האם עדים באפליקציית וידאו קבילים? איך עורכים צוואות בימי הקורונה

שיעור התמותה העולמי מהווירוס הוליד אצל רבים חשש ממשי לחייהם וגרם לחלקם לנסות להסדיר את ענייניהם - ובין היתר לבקש לערוך צוואה • עקב העוצר המוטל על האזרחים, עריכת צוואה בדרכים המקובלות אינה אפשרית • אז כיצד ניתן בכל זאת לערוך צוואה בצל המשבר?

עריכת צוואה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
עריכת צוואה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

המוות הוא לא דבר שנעים לדבר עליו, אבל וירוס הקורונה הפך אותו לנושא שיחה שבלתי אפשרי להימנע ממנו בימים אלה. שיעור התמותה העולמי מהווירוס הוליד אצל רבים מהאנשים, בעיקר אלה בקבוצות הסיכון, חשש ממשי לחייהם וגרם לחלקם לנסות להסדיר את ענייניהם, בתקווה שהגרוע מכל לא יגיע. בין היתר, פונים אנשים רבים בימים אלה לעורכי הדין בתחום המשפחה ומבקשים לערוך צוואה.

עקב ההנחיות והעוצר המוטל על האזרחים במדינה, עריכת צוואה בדרכים המקובלות, הכוללות מפגש עם עדים ועורך דין, אינה אפשרית. אז כיצד ניתן בכל זאת לערוך צוואה בצל המשבר?

עורכי הדין רועי סידי וענת דניאל-קופמן ממשרד סידי עורכי דין משיבים על השאלות המתעוררות בעניין זה.

עקב החשש מנגיף הקורונה, אני מעוניין לערוך צוואה בהקדם. כיצד אוכל לעשות זאת?

לדברי עו"ד רועי סידי, "לפי חוק הירושה תשכ"ה-1965 יש ארבע דרכים לעשות צוואה כיום: 1. צוואה בפני עדים שנערכת לרוב מול עורך דין ועד נוסף, כאשר העדים חייבים להיות ניטרליים, ולא כאלה המעורבים בצוואה; 2. צוואה בפני רשות, שנערכת לרוב בפני נוטריון; 3. צוואת שכיב מרע - צוואה אותה עושה אדם הצופה פני מוות, צריכה להיערך בעל-פה בפני שני עדים (אפשרי גם הזוכים בצוואה), ועל העדים להעלותה על הכתב באופן מיידי ולהפקיד את זיכרון הדברים. צוואה זו מתבטלת אוטומטית אם המוריש לא נפטר תוך 30 יום ממועד עריכתה.

"בכלל הצוואות הנ"ל מסתמנת בעייתיות רבה לקיים בתקופה זו - צוואה בעדים צריכה להיערך בפני העדים, תוך שהמצהיר מצהיר שהצוואה היא רצונו. כרגע אנשים בכלל, ובפרט מבוגרים, מצויים בבידוד יחד עם הקרובים להם ביותר, אם בכלל, ולכן אין בקרבתם עדים אובייקטיביים, וכך גם צוואה בפני רשות. צוואת שכיב מרע - ראשית, אין לעדים אפשרות לצאת ולהפקיד את זיכרון הדברים; ושנית, ספק רב אם בתי המשפט יראו בעתיד בצוואות שכיב מרע שנערכו בצל מגפת הקורונה כאמינות. זאת מכיוון שמדובר בדרך-כלל במצבים בהם אנשים מצויים כבר בבית חולים ואומרים את שעל ליבם לצוות הרפואי מסביבם, ולא לבני ביתם".

האם ניתן לערוך צוואה בכתב-יד?

