ועידה באמצעות מחשב או טלפון - כל אלה מאפשרים לעובדים רבים מסביב לגלובוס לשוחח, להתייעץ, להתווכח ולהחליט יחד - כל זאת מבלי לצאת מהבית.

מחקרים רבים בודקים את השפעות סביבת העבודה של העובד על תפוקתו היומית, החודשית והשנתית, ומספקים נתונים מגוונים בנוגע לעבודה מהבית לעומת עבודה במשרד. אך בתקופה זו, שבה מגפת הקורונה תקפה את העולם כולו, השאלה מה עדיף מוסטת הצידה לנוכח ההכרח להמשיך לעבוד ולהתפרנס, אל מול על התקהלות של למעלה מעשרה אנשים (בינתיים) בחלל העבודה.

בימים האחרונים, על רקע ההתפשטות המואצת של הנגיף, יותר ויותר חברות בינלאומיות ממליצות או אפילו מחייבות את עובדיהן שלא להגיע למשרד. גוגל, טוויטר, ספוטיפיי, אמזון, אפל, פייסבוק, איירבנב ורבות אחרות ביקשו מהעובדים לעבוד מהבית, ובמקרים מסוימים סגרו משרדים במוקדי התפרצות.

כך גם בארץ. חברות רבות שלחו את עובדיהן הביתה. במשרדים רבים סגרו את הדלת, והעובדים נאלצים להשלים מטלות ומשימות מהבית. גם שליחתם הביתה של מאות אלפי ילדים, בשל סגירת גני ילדים, בתי ספר ושאר מוסדות החינוך, מחייבת נוכחות מבוגר אחראי בבית, והצורך למצוא פתרונות כדי להמשיך לעבוד אקוטי מתמיד.

לרבים ההתנסות בעבודה מהבית חדשה ומורכבת. עם זאת, ייתכן שבסופה של התקופה הזאת, לצד אלו שירוצו בחדווה חזרה למקומות העבודה, יגלו רבים שהעבודה מהבית מיטיבה עמם, עם בני ביתם, ולא פחות מכך, עם התפוקה והתוצאות בעבודתם.

לכתבות נוספות במתחם "ימי קורונה" הקליקו כאן>>

יתרונות מול חסרונות

כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות, מצדדים ומקטרגים. אין ספק שהתנאי הראשון לתפוקת עבודה טובה כשעובדים מהבית הוא משמעת עצמית. מי שבוחרים לעבוד מהבית אמורים להיות מחויבים לחלוטין למקומות עבודתם, גם אם אינם צריכים לצאת מפתח ביתם. לשם כך, על העובדים לכבד את העבודה - לקום בשעה הגיונית, לצאת מבגדי השינה, לוותר על בגדי הבית המהוהים, ליצור סביבת עבודה ניטרלית ונקייה מרעשי רקע, ולזכור כי אף על פי שהם נמצאים בדלת אמות, עליהם להספיק לעשות את מה שהוטל עליהם. אם הצלחתם ליצור לעצמכם את הסביבה הנכונה ולסגל את המשמעת העצמית הנדרשת - לעבודה מהבית יתרונות רבים:

1. אין חובה להתלבש באופן ייצוגי מדי, ואין צורך להרשים את החברים לעבודה בבגדים חדשים או בנעליים יקרות. ניתן לחסוך כספים רבים על הוצאות בלתי הכרחיות מסוג זה.

2. לעובדים מהבית אפשרויות שונות לחלק את זמנם. את זמן הנסיעות לעבודה והסמול טוק עם קולגות במשרד, שנחסך בכל יום, אפשר לנצל גם למטלות ביתיות, ולעשותן בלי רגשי אשמה.

3. יתרונות נוספים לעבודה מהבית: לעבוד בקצב שמתאים לנו. לחלק את המשימות באופן שונה מזה שהוטל עלינו במשרד. לנוח ולנשום בין משימות, לצאת לסיבוב הליכה קצר, לעשות תרגילי התעמלות, מתיחות קלות או הפסקת מדיטציה קצרה למי שזקוק לכך מבלי שירגיש מגוחך אל מול החברים בעבודה.

