ביטקוין | בלעדי

בורסת הקריפטו Bit2C תובעת את מפעילי הארנק הדיגיטלי BT360 ב-1.8 מיליון שקל

אייל שדה, בעלי חברת ריץ' אנד רויאל, ארז פישלר, ששימש מנכ"ל החברה, ואליאור ממן, בעלי חברת אי.טי.אמ, נתבעים בגין מעשי "עוקץ" שלכאורה ביצעו נגד ביטוסי ובעליה, אלי בז'רנו • ל"גלובס" נודע כי לבקשת התובעים, ביהמ"ש הטיל עיקול על נכסיו של שדה בסכום התביעה

אלי בז'רנו (מימין) מ-Bit2C וארז פישלר, לשעבר מנכ"ל ריץ' אנד רויאל / צילומים: שלומי יוסף, צילום מסך יוטיוב
אלי בז'רנו (מימין) מ-Bit2C וארז פישלר, לשעבר מנכ"ל ריץ' אנד רויאל / צילומים: שלומי יוסף, צילום מסך יוטיוב

צו עיקול זמני בסכום של כ-1.8 מיליון שקל, שהוטל באחרונה על נכסיו של אייל שדה, בעלי החברות ריץ' אנד רויאל שוקי הון וב.ד. בנקס דיגיטל, מפעילות הארנקים הדיגיטליים BT360 ו-Banx, חושף טענות חמורות מצדה של חברת Bit2C הישראלית, המנהלת זירת מסחר במטבעות דיגיטליים, על התנהלותם של ריץ' אנד רויאל ובעליה.

ל"גלובס" נודע כי צו העיקול הוצא ב-26 פברואר על-ידי בית משפט השלום בתל-אביב, במעמד צד אחד - ביטוסי ובעליה, אלי בז'רנו. אף שהיקף המסחר בה קטן יחסית, ביטוסי, שנוסדה ב-2013, היא אחת מבורסות הקריפטו הוותיקות בעולם, והיחידה הפעילה כיום בישראל.

העיקול על נכסיו של שדה, הכוללים כמה חשבונות בנק, פוליסות ביטוח, נדל"ן בהרצליה, רעננה ובנימינה ומכונית טויוטה קאמרי אקזקיוטיב, נקבע עד לגובה סכום התביעה שהגישו ביטוסי ובז'רנו נגד שדה ושני נתבעים נוספים: ארז פישלר, ששימש עד פברואר האחרון בתפקיד מנכ"ל בנקס, ועד לאוקטובר 2019 שימש גם מנכ"ל ריץ' אנד רויאל (שתיהן חברות בבעלותו של שדה); וכן אליאור ממן, בעלי חברת אי.טי.אמ אחזקות (A.T.M Holdings).

על-פי התביעה, החברות של שדה וממן הפרו במכוון שני הסכמים שחתמו עם ביטוסי ועם בז'רנו בשנה שעברה, ובכך הסבו לבורסת הקריפטו ולבעליה נזקים של מיליוני שקלים. בשיחה עם "גלובס" הסביר בז'רנו כי שני ההסכמים נחתמו במסגרת ניסוי ("פיילוט"), לקראת "שיתוף-פעולה הרבה יותר גדול שתכננו לעשות עם ריץ' אנד רויאל, בהיקף של כ-10 מיליון דולר".

לדבריו, "רצינו להציע ללקוחות בארץ שני מוצרים חדשים: האחד מוצר חיסכון, שכמוהו מציעות בורסות קריפטו מוכרות בעולם, שבאמצעותו יכול לקוח להפקיד ביטקוין ולקבל על הפיקדון ריבית חודשית בביטקוין. המוצר השני הוא הלוואה נושאת ריבית, שבה הבטוחה היא מטבעות דיגיטליים - וגם זה מוצר שעובד בהצלחה בחו"ל. עשינו את ההסכם אחרי שריץ' אנד רויאל הציגו בפנינו מצג שהם הגישו לרשות שוק ההון בקשה לקבלת רישיון למתן אשראי".

בבקשה להוצאת צו העיקול נגד שדה, טענו ביטוסי ובז'רנו כי שדה, בשיתוף עם פישלר וממן ובאמצעות ריץ' אנד רויאל ואי.טי.אמ, פעל "כדי להונות את המבקשים ולהתעשר על חשבונם שלא כדין". התובעים, שבגין טענותיהם אף הגישו נגד שדה, פישלר וחברת ריץ' אנד רויאל תלונה במשטרה בגין קבלת דבר במרמה, מכנים את השיטה שבה פעלו הנתבעים "מעשי עוקץ".

"הנתבעים לא השיבו את הבטוחה כנגד ההלוואה"

על-פי כתב התביעה, הסכם ראשון שהופר הוא הסכם מ-31 במרץ 2019, שבמסגרתו השאילה ביטוסי לריץ' אנד רויאל 20 מטבעות ביטקוין, שהועברו לארנק הדיגיטלי של ריץ' אנד רויאל, תמורת דמי השאלה חודשיים של 1.5%. בגין הסכם זה תובעת ביטוסי לקבל סכום של יותר ממיליון שקל, לאחר שלטענתה, דמי ההשאלה שולמו על-ידי ריץ' אנד רויאל במשך שלושה חודשים בלבד (עד ליולי 2019), ולאחר מכן החברה הפרה את ההסכם.

