אם לא תהיה קורונה: רכבת לירושלים מתחנת סבידור תוך מספר שבועות

השלמת העבודות בקו המהיר לירושלים סוכמה במסגרת הסכם חדש בין סמי לבין המדינה, שבמסגרתו תקבל סמי 500 מיליון שקל תמורת השלמת פרויקט החשמול

חברת "סמי", הקבלן הספרדי המבצע עבור רכבת ישראל את עבודות החשמול תשלים בשבועות הקרובים את הארכת קו הרכבת לירושלים עד תחנת סבידור, תוך ניצול הפסקת תנועת הרכבות בשל משבר הקורונה.

השלמת העבודות בקו המהיר לירושלים סוכמה במסגרת הסכם חדש בין סמי לבין המדינה, שבמסגרתו תקבל סמי 500 מיליון שקל תמורת השלמת פרויקט החשמול.

פרויקט החשמול הוא פרויקט הדגל של הרכבת, אותו החברה מנסה לקדם אותו כבר למעלה מעשור. המעבר מרכבות דיזל לרכבות חשמליות יאפשר הגדלה ניכרת במספר הרכבות ובקיבולת הנוסעים בכל רכבת לצד הפחתה ניכרת ברמות הזיהום. ברכבת ציינו כי לצד הארכת עבודות החשמול מתחנת ההגנה עד סבידור מתקדמות העבודות גם צפונה מסבידור ומתקרבות להרצליה וכן לטבעת השרון ורעננה. כמו כן החלו העבודות לחישמול המסילה לאשקלון שם מוקם המתחם התפעולי החשמלי של הקרונועים החשמליים שהוזמנו מסימנס. תאריך היעד הנוכחי לסיום פרויקט החשמול הוא שנת 2025.

"סמי" זכתה ב-2014 במכרז לחשמול 420 קילומטרים של מסילות בהצעת מחיר שהייתה נמוכה בכמיליארד שקלים מההצעות המתחרות. לאחר שנחתם ההסכם עם החברה נוצרו עיכובים רבים בעבודתה שהביאו בסופו של דבר בעיכוב של שנתיים בפתיחת הקו המהיר לירושלים.

ואולם מנכ"ל הרכבת, מיכה מייקסנר, שנכנס לתפקידו ביולי 2019 החליט לפתוח דף חדש ביחסים עם החברה הספרדית, לאחר שהתברר לו שלרכבת יש חלק נכבד באחריות למחדלים שהביאו לעיכובים הרבים בפרויקט. הדרך לחתימת ההסכם נפתחה לאחר שיו"ר הרכבת דן הראל החליט לעזוב את תפקידו. הראל דרש להוציא את סמי מהפרויקט אך עמדתו לא זכתה לתמיכת הדירקטוריון. ההסכם החדש, שמהווה פרק בהסכם המקורי מגדיר אבני דרך בפרויקט והאצות נדרשות שרק בגינן יבוצע תשלום המקורי, ותוספת בגין האצה.

לפי המתווה, הקבלן המבצע "סמי" ימשיך לעבוד על כלל הקווים המיועדים לחשמול, תוך הגדלה משמעותית של כוח העבודה והצוותים הפועלים מטעמו ואף יוכל לגייס קבלני משנה מטעמו. ברכבת ציינו כי המתווה נבחר לאחר בחינה מעמיקה ותקופה בה הושגו הישגים משמעותיים ובראשם השלמת החישמול עד ת"א ההגנה ומעבר, הוחלט להמשיך ולהתבסס על "סמי" כקבלן המוביל, תחת מתווה מעודכן המתייחס לפערים שהיו בו.

ברכבת ציינו כי פרויקט החשמול "עבר טלטלות רבות בעשור האחרון אשר גרמו לדחיות של שנים בהשלמתו. מלאכת חשמול מסילה פעילה הינה מורכבת ומאתגרת, ודורשת הפסקות תנועה יזומות ופגיעה בשירות הקיים המביא לצמצום בהכנסות החברה. אתגרים אלה מתחדדים על רקע המחסור החמור במסילות והתוואי המורכב והצפוף של פרוזדור איילון המנקז אליו תנועה של כ 80% מתנועת הרכבות ברשת. הודות לתמיכת שר התחבורה ולשיתוף הפעולה המצוין עם כל גורמי משרד התחבורה ותמיכה של משרד האוצר, הואץ מאוד הפרויקט, ונרשמו מספר הישגים בפרויקט, שעיקרם הפעלת השירות המהיר בין ירושלים לתל אביב בכ-32 דקות בלבד".