היועץ המשפטי של הכנסת נפרד: "היה מחיר לעבודתי הנייטרלית"

עו"ד איל ינון נפרד היום מהכנסת אחרי 10 שנים בתפקיד • בשנה האחרונה לכהונתו ליווה ינון משבר חוקתי ופוליטי חסר תקדים בהיסטוריה של המדינה, עם שלוש מערכות בחירות וסוגיות משפטיות-חוקתיות מורכבות ביותר, רובן נטולות תקדימים משפטיים

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, נפרד היום (ד') מהכנסת אחרי 10 שנים בתפקיד ועוד 3 שנים בתפקיד מזכיר הכנסת.

בבוקר קיימה הכנסת דיון פרידה, וחברי כנסת רבים הגיעו לנאום במליאה ולהיפרד מינון. בשנה האחרונה לכהונתו של ינון הוא ליווה משבר חוקתי ופוליטי חסר תקדים בהיסטוריה של המדינה, עם 3 מערכות בחירות וסוגיות משפטיות-חוקתיות מורכבות ביותר, רובן נטולות תקדימים משפטיים.

במכתב הפרידה שלו מהכנסת כתב ינון כי באשר לנושא הפרדת הרשויות בישראל, "בניגוד לדימוי הרווח, דווקא הממשלה, ולא בית המשפט, היא זו שמציבה בפני הכנסת אתגרים יום-יומיים במימוש יעודה".

ינון הזכיר את פרשת ביטול חוק מיסוי דירה שלישית. "עמדתי על כך שאי-מתן הזדמנות לחברי הכנסת ולייעוץ המשפטי לכנסת ללמוד את פרטי הצעת החוק - תוך דרישה של הממשלה כי ועדת הכספים תקיים הצבעה מבלי שהתקיימו תנאים מינימליים לקיום דיון סביר - אינה יכולה להתקבל על הדעת".

לדבריו, "גם אם חולקים על פסיקה הניתנת במסגרת ביקורת חוקתית של בג"ץ על חקיקת הכנסת, לא ניתן להתעלם מכך שבכל הפרשות שהגיעו לפתחו, ושבבסיסן עמד קונפליקט מוסדי בין הממשלה לכנסת, עמד בית המשפט העליון לצידה של הכנסת והגן עליה מפני רצונה של הממשלה להחלישה".

ינון מזכיר במכתב הפרישה שלו גם את נושא התקציב הדו-שנתי; קביעת הנהלים להעברות תקציביות בוועדת הכספים; מינוי יושב-ראש לוועדת החוץ והביטחון; קביעה כי הממשלה אינה יכולה לכבול את הכנסות העתידיות למתווה הגז; וביקורת מתמשכת על היקפו של חוק ההסדרים.

יחד עם זאת, ינון לא מתייחס במכתבו לפרשייה האחרונה והבעייתית מכולן, כאשר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, אליו הוא עבד צמוד ב-7 השנים האחרונות, החליט שלא למלא אחר הוראת בג"ץ.

ינון מתייחס בעקיפין גם למתקפה האישית ממנה סבל בחצי השנה האחרונה, על רק החלטתו לאפשר לוועדת הכנסת להתכנס ולהחליט בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימיןו נתניהו.

"השתדלתי לייעץ עקב בצד אגודל, בזהירות ובמתינות. למרות זאת, היה לכך מחיר. הצורך להכריע בסוגיות רגישות מאוד וטעונות הביא לראשונה לניסיון להטיל ספק בנייטרליות שכה הקפדתי עליה ושהיא בעיניי אבן-יסוד בעבודת הייעוץ המשפטי לכנסת", כתב ינון.