דעה: המשך הלמידה מרחוק - עלות מול תועלת

בניגוד לספינים שמריצה הסתדרות המורים, שכר המורים לא אמור להיפגע בשום תרחיש. כל הדיון הוא על הרצון לאפשר לבתי הספר לתפקד בחופשת הקיץ כרגיל כדי לאפשר למשק ולהורים להתאושש מהמשבר הכלכלי והתעסוקתי

שיעור מקוון / צילום: דני זקן, גלובס
שיעור מקוון / צילום: דני זקן, גלובס

לאחר שהתקיימה למידה מרחוק במשך 4 ימי לימודים ובוטלה בלחץ משרד האוצר עד לחופשת פסח, מתנהל בימים האחרונים קמפיין ענק להשבת הלמידה מרחוק ולהשבת עובדי ההוראה לעבודה מלאה באופן מיידי.

לפני שאפרוס את עמדתי בסוגיה, חשוב להעמיד דברים על דיוקם, כי יש מי שדואג לפזר המון דיסאינפורמציה, כולל בקרב מקבלי ההחלטות.

ראשית, במשא-ומתן בין האוצר להסתדרות המורים אין שום כוונה לפגוע בשכר המורים. הם לא יצאו לחל"ת אלא לחע"ת- חופשה עם תשלום מלא, בשונה מחצי מיליון ישראלים שאבדו, לפחות זמנית, את מקור פרנסתם. מה ביקש משרד האוצר? להחליף ימי לימוד בימי חופשה - במקום ימי לימוד עכשיו לקיים ימי לימוד בחופש הגדול. המחשבה היא שבעקבות המשבר הכלכלי הגדול שאנחנו רק בתחילתו, מאות אלפי אזרחים כמו גם המשק כולו ישוועו לימי עבודה בקיץ. כסף לקייטנות יהיה חסר יותר מאי פעם, ויהיו גם לא מעט חומרי לימוד להשלים השנה, עם למידה מרחוק או בלעדיה.

כל זה, בתקווה (מהולה בחשש) שאכן עד הקיץ נשוב לשגרה מסוימת.

מדוע הסתדרות המורים מתנגדת בתוקף? לא בגלל שהלמידה מרחוק יקרה להם, תשכחו מזה. למורים רבים ומסורים באמת חשוב לשמור על קשר עם תלמידיהם, אבל לא לארגון היציג שלהם. המאבק הוא על האפשרות של המורים לקבל משכורת כפולה בקיץ אם יתבקשו ללמד. הם יאמרו: כבר לימדנו את המכסה השנתית שלנו - בכיתות או בלמידה מרחוק, אם אתם רוצים שנוותר על חלק מהחופש הגדול שלנו, אנא שלמו לנו בהתאם.

וכאן חשוב להדגיש: אנחנו הולכים לקראת גירעון עצום בתקציב המדינה ולהגדלה דרמטית של החוב של מדינת ישראל. הולכת להיות מלחמת עולם על כל שקל, ומשרד החינוך, כמו כל משרד אחר, יידרש לקיצוץ עמוק בתקציב. אפשר לשכוח מפרויקט "בית הספר של החופש הגדול השנה.

אם כן, המאבק על הלמידה מרחוק לא קשור בכלל לדיון על איכות הלמידה כפי שטוענים מובילי הקמפיין. לב העניין הוא התאמת ימי הלימוד הרגילים לימי העבודה של ההורים, ואם בכל שנה הפער גדול ומקשה על ההורים, אז השנה על אחת כמה וכמה.

איך בכל זאת ראוי לתכנן את הלמידה בבתים בתקופה שעשויה להימשך זמן רב?

מדובר באתגר לא פשוט, אך יש לא מעט פתרונות: הלמידה המקוונת במשרד החינוך לא הופסקה, הפורטלים והתכנים עדיין קיימים וההורים שנמצאים בבית יכולים להשתמש בהם. ויש עוד כל כך הרבה תכנים ברשת, בחינם ובתשלום שקיימת כאן הזדמנות לנו ההורים להרחיב את אופק ילדינו לתכנים נוספים, לרעיונות יצירתיים, לפיתוח תחביבים ומיומנויות חדשות, שבימי שגרה לא תמיד יש לנו את הפנאי לקדם. אפליקציות כמו זום מאפשרות אינטראקציות שיפוגגו מעט את הבדידות, ואם הסבים והסבתות מנועים מלהגיע מתוך רצון לשמור על בריאותם, כדאי לדאוג לאפשרות של יצירת קשר באמצעות האפליקציות הללו ואף לנצלה ללימוד משותף.

בשורה התחתונה, ככל שהמצב הכפוי הזה יימשך נצטרך לשכלל את מיומנות הלמידה מרחוק, וגם למורים יכול להיות תפקיד בכך, גם אם לא משמעותי ומעמיס כבימי שגרה. כדאי למשרד החינוך לנצל את השבועות הקרובים לטובת תכנון של הלמידה מרחוק, להנגשת יותר תכנים למגוון רחב של ילדים, לאפשר בחינות עם מישוב אוטומטי, והגשת עבודות דרך הרשת, ועוד. אין ספק שיש פה הזדמנות שאסור להחמיץ. אבל מאבק בלתי מתפשר על החזרת הלמידה מרחוק כאן ועכשיו על חשבון ימי לימוד תקינים בקיץ - זה לא הפתרון שיסייע - לא להורים, לא לתלמידים ולא למשק הישראלי החבול. 

הכותב הוא יו"ר משותף של ארגון ההורים "הדור הבא - הורים למען בחירה בחינוך" וחוקר מדיניות חינוך בפורום קהלת