4. העבודה מהבית טובה ונכונה גם לאנשים בעלי מוגבלויות פיזיות, לאנשים בעלי פתיל קצר המתקשים בקבלת מרות ישירה, ולאלה שתפוקתם עולה דווקא כאשר הם מקשיבים למוזיקה או לרדיו, שעלולים להפריע לשכניהם במשרד.

5. העובדים מהבית, למרות המחויבות להספק הנדרש, יכולים לתמרן את זמנם ולחלקו בין דרישות משפחתיות נוספות, למשל שהייה פיזית ליד בני משפחה (קטנים או מבוגרים) הדורשים נוכחות וקרבה.

6. יש אפשרות להמשיך לעבוד גם בימי מחלה וחום בלי חשש מהדבקה של קולגות בעבודה. העבודה מהבית אינה תלויה בשעות המשרד הקונבנציונליות, ולכן יתרון גדול טמון באפשרות לעבוד בשעות מאוחרות שבהן המשרד סגור מזמן.

אבל לעבודה מהבית יש גם חסרונות לא מעטים:

1. כאמור, מי שאינו ניחן במשמעת עצמית עלול להתפזר לאורך כל שעות היום, ובסופן לא יצליח להפיק את הנדרש ממנו בעבודתו. ללא משמעת עצמית קשה מאוד ליצור סדר יום קבוע, מסודר ויעיל, שיביא לתוצאות הרצויות.

2. חיסרון נוסף הוא תחושת הבדידות. אנשים רבים זקוקים לחברה, לפידבק, ליחסים עם אנשים אחרים. עבודה בגפם, ללא אנשים בסביבתם, עלולה לגרום להם לדכדוך או לדיכאון.

3. מלבד בדידות ודיכאון, עבודה מהבית מונעת מהעובד אפשרויות לשיתופי פעולה מקצועיים יצירתיים, החלפת דעות ורעיונות, הפריה הדדית וכדומה.

4. חיסרון אפשרי נוסף הוא ניתוק ממקורות מידע במקום העבודה, כגון אינפורמציה על קידומים אפשריים, העלאה בסולם המקצועי, חוסר בגיבוש חברתי וכו'.

5. בעבודה מהבית לא לכל אחד ואחת יש יכולת להפריד בין האישי למקצועי. מי שאינו יודע או אינו יכול לתחום גבולות בין הבית לעבודה עלול להיקלע לכאוס מתמשך שיזיק בשני ההיבטים - גם המקצועי וגם האישי-משפחתי.

6. לצד מי שאינו מסוגל למשמעת עצמית, גם מי שאינו מסוגל להתנתק מהעבודה עלול למצוא את עצמו ללא גבולות ברורים. וורקוהוליסטים עלולים לשקוע בתוך מערבולת מטלות ללא הבחנה, ובכך לפגוע אנושות בחיי המשפחה.

לומדים לעבוד מהבית

ועדיין, היכולת לבחור לעבוד מהבית בימים רגילים אינה פריבילגיה של התקופה הנוכחית. אלו שמקום עבודתם מאפשר להם למלא את משימותיהם מהבית צריכים לברך על האפשרות להמשיך ולהתפרנס בימים של חוסר ודאות. אפשר ללמוד לעבוד מהבית גם אם לא מורגלים בכך. בעידן הטכנולוגי של ימינו ניתן וצריך לשמור על קשר יומיומי עם העובדים האחרים בחברה, ועם הבוס הישיר, גם כשעובדים מהבית. במשך היום יש להקפיד על התייעצויות קבועות ותכופות במידת הצורך.

יש לקבוע סדר יום, הרגלים ולוח זמנים למילוי משימות. גם מי שסביבתו אינה מאפשרת לו משרד פרטי בתוך הבית צריך לארגן לעצמו מקום קבוע שממנו יעבוד בימים הבאים.

העבודה מהבית לא נולדה ביום אחד. אנשים רבים עובדים יותר ויותר מהבית לאו דווקא משום שבחרו בכך, אלא משום שכך קבעו הנסיבות. בסופו של דבר, לאחר שמתרגלים לעבוד מהבית, תוך סיגול של משמעת עצמית, בדרך כלל רשימת היתרונות של העבודה מהבית עולה על רשימת החסרונות.

לכתבות נוספות במתחם "ימי קורונה" הקליקו כאן>>