"הרוסים משתמשים במגפת הקורונה כדי לעורר תסיסה חברתית"

שבעה מחברי בית הנבחרים האמריקאי קוראים לאיחוד האירופי להטיל סנקציות על האוליגרך הרוסי יבגני פריגוז'ין, בנימוק שהוא קשור למעורבות הקרמלין בבחירות בארה"ב ומעורב גם בהפצת מידע כוזב על מגפת הקורונה

אזרחים רוסיים עם מסכות במוסקבה / צילום: AP Photo, AP
אזרחים רוסיים עם מסכות במוסקבה / צילום: AP Photo, AP

שבעה מחברי בית הנבחרים האמריקאי קוראים לאיחוד האירופי להטיל סנקציות על האוליגרך הרוסי יבגני פריגוז'ין, בנימוק שהוא קשור למעורבות הקרמלין בבחירות בארה"ב ובמדינות שהן בעלות ברית שלה, ומעורב גם בהפצת מידע כוזב על מגפת הקורונה.

השבעה, משתי המפלגות, שיגרו מכתב לשגריר האיחוד האירופי בוושינגטון שבו נאמר שפריגוז'ין משמש סוכן של הקרמלין, בעיקר באמצעות חברת האבטחה הרוסית וגנר גרופ וחברת אינטרנט ריסרץ' אייג'נסי, IRA.

פריגוז'ין ו-IRA הואשמו ב-2018 בניהול מאמץ רחב של מעורבות במסע הבחירוית לנשיאות בארה"ב ב-2016, במסגרת החקירה של התובע המיוחד רוברט מולר.

יבגני פריגוז'ין / צילום: Alexander Zemlianichenko, AP
 יבגני פריגוז'ין / צילום: Alexander Zemlianichenko, AP

בתחילת החודש שלחו חמישה סנטורים דמוקרטים מכתב לשגריר האירופי בוושינגטון, סטברוס למברינידיס, שבו הם קראו לאיחוד האירופי להפעיל לחץ כלכלי על פרוגוז'ין ו-וגנר גרופ מאותה סיבה.

המכתב אתמול היה פרי יוזמה של הדמוקרט ביל קיטינג, יו"ר תת-הוועדה לאירופה, אסיה, אנרגיה והסביבה בוועדת החוץ בבית הנבחרים. הוא טען בהצהרה נפרדת שלו שרוסיה מפיצה מידע כוזב על הקורונה "כדי ללבות אי אמון במערב", ובמקביל מנסה להתערב גם בבחירות של 2020. "הרוסים משתמשים במגפת הקורונה כדי לעורר תסיסה חברתית", אמר קיטינג בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל". הוא הצביע על דיווחי מידע כוזב בנוגע למגפה שפרסם כוח המשימה East StratCom של האיחוד האירופי, שמתמקד בטיפול בקמפיינים של המידע הכוזב הרוסי.

משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על וגנר גרופ ב-2017, בטענה שהיא גייסה שכירי חרב להילחם לצד הבדלנים הרוסים במזרח אוקראינה. ב-2018 המשרד הכניס את פריגוז'ין לרשימה השחורה בגלל מעורבות לכאורה בבחירות של 2016 בארה"ב ומימון IRA. לטענת המשרד, IRA, שרשומה בסנט פטרסבורג, שינתה מידע כדי להשפיע על הבחירות שהיו בארה"ב.