לדברי עוד ענת דניאל-קופמן, "אופן עריכת צוואה אפשרי נוסף הוא אכן צוואה בכתב-יד. עליה לשאת כותרת צוואה, תאריך וחתימה, ועליה לבטא את רצונות האדם הכותב אותה באשר לייעשה ברכושו לאחר מותו (לא ניתן להדפיסה במחשב ואז לחתום עליה). לאחר כתיבת הצוואה יש לוודא כי כל מי שצריך לדעת על קיומה - אכן מעודכן בכך. יחד עם זאת, בשל היעדרם של עדים לעריכת הצוואה, יותר קל למי שאינו שבע-רצון ממנה, לנסות לערער על רקע האותנטיות שלה ודעתו של המצווה בעת כתיבתה. יתרה מכך, צוואה היא מסמך שנבחן רק לאחר פטירתו של אדם, ולכן המנוח, מטבע הדברים, לא יוכל להעיד באשר לכוונותיו. בימים אלה קשישים רבים מבקשים לערוך צוואה, אך חלקם כבר אינם מסוגלים לכתוב בכוחות עצמם, ולכן אופציה זו אינה רלוונטית עבורם".

האם עריכת צוואה נחשבת כ"צורך חיוני"?

עו"ד סידי: "התקנות כיום מאפשרות יציאה מהבית לצורך הליך משפטי, אך אין פירוט לסוגי ההליכים המותרים - האם רק דיון בבית משפט מותר, או שאף עריכת מסמכים משפטיים, כגון צוואה, מותרים. מעבר לכך, אף אם הדבר יתאפשר וייחשב לצורך חיוני, האם על אדם, מבוגר כצעיר, לצאת מביתו בשל כך ולהסתכן בהדבקה? ישנם פתרונות לערוך צוואה אף בלי להתייצב פיזית אצל עורך דין, ולכן יש לשקול כל מקרה לגופו".

אז כיצד אוכל בכל זאת לערוך צוואה?

עו"ד סידי: "בשל הבעיות שתיארנו לעיל, כמו גם בשל העובדה שלא ניתן להיפגש עם עדים, משרדנו פנה למשרד המשפטים בבקשה לשנות באופן זמני את חוק הירושה נוכח המצב. עקב כך, מומלץ תחילה להיוועץ טלפונית או באחת מאפליקציות הווידאו עם עורך דין ולהביע את הרצונות באופן מפורט, על-מנת שינסח צוואה. לאחר מכן יש להעתיק את הצוואה בכתב-יד, ובכך לקיים את הוראות החוק באשר לצוואה בכתב-יד".

אינני יכול לערוך צוואה בכתב-ידי, כיוון שאינני יכול פיזית לכתוב. מה עליי לעשות?

עו"ד דניאל-קופמן: "המצב באמת בעייתי. אדם יכול לחתום על הצוואה בפני עדים, אם יש שכנים שמוכנים להיות עדים (ושאינם במרחק של מעל 100 מטר מבית המגורים), אפשר להחתים אותם על הצוואה שעורך הדין ערך, לאחר שהעיד בפניהם שזהו רצונו וחתם בפניהם. זוהי אינה אופציה מיטבית, אך בנסיבות נראה שהיא השומרת על בריאות האנשים בצורה הטובה ביותר ועדיין מאפשרת להם לערוך צוואה".

האם אוכל לערוך צוואה עם עדים דרך אפליקציית זום או כל אפליקציית וידאו אחר?

עו"ד סידי: "נכון לעכשיו החוק לא מאפשר זאת. פנינו לשר המשפטים בבקשה לשנות את החוק, ולו שינוי זמני. אפילו הקלטה מצולמת של האדם המעוניין להוריש אינה קבילה על-פי החוק עתה. ייתכן תמיד שהמצב הלא נורמלי הנוכחי יוליד בהמשך פסיקה שתהיה תוצר של המצב, אך דווקא בצוואות ניתנת בפסיקה דגש משמעותי לדרישות הצורניות, ולכן אין לסמוך על כך, ועל כל אדם שמעוניין לערוך צוואה, לערוך אותה בהתאם לחוק כיום".

האם אוכל לכתוב צוואה בוואטסאפ ולשלוח לחבריי? האם זה יהיה תקף?

עו"ד סידי: "אופציה זו אינה תקפה בימים כתיקונים, וככל הנראה גם אינה תקפה בימי משבר הקורונה".

ערכתי צוואה מלפני משבר הקורונה, וכעת היא אינה רלוונטית, כי רכושי ונכסיי נפגעו. כיצד עליי לעדכן את הצוואה?

עו"ד דניאל-קופמן: "ניתן להוסיף תוספת לצוואה בכתב-יד ובה להביע את השינויים, ולחלופין לערוך צוואה חדשה".