איך מונעים את סיבוכי ההנשמה? מכשיר ישראלי שנמצא בפיתוח נועד להקל

חברת הסטארט-אפ הישראלית הוספיטק הנשמה, שכבר החלה למכור את מוצריה להפחתת סיכונים בהנשמה לבתי חולים בסין עוד לפני המגפה, מציעה לבתי החולים בישראל להשתמש במוצר ללא תשלום

מכשור רפואי / צילום: shutterstock
מכשור רפואי / צילום: shutterstock

גם הנשמה מוצלחת המצילה ממוות יכולה לגרום סיבוכים. חברת הסטארט-אפ הישראלית הוספיטק הנשמה, המפתחת ומייצרת מכשיר למניעה והפחתה של סיבוכי ההנשמה, כבר החלה למכור את המוצרים שלה למספר בתי חולים בסין, עוד לפני שהתפרצה המגפה. בשבועות האחרונים הותקנו מכשיריה גם בבית החולים טנגג'י בווהאן, שם זוהתה לראשונה ההתפרצות של הנגיף. כעת החברה מציעה לבתי החולים בישראל להשתמש במוצר ללא תשלום.

המכשיר פועל לצד מכונת ההנשמה כדי להבטיח אטימה יעילה של קנה הנשימה למניעת זליגות של הפרשות מחלל הפה לריאות, בעיה שיכולה להוביל לדלקת ריאות חמורה ובסופו של דבר למקרי מוות של חולים מונשמים, גם בלי קשר לקורונה. בנוסף, מבצעת המכונה שטיפה ופינוי של הפרשות הזולגות מחלל הפה לקנה הנשימה.

המכשיר מיועד לשימוש בחולים המונשמים בעזרת מכונות הנשמה ובאמצעות צנרר הנשמה (טובוס).

יואב ונקרט, מנכ"ל הוספיטק הנשמה: "מכשיר ה'אנפנוגארד' שפותח בחברה מיועד לטיפול בחולים מונשמים בכלל ובוודאי שבחולי קורונה מונשמים. המכשיר מיועד לצמצם סיבוכים המתפתחים במהלך ההנשמה ובפרט אלו הנובעים מכניסת ליחה והפרשות לריאות. אלו עלולים לגרום להתפתחות דלקת ריאות, שהיא אחת הסיבות העיקריות לתמותה ממחלת הקורונה. בנוסף, המכשיר מיועד לצמצם פגיעה בקנה הנשימה כתוצאה מלחץ מתמשך שמפעילה בלונית צנרר ההנשמה (טובוס) על דפנות קנה הנשימה".

המכשיר עבר ניסויים בבני אדם באירופה ובישראל, ומאושר לשיווק באירופה, בארה"ב, בסין ובישראל. בנוסף לשיווקו בסין, הוא גם נמצא בשימוש שגרתי במחלקת טיפול נמרץ בניתוחי לב במרכז הרפואי רמב"ם, ובפיילוט במחלקת טיפול נמרץ בשיבא, זאת בלי קשר לקורונה. גם בית החולים האמריקאי המוביל מאיו קליניק בפלורידה השתמש בו עד כה בכ-50 חולים מושתלי כבד וריאות, וצפוי להשתמש בו גם בתחום הקורונה.

מחקרים שנערכו במשך שנים בבתי חולים באירופה ובישראל מצאו כי השימוש במכשיר הביא לירידה משמעותית ומובהקת בהתפתחות דלקת ריאות בחולים מונשמים.