הגרף היומי: כך קרס המודל הבריטי למלחמה בקורונה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון השלים סיבוב פרסה בניהול משבר הקורונה במדינתו, כשהודיע שהחנויות במדינה ייסגרו •  מה הוביל לתפנית הבריטית?

גרפיטי בלונדון על המצב בצל הקורונה / צילום: Liam McBurney, Associated Press
גרפיטי בלונדון על המצב בצל הקורונה / צילום: Liam McBurney, Associated Press

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון השלים סיבוב פרסה בניהול משבר הקורונה במדינתו, כשהודיע שהחנויות במדינה ייסגרו; התקהלויות ייאסרו - אלא אם כן מדובר בשני אנשים המתגוררים באותו בית; הציבור יוכל לצאת מביתו לקניות הכרחיות בלבד וכדי להתעמל פעם ביום. בריטניה זנחה את גישת ה"יהיה בסדר", ומטילה על תושביה כללי ריחוק חברתי רחבים, כפי שעושות מדינות רבות בעולם.

מה הוביל לתפנית הבריטית? רק לפני כשבוע דיברו ברחבי העולם על "המודל הבריטי", שלא דגל בסגר קשוח על האזרחים, אלא הורה למבוגרים לא לצאת מביתם בתקווה שתיווצר עם הזמן "חסינות עדר", תוך נכונות לשלם מחיר מסוים בחיי אדם. אולם, קצב ההדבקה בבריטניה אקספוננציאלי, והשלטונות הבריטים חוששים כי אם לא יפעלו מיד, הם עלולים למצוא את עצמם במצב של איטליה. עד כה, בוצעו בסך הכל כ-83 אלף בדיקות קורונה במדינה, ו-6,650 אומתו כחולים. ביממה האחרונה נוספו למניין המתים עוד 54 בני אדם.

"הבריטים נזכרו להגיב מאוחר מדי. באופן לא חריג, כמו שאופייני להם, פעלו באופן שונה מהעולם. כשהמקרים הראשונים צצו שם, הייתה להם תוכנית; במקום להגביל תנועה עד סגר מלא, ננסה להגן על החלשים - קשישים וקבוצות סיכון. אם אנשים בריאים וצעירים יידבקו, לא נורא. נגיע ל-60% הדבקה אבל לא נפגע באוכלוסייה דרך הסגר", מסביר ד"ר אורי לרנר, המנהל המקצועי של עמותת מדעת.

הקורונה מתפשטת בבריטניה
 הקורונה מתפשטת בבריטניה

לדברי לרנר, "הנימוק של אחד מיועציו של ג'ונסון היה שאם יכניסו אנשים לסגר מיידי, בתוך שבועיים ימאס להם והם יפרו אותם. אני חושב שהם פחדו מההשלכות הכלכליות של צעדים קיצוניים, ואמרו ‘לאט לאט'. הם סמכו על חסינות העדר, וקיוו שבאיזשהו שלב למחלה לא יהיה את מי להדביק יותר ואנשים יהיו מחוסנים. הם לא הביאו בחשבון את זה שלא בטוח שמפתחים חסינות למחלה, ושגם צעירים יכולים להיפגע ממנה".
מה מלמד הגרף על התפתחות המחלה בבריטניה?

"גידול המקרים בבריטניה הולך ומאיץ. מספר החולים המצטרף מכפיל את עצמו. השיפוע של הגרף הולך ומקצין. אין נקודה שבה הוא מתחיל לרדת בחזרה. מדינות שהתחילו להאט את קצב ההדבקה - השיפוע שלהן מתחיל לרדת. אנגליה הולכת בעקבות איטליה - המספרים והשיפועים בגרף דומים.

"ההבדל הוא שהאיטלקים הקדימו את הבריטים בצעדים שננקטו. כרגע, אם הבריטים לא יקפידו בצורה חמורה על הסגר, המצב שם עלול להיות גרוע מבאיטליה. לא בטוח שהשינוי שג'ונסון עשה יצליח להשפיע על הבריטים, הם עדיין לא מבינים מה הסיפור. רואים תמונות מהבוקר, של הרכבת התחתית מפוצצת באנשים. אם הם היו פועלים לפני שבועיים, יכול להיות שהתגובה של הציבור עכשיו הייתה טובה יותר. השינוי החד מ'אנחנו לא עושים כמעט כלום' ל'סוגרים את הכול', גם גורם לחוסר היענות".