הסכם שני שהופר, על-פי התביעה, הוא הסכם מ-7 באפריל 2019, שבמסגרתו לווה בז'רנו, בעלי ביטוסי, מחברת אי.טי.אמ סכום של 250 אלף שקל לתקופה של ארבעה חודשים, ללא ריבית והצמדה, וכבטוחה להלוואה מסר בז'רנו לחברה 20 ביטקוין, שהועברו לארנק הדיגיטלי של אי.טי.אמ. על-פי התביעה, בז'רנו פרע את ההלוואה במלואה ב-18 בספטמבר 2019, בצירוף תשלום ריבית פיגורים (ריבית שנתית של 4.9%), בהתאם להסכם, ולמרות זאת, "אי.טי.אמ ו/או מי מהנתבעים לא השיבו את הבטוחה שניתנה כנגד ההלוואה". בגין הפרת הסכם זה תובע בז'רנו סכום של כ-803 אלף שקל, הכולל בתוכו גם תשלומי פיצוי שנקבעו בהסכם.

ב-31 במרץ 2019, כשנחתם הסכם ההשאלה בין ביטוסי לריץ' אנד רויאל, היה מחיר הביטקוין כ-4,100 דולר ליחידה, לפי נתוני אתר CoinMarketCap; וכשבוע לאחר מכן, כשבז'רנו נתן כבטוחה לאי.טי.אמ 20 ביטקוין לצורך קבלת הלוואה מהחברה של ממן, נסחר הביטקוין (BTC) במחיר של כ-5,200 דולר.

בשנה שחלפה מאז עבר שוק המטבעות הדיגיטליים טלטלות רבות, שהגיעו לשיאן בעקבות משבר הקורונה העולמי בחודש האחרון. כך, לפני כשבועיים (בין 7 במרץ ל-13 במרץ) צנח מחיר הביטקוין מכ-9,100 דולר לכ-4,100 דולר - נפילה של יותר מ-50% בתוך פחות משבוע. היום (יום א', 22 במרץ), נכון לשעה 10:00 בבוקר, שער הביטקוין נע מעל ל-6,300 דולר, אחרי עלייה שבועית של כ-19%. בשיחה עם "גלובס" אמר בז'רנו כי בבורסת ביטוסי נרשמה עלייה בפעילות בתקופה האחרונה, על רקע צניחת מחיר הביטקוין.

תלונות למשטרה על "עוקץ"

בתביעה שהגישו ביטוסי ובעליה באמצעות עורכי הדין בנימין ברץ וטל רון ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, נטען כי "המשיב (שדה) ומר פישלר (מנכ"ל ריץ' אנד רויאל) הונו גופים עסקיים רבים במשק, לרבות המבקשים עצמם, לסבור כי הם בעלי ונושאי משרה בחברות איתנות עם פעילות עסקית ענפה בתחום הארנקים הדיגיטליים, כאשר למעשה נראה כי עסקינן בחברות קש, שכל הווייתן העסקית היא הונאה".

בפברואר האחרון התפרסמו בכמה קבוצות ברשתות החברתיות תלונות של לקוחות שונים של הארנק הדיגיטלי BT360, שמאחוריו עמדה חברת ריץ' אנד רויאל. רבים מהמתלוננים טענו כי "נעקצו" על-ידי שדה ופישלר באמצעות החברה, באופן שגרם להם הפסדים של מיליוני שקלים.

בעקבות אותן תלונות, שכמה מהן גם הגיעו למשטרת ישראל, הוסר אתר האינטרנט של BT360, אבל אפליקציית הארנק הדיגיטלי עדיין זמינה להורדה למכשירים סלולריים. בחנות האפליקציות של גוגל, נכתב על אפליקציית BT360: "אצלנו תוכל לרכוש כרטיס נטען בכסף רגיל (כסף פיאט) בתמורה למטבעות קריפטוגרפיים, גיפטקארד הטעון בביטקוין או לקבל הלוואה כנגד בטוחה של מטבע קריפטוגרפי, והכל בשקיפות מלאה ובשיתוף עם גופים פיננסיים מוכרים כגון מאסטרקארד או בנק אוף אמריקה".

מאייל שדה ומהחברה שבבעלותו, ריץ' אנד רויאל, לא נמסרה תגובה. במענה לפניית "גלובס" מסרו ארז פישלר, לשעבר מנכ"ל ריץ' אנד רויאל, ואליאור ממן, בעלי חברת אי.טי.אמ אחזקות, כי ימסרו תגובה לאחר שיקבלו את כתב התביעה. ביחס לתפקידו בריץ' אנד רויאל אמר פישלר ל"גלובס" כי סיים שם את תפקידו באוקטובר 2019, "כי לא האמנתי בקונספט של BT360 ולא אהבתי את ההתנהלות במטבעות דיגיטליים". לדבריו, הוא תובע את החברה על כך שלא קיבל שכר עבור ארבעה חודשים. כמו כן, מתפקידו כמנכ"ל חברת בנקס, לדבריו, הוא פוטר ב-1 בפברואר 2020.

***חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד אייל שדה, ארז פישלר ואליאור ממן והחברות ריץ' אנד רויאל שוקי הון ואי.טי.אמ אחזקות נמצאים בעיצומם, ולזכותם של הנתבעים עומדת חזקת החפות, כל עוד לא הורשעו בבית המשפט.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.