עצמאים | בלעדי

הסתדרות הלאומית מקדמת מחדש הצעת חוק למתן דמי אבטלה לעצמאים

יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, הביא אל שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס את הצעת החוק, שהוגשה בנוסחים שונים כמה פעמים בעשור האחרון, אך בכל הפעמים נדחתה • אקוניס תומך בהצעה וממתין לחזרה לפעילות תקינה של הכנסת כדי לקדמה

יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי / צילום: תמר מצפי
יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי / צילום: תמר מצפי

הסתדרות העובדים הלאומית מקדמת מחדש הצעת חוק למתן דמי אבטלה גם לעצמאים, על רקע משבר הקורונה שהותיר מאות אלפי עצמאים בעלי עסקים קטנים ללא הכנסות.

יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, הביא אל שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס את הצעת החוק, שהוגשה בנוסחים שונים כמה פעמים בעשור האחרון ועל-ידי חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, אך בכל הפעמים נדחתה. השר אקוניס תומך בהצעה וממתין לחזרה לפעילות תקינה של הכנסת כדי לקדמה. עם זאת, יש לציין כי בנוסח הנוכחי אין פתרון מיידי לעצמאים ולבעלי העסקים הקטנים, אך יש אפשרות למתן דמי האבטלה על חשבון קרן מיוחדת מתוך הביטוח הלאומי.

בהסבר להצעת החוק נאמר כי אפלייתם של העובדים העצמאים ושלילת זכאותם לדמי אבטלה אינה מתיישבת עם תכליתו של חוק הביטוח הלאומי והעקרונות העומדים בבסיס תורת הביטחון הסוציאלי. ענף האבטלה בחוק הביטוח הלאומי נועד בעיקרו לאפשר מינימום של קיום בכבוד לעצמאים אשר נקלעו למצב של אבטלה המתפרסת על פני תקופה של מספר חודשים, ולסייע להם לשוב למעגל התעסוקה. עקרונות אלה תקפים לגבי עובדים עצמאים כשם שהם תקפים לעובדים שכירים. הדברים מקבלים משנה תוקף נוכח משבר הקורונה אשר אליו נקלע המשק הישראלי ואשר צפוי להעמיק בתקופה הקרובה. יצוין כי רובם המכריע של העסקים בישראל הם עסקים קטנים, אשר חלקם נמצאים כבר היום בסכנת סגירה.

בהצעת החוק נאמר כי ביטוח אבטלה לעובד עצמאי ינוהל כענף ביטוח נפרד. מאחר שהכנסתו של עובד עצמאי עשויה להשתנות משמעותית מחודש לחודש, יחושבו דמי האבטלה על בסיס הכנסתו בשנתיים שקדמו למועד שבו היה מובטל, ועל-פי שכרו הממוצע. מוצע כי תוקם קרן ראשונית אליה יעביר אוצר המדינה כספים למוסד לביטוח לאומי לשם הקמת ענף ביטחו לאומי לעובדים עצמאים. כן מוצע להגביל את קבלת דמי האבטלה למספר פעמים במהלך החיים.

השר אקוניס היה מעורב בשבועות האחרונים בקביעת ההחלטות על הסיוע בעקבות הקורונה, לרבות דחיית תשלומי הביטוח הלאומי וההחלטה האחרונה לשלם דמי אבטלה למפוטרים או יוצאי חל"ת שעברו גיל 67 ולא להסתפק בדמי הפנסיה שלהם. על הצעת החוק הזו הוא אומר כי העצמאים שלא טופלו מאז קום המדינה נופלים בין הכיסאות במצבים משבריים, וזה מצב אבסורדי. בשיחה עם "גלובס" הוא התחייב לקדם אותה בכל תפקיד שלא יהיה, ואף להרחיבה. לדבריו, כל מעמד העצמאים ובעל העסקים הקטנים צריך לקבל מעמד חדש שיעוגן בחקיקה כוללת.

ד"ר יגאל בן שלום, שהיה מנכ"ל הביטוח הלאומי ויעץ להסתדרות העובדים הלאומית בנושא, אומר כי יש לכך תקדים בחלק מענפי העצמאים, כמו נהגי המוניות, מורי הדרך, משגיחי כשרות, טכנאי גז אומנים וספורטאים ועוד, לאחר שנקבעו עבורם תקנות מיוחדות, והם שילמו ביטוח אבטלה. הביטוח הזה מיועד למי שלא מעסיקים עובדים. לדבריו, יש להחיל את הניסיון הזה על כל העצמאים ולהתאים התא התקנות למצב המשק הנוכחי.

יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, אומר ל"גלובס" כי "משבר הקורונה יצר הזדמנות לפתרון סוגיית דמי אבטלה לעצמאים. מאות אלפי עצמאים מצאו עצמם ללא הכנסה, וזו השעה לקדם את הצעת החוק שתבטיח את את זכויות קבלת דמי האבטלה של השכירים לאלה של העצמאים. אני מאמין שדווקא בעת זו תדע ממשלת ישראל לטפל בעשרות אלפי העצמאים, עם מחשבה לטווח רחוק".

שמחי מקווה כי על רקע משבר הקורונה תהיה תמיכה מקיר אל קיר בהצעת החוק הזו, ובכך יושוו תנאיהם לאלה של השכירים. מבדיקה מהירה שערכנו בקרב חברי כנסת מהקואליציה המתהווה ומהאופוזיציה, יש תמיכה מובהקת בהצעה, אך כולם מפנים מבט אל משרד האוצר, שבעבר היה זה שעיכב חקיקה כזו.