מאיפה הגיעה ההנחיה לשמור מרחק של 2 מטרים

למה צריך לשמור דווקא על 2 מטרים מאדם לאדם והאם מדובר בהגנה מלאה? • "גלובס" מסביר

מחכים בתור מחוץ לסופר בברצלונה ושומרים על מרחק / צילום: Associated Press
מחכים בתור מחוץ לסופר בברצלונה ושומרים על מרחק / צילום: Associated Press

מדיניות ההרחקה החברתית של משרד הבריאות נגד מחלת ה-Covid-19 (קורונה) מבוססת על שני רעיונות עיקריים: בידוד כשהדבר אפשרי, וכשאין אפשרות לבידוד - שמירה על מרחק של שני מטרים בין בני אדם. אבל למה דווקא שני מטרים? והאם מדובר בהגנה מלאה?

פרופ' פיליפ רוסו מהמרכז לחקר הסיעוד באוניברסיטת מונאש, אוסטרליה, הסביר לאתר המידע המדעי The Conversation שמה שידוע על הפיזור של הווירוס ואופן ההדבקה שלו נלמד על בסיס מה שידוע לגבי שפעת. שתי המחלות מתפשטות כאשר אדם אחד נושם רסס טיפתי של אדם אחר - שיעול, עיטוש, הבל פה בעת דיבור. הוא יכול לנשום אותו ישירות, או לאחר שהרסס נחת על משטח, לגעת בו ואז להעביר את הווירוס לפה, לאף, לעין וכדומה.

במחקר שנערך ב-2013 ופורסם בכתב העת Journal of Infectious Diseases נמדדו באופן קבוע דגימות מסביב למיטתם של חולים בשפעת שאושפזו לצורך הניסוי (אף שהמחלה של חלקם הייתה קלה). התברר כי 43% מהחולים הפיצו את הווירוס הלאה, מהם כ-19% היו "מפיצי על", ונמצאו הבדלים של עד פי 32 ברמות ההפצה. הנבדקים עם התסמינים החריפים ביותר היו אלה שהפיקו את כמות הווירוס הגדולה ביותר. ידוע היום שכך זה כנראה גם לגבי קורונה. ולענייננו, במחקר נבדקו כמויות הווירוס במרחק יחסי מהראש של המטופל, ונמצאה ירידה הדרגתית בכמויות ככל שמתרחקים מהמטופל, עד שממרחק של 1.8 מטר והלאה, ההבדל זניח. כלומר, עדיין אפשר לחטוף את הווירוס במרחק הזה, אבל הסיכוי יורד משמעותית.

נציין שאלה נתונים לגבי שפעת, הדומה לקורונה באופן ההעברה ולכן לומדים אותה. הנתונים לגבי נגיף הקורונה עשויים להיות שונים אם נגלה שהוא שורד זמן רב יותר באוויר, אם השיעולים שהוא גורם חזקים יותר או פחות, והדבר תלוי גם בלחות באוויר (התייבשות מהירה משמעותה פחות הדבקה). בכל מקרה, רחוק יותר זה טוב יותר.

חוסר הוודאות לגבי המדידה של 2 מטרים מתבטא גם בהנחיות של המדינות השונות. זה המרחק שממליץ עליו משרד הבריאות הבריטי, אבל ב-CDC, המרכז למניעת התפשטות מגפות בארה"ב, מדברים רק על לשמור על מרחק. בארגון הבריאות העולמי, מדברים על שמירת מרחק של מטר לפחות.

בסופו של דבר, גם בעניין הזה מדובר בסטטיסטיקה. הגנה מלאה ומוחלטת תקבלו רק בבידוד מלא.