דעה: רינה מצליח הפכה ל"אויבת העם", חדשות 12 לא יוכלו להוריד את הראש ולקוות שהגל יעבור

רינה מצליח התייחסה ב"אולפן שישי" ל"רוב החרדים", ודבריה גררו גל שיימינג שהפך לצונאמי • מצליח קוממה נגדה קהל מגויס, יצירתי ונקמן שהתעלם מכמה עובדות בסיסיות • מצד שני, הגיע הזמן שגם הפריים-טיים יכיר את המורכבות של החברה החרדית

רינה מצליח / צילום: אביב חופי
רינה מצליח / צילום: אביב חופי

היוש חדשות 12, או בשמכם העדכני N12. מה שאתם חווים כרגע נקרא שיימינג, ביוש באמצעות