בני גנץ | פרשנות

פרשנות: לגנץ היו את כל הקלפים ביד ו-14 יום נותרים. מה קרה?

בני גנץ, מי שהיה מבין מקימי מפלגת כחול לבן, מונה אתמול ליו"ר הכנסת ונטש את מפלגתו ואת שותפיו מאחור •
גנץ חיסל את "גישת השלבים" של לפיד, יעלון, ליברמן, הורביץ ועודה

בני גנץ נכנס למליאת הכנסת לקראת מינויו כיו"ר הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
בני גנץ נכנס למליאת הכנסת לקראת מינויו כיו"ר הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

המצב הפוליטי ביום שישי בבוקר, 27 במרץ, נותר סבוך ועדיין אין ממשלה. ח"כ בני גנץ, מי שהיה מבין מקימי מפלגת כחול לבן, מונה אתמול ליו"ר הכנסת ונטש את מפלגתו ואת שותפיו מאחור, מבלי שיש בידיו הסכם קואליציוני מלא. פרטים שונים בנוגע להסכמות בין גנץ לבין ממשלת הימין של נתניהו דלפו לכלי התקשורת, אך כיוון שאין הסכם בשלב הזה, הכל פרוץ. נתניהו יכול לחמוק ממנו בתרגילים שונים ומשונים וגנץ נותר עם 15 חברי כנסת חסרי נסיון פוליטי ועוד כ-43-46 ח"כים (תלוי איך סופרים את מורדי תל"ם) כועסים.

האיש שכולם בגוש השמאל מרכז המליצו עליו לראשות הממשלה, העביר להם מסר אחד אתמול: איני מתאים לתפקיד. לפי המתווה הכללי עליו מדברים בשלב הזה, גנץ יהיה שר החוץ או שר בטחון תחת ראש הממשלה נתניהו לשנים הבאות, וח"כ יולי אדלשטיין ישוב להיות יו"ר הכנסת, אחרי שקיבל על הראש מבג"ץ כמי שמבזה את המעמד.

באחד מרגעי האמת במהלך יום רביעי המשוגע, דקות אחרי שיו"ר הכנסת אדלשטיין התפטר ונעל את הישיבה, התארגנו כמה ח"כים לשבת בתוך האולם. "חששנו שסדרני הכנסת יסגרו את הדלת ולא ניתן יהיה לקיים את צו בג"ץ" סיפר ל"גלובס" אחד. בקרב הנוכחים: אלעזר שטרן ממפלגת כחול לבן-יש עתיד, יואב סגלוביץ ממפלגת כחול לבן-יש עתיד, אורית פרקש-הכהן ממפלגת חוסן לישראל (כחול לבן עד לאחרונה), איתן גינזבורג מחוסן לישראל (כחול לבן עד לאחרונה) ויו"ר מרצ, ניצן הורביץ. הם ישבו שם כשעה, מתוך כוונה לקיים משמרות פנים-מליאה כאשר לפתע נכנס לתוך האולם ח"כ בני גנץ.

בדיעבד, מבינים כיום, שגנץ היה בשיאו של מו"מ פוליטי עם ראש הממשלה נתניהו וזאת על אף שהקלפים היו בידיו: הכנסת החלה לתפקד, ועדות הוקמו, חברי הכנסת של הליכוד ויהדות התורה חזרו לשבת בועדות ולעבוד, וקבוצה של 59 ח"כים מוכנה היתה להצביע בעד ח"כ מאיר כהן, כיו"ר הכנסת הבא.

אלעזר שטרן בתוך המליאה / צילום: אלעזר שטרן
 אלעזר שטרן בתוך המליאה / צילום: אלעזר שטרן

גנץ אמר ליושבים בתוך המליאה: "חבר׳ה, אני מבקש מכם להפסיק עם זה. מה שאתם עושים מערער את מנהיגותי. לא יתכן שהמעשים יתנהלו מלמטה-מעלה וללא שמנהיגים יכתיבו מטה מה אמור להתרחש". ח"כ סגלוביץ השיב לו, אנחנו פה כדי להבטיח שהחלטת בג"ץ תיושם, שההצבעה על זהות יו"ר הכנסת תעשה עוד היום. אדלשטיין מפר את צו בג"ץ.

אבל גנץ התעקש בפניהם: "זה פוגע בי. אני מבקש מכם לצאת החוצה". הוא פנה גם לח"כ הורביץ, שלא היה בעניין של לנטוש. "ניצן, אתה חלק מן הגוש, יש ביננו הבנות של קבוצת 61".

הקבוצה כולה השתכנעה ויצאה. עבור רבים בגוש השמאל-מרכז, זה היה הרגע בו גנץ הבהיר שהוא הפסיק להילחם. שנכנע לנתניהו וויתר על כל הקלפים שהיו לו ביד.

גנץ חיסל את גישת השלבים

התפיסה של לפיד, יעלון, ליברמן, הורביץ ועודה הייתה לעבוד בשלבים. הם ראו כיצד בסיבוב הקודם, המאבק על הקמת ועדת הכנסת כדי שתדון בבקשת נתניהו לחסינות - הישארותם כקבוצה ועמידה על הכללים של הכנסת, הצליחה. ועדת הכנסת, עם כל הקשיים כונסה וקיימה דיונים. ונתניהו, כזכור, המתין עד שעות ספורות לפני כינוסה ומשך את בקשתו.

כל השחקנים הפוליטיים יודעים שנתניהו הפוליטיקאי (להבדיל מן המדינאי) ממתין עם קבלת החלטות לרגע האחרון. דוחה ודוחק, מאיים ובסוף כשאין ברירה הוא בא לשולחן. הם הניחו, שאם מאיר כהן ימונה לעמוד בראש הכנסת, הליכוד יזעק לשמיים במשך שבוע, ולאחר מכן, ביתרת הזמן להחזקת המנדט על ידי גנץ, הליכוד ינהל בסופו של דבר מו"מ.

גישת השלבים הניחה כך: התחלת עבודת ועדות. לאחר מכן, מינוי יו"ר כנסת, ובשלב הבא, התחלת חקיקת חוקים כדי להסביר לנתניהו שזה הזמן לחתוך ולהגיע להסכמה. לפיד לא שלל מכל וכל, את האפשרות להקפיא את המצב, לכונן ממשלת חירום, או להרכיב מבנה מיוחד שיותאם למצב הבריאותי-כלכלי. לחכות עד ספטמבר הקרוב, מבלי ללכת לעוד בחירות.

במשך שנים אמר נתניהו שהאישומים נגדו יקרסו כמו מגדל קלפים, אך השבוע, גנץ הוא מגדל הקלפים שקרס.