דחיית מועדי הגשת תוכניות והקלות בטופס 4: ההקלות שבדרך בנדל"ן

בישיבת ממשלה שהתקיימה הלילה עלה לדיון מסמך שכולל הקלות נוספות בתחום, במטרה לסייע בפעולות מול ועדות התכנון ובאכלוס של פרויקטים

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי

המדינה אישרה הקלות נוספות בתחום הנדל"ן בניסיון לסייע לחברות וגורמי נדל"ן. בישיבת ממשלה מיוחדת שהתקיימה היום בשעת בוקר מוקדמת דנו השרים במסמך שכותרתו "תקנות שעת חירום - דחיית מועדים בענייני תכנון ובנייה ותנאים למתן תעודת גמר".

המסמך, שעליו חתומה עו"ד תדמור עציון, היועצת המשפטית למנהל התכנון, כלול סעיף שמבקש להקפיא ל-60 יום, החל מתאריך 15 במרץ, את המועדים הנקובים לתכנון ובנייה. כמו כן, מוצע להקל בתנאים לצורך מתן תעודת גמר (טופס 4) לבניין שבנייתו הסתיימה וכך לאפשר אכלוס של מבנים שמלאכת בנייתם הושלמה.

ל"גלובס" נודע כי היות שלא כל השרים הספיקו להצביע על התקנות המוצעות, הן טרם נכנסו לתוקף. עם זאת, נודע ל"גלובס" כי התקנות אושרו כעת.

בדברי ההסבר שהמסמך מביא מובהר שהמטרה של התקנות היא לצמצם את הפגיעה הכלכלית במשק ולקיים את שוק הנדל"ן כסדרו: "מצב החירום האמור גורם לחוסר ודאות חמור בשוק הנדל"ן שנובע, בין היתר, מן הקושי הרב לנהל בתקופה זו את הליכי הרישוי והבנייה, ובכלל זה קידום תוכניות לפי חוק התכנון והבנייה והחוק לקידום בנייה במתחמים מועדפים (חוק הוותמ"ל), בדיקת בקשות להיתרים ומתן היתרים, בקרה על ביצוע בנייה, מתן תעודת גמר הנדרשת לצורך אכלוס הבניין".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, מברך על הצעד המסתמן ואומר ל"גלובס" כי "התקנות האלה מדברות על הארכות זמנים מצד אחד, ומצד שני, וזה הכי חשוב, על הקלה בהענקת תעודת אכלוס, תעודת גמר, גם בלי שהיזם המציא את כל האישורים הנדרשים. לא מדובר בענייני יציבות המבנה, בטיחות או אש, אלא בעניינים בירוקרטיים אחרים.

"זה קריטי, כי יש היום הרבה מאד פרויקטים בישראל שנמצאים בשלב הזה, וחשוב מאד שרוכשי הדירות יכנסו לדירות שלהם כמה שיותר מהר. הארכות הזמנים חשובות, כי בימים האלה קשה מאד לתפקד ולכן שינוי לוחות הזמנים הקבוע בחוק חשוב. טוב עשתה הממשלה שאישרה את התקנות האלה".

עו"ד שרון קרני, עמותת "במקום, מתכננים למען זכויות תכנון", מסבירה שכשמתקבלת החלטה על הפקדת תוכנית יש לה תוקף (כלומר, משך זמן מוגדר. ג"נ). אם לא יעמדו במועד, ההחלטה תפקע ופרוצדורת התכנון חוזרת אחורה. מדובר בשהות שחורגת ב-60 יום מהזמנים שקובעים בחוק: "אנחנו פנינו, לפני יומיים, לייעוץ המשפטי של מנהל התכנון ולמשרד המשפטים וביקשנו שיוציאו, גם לוועדות התכנון וגם לציבור, הנחייה לגבי הפקדות של תוכניות וגם לגבי קידום תוכניות בכלל.

"לציבור יש את זכות ההתנגדות וצריך לחשוב מה עושים עם זה. לא יכול להיות שההחלטה על הפקדה תהיה מוטלת על כתפי הפקידות המקצועית. המסמך שנדון אתמול, שהוא טיוטה שלא אושרה עדיין, נועד לשמור על זכות ההתנגדות והזכות להגיש ערר. זה אחד הטעמים שהם מגישים את הדחיות האלה. הרושם הוא שהם משתדלים לעשות מה שאפשר כדי לא לפגוע בכל יסודות התהליך".

עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות', מציינת כי "המשמעות של התקנות היא דחייה מיידית לפרק זמן של חודשים לפחות של אישורי התוכניות ואישורי היתרי בנייה הכוללים הקלות שטרם דנו בהתנגדויות להם". לדבריה, "כיום כמעט ואין היתרים שמתבקשים ללא הקלה, זה יכול להיות היתר הכולל בקשה לתוספת קומה, לתוספת דירות, שינוי בקווי בניין ועוד. המשמעות היא שקבלנים שכבר עמדו רגע לפני היתר לא יוכלו לצאת לדרך. עם זאת, את ההתנגדויות הנוגעות להיתרים ותוכניות שבהם כבר דנו, ניתן היום לקדם בדיונים מקוונים באופן שמנהל התכנון אישר לבצע".

באיגוד המתכננים הגיבו ואמרו כי, "אנו מדגישים את הצורך הדחוף לאפשר לעובדי מערכות התכנון בכלל משרדי הממשלה והרשויות המקומיות להמשיך ולבצע את עבודתם תוך כדי עבודה מרחוק, מה שדורש הגדרתם כעובדים חיוניים למשק. עבודת התכנון חיונית לחזרתו המהירה של המשק לתפקוד עם תום המשבר ובימים אלו כאשר מערכות התכנון מצוידות בכלים לעבודה מרחוק אין כל סיבה שלא לאפשר המשך עבודה מהבית".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר "אנו מודעים לחשש הברור שקיים עם האטת קצב העבודה במערך התכנון והרישוי, ושותפים לתחושת האתגר הגדול איתו כל המדינה מתמודדת הניצב גם לפתחנו. כולי תקווה כי בכוחות משותפים נצליח לעמוד בו. אנו עומדים כאן לכל שאלה, הבהרה ומקווים ביחד אתכם לימים שקטים יותר".