"חברות ממונפות וללא מזומנים יתקשו לצלוח את המשבר"

עמית ביליה, אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה, בדק איך תשפיע התפרצות הקורונה על שוק הנדל"ן, ומצא כמה חברות שתלויות במיוחד בשוק ההון ובמערכת הבנקאית לצורך מיחזור חוב • חוסר היכולת לגייס הון במהלך המשבר תייצר לחברות אלה קושי תזרימי בקרוב מאוד

עמית ביליה / צילום: מקס מורון
עמית ביליה / צילום: מקס מורון

מגפת הקורונה עצרה את הכלכלה, העולמית והמקומית, בחריקת בלמים. תחילה נפגעה שרשרת הייצור וההספקה, בשלב השני החלו הגבלות והסגרים על האוכלוסייה, התיירות נמחקה לגמרי, ובקניונים החנויות ריקות. עברו רק שלושה שבועות מתחילת ההגבלות, וכבר ישנם יותר ממיליון עובדים שהוצאו לחל"ת ומובטלים חדשים במשק.

עמית ביליה, אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה, מציין בסקירה שפרסם כי הריבית הנמוכה והמחזור הכלכלי הארוך הביאו את הציבור ואת החברות למינוף יתר. לדעתו, תיק האשראי של הבנקים הולך להיפגע והשאלה היא רק כמה, מה שמביא את הבנקים, את גופי האשראי ואת שוק ההון להיכנס למגננה.

"בהשוואה למשבר הסאב-פריים של 2008, ענף הנדל"ן מגיע למשבר הנוכחי בצורה אחרת לחלוטין. מחירי הדירות גבוהים ונשק הריבית פחות אפקטיבי מכיוון שהריבית נמצאת כבר הרבה שנים ברמה אפסית. לדעתנו, מעבר לירידה הברורה בעסקאות בשבועות האחרונים מתפתחת בעיה חמורה בהרבה", כותב ביליה.

להערכתו, וירוס הקורונה הביא למצב קיצון בשוק ההון, וחברות ממונפות וללא מזומנים יתקשו לצלוח את המשבר שעשוי אף להחמיר. "דוחות חברות הנדל"ן למגורים שהתפרסמו לאחרונה מספרים את סיפור האתמול ולא חשפו את עוצמת הפגיעה. הנתונים של הרבעון הראשון יתפרסמו רק בסוף יוני, ושלושה חודשים בקצב ההתפתחויות הנוכחי הם נצח. חלק מהחברות בנו על הנגישות לשוק ההון ועל המערכת הבנקאית למיחזור הלוואות. ואולם, כל עוד חוסר הוודאות נמשך, כאשר שוק ההון והבנקים מהדקים את החגורה ומאפשרים אשראי רק לחברות בעלות פרופיל סיכון נמוך, גלגול החוב לחברות אלה קשה עד כמעט בלתי אפשרי אם המשבר יחמיר", כותב ביליה. לדעתו, יש 3 חברות נדל"ן שנמצאות בסיכון גבוה מאוד - חנן מור, אאורה ולוינסקי עופר.

חנן מור: ללא מיחזור חוב תיאלץ למכור נכסים בשוק ללא קונים

חברת חנן מור, כותב ביליה, בלטה בשנים 2017 ו-2018 במיעוט העסקאות ועוד לפני המשבר היה לה גירעון בהון החוזר (התחייבויות שוטפות עולות על הנכסים השוטפים) של 43 מיליון שקל ועם יחס חוב ל-CAP נטו (סך החובות מתוך סך ההון - ככל שהיחס יותר גבוה החברה יותר ממונפת) של כ-80%. כמו כן יש בקופתה 66.5 מיליון שקל מזומנים אל מול חלויות שוטפות של 182 מיליון שקל, בעוד המלאי שלה מסתכם בכ-570 מיליון שקל.

להערכתו, "ללא מיחזור חוב תיאלץ החברה למכור נכסים בשוק ללא קונים. ירידה של 10% בשווי הנכסים עשויה להביא לירידה של 30% בהון העצמי ומכאן כדור השלג יוצא לדרך. פרסום הדוח השנתי של החברה נדחה לסוף אפריל. החברה אישרה תוכנית רכישה עצמית של אג"ח ב-5 מיליון שקל, מעניין לראות האם זה אכן יתבצע".
מניית חנן מור  רשמה ירידה של כ-43% מתחילת השנה ושוויה של החברה הצטמק לכ-230 מיליון שקל. לחברה יש כיום חמש סדרות אג"ח הנסחרות בתשואות של 6%-13%.

אאורה: כניסה למיתון תביא את החברה מתחת לסף ההתניות הפיננסיות

לדעת ביליה, גם חברת אאורה בבעלות יעקב אטרקצ'י נמצאת בסיכון. "למרות דוח יחסית חזק של החברה ברבעון הרביעי של 2019, חברת אאורה מגיעה למשבר עם קופת מזומנים דלילה של 34 מיליון שקל מול חלויות שוטפות בהיקף של 583 מיליון שקל, ובכלל זה חלויות אג"ח של 293 מיליון שקל בשנת 2020. יש תשלום קרן של 32 מיליון שקל של אג"ח מסדרה י"ג כבר בסוף אפריל. יחס חוב ל-CAP, לפי הדוח האחרון, עומד על כ-76%.

"אם מחליפים את ההון העצמי בשווי שוק כדי לקבל תמונה עדכנית יותר, יחס החוב עולה ל-79% וזאת לפני ירידת ערך כלשהי של הנכסים. כניסה למיתון בעקבות המשבר עשוי להביא את החברה מהר מאוד מתחת לסף ההתניות הפיננסיות (דרישות ההון העצמי ויחס חוב ל-CAP)", הוא כותב.

מניית אאורה , הפועלת בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית, רשמה ירידה של 52% מתחילת השנה ושוויה של החברה הצטמק לכ-263 מיליון שקל. לחברה יש כיום שבע סדרות אג"ח הנסחרות בתשואות של 7%-15%.

לוינסקי עופר: חייבת לייצר נזילות מיידית

לוינסקי עופר "מגיעה למשבר עם גירעון בהון החוזר של כ-12 מיליון שקל, יחס חוב ל-CAP נטו של 70%, מזומנים של כ-11.7 מיליון שקל, מול חלויות אג"ח ואשראי בנקאי של כ-41 מיליון שקל ב-2020, מה שמחייב ייצור נזילות מיידי כדי לעמוד בתשלומים", כותב ביליה. מניית החברה, שהסחירות בה נמוכה מאוד, רשמה ירידה של 13% מתחילת השנה ושוויה של החברה הצטמק לכ-82 מיליון שקל. לחברה יש שתי סדרות אג"ח הנסחרות בתשואות של 9%-11%.

עמית ביליה הוא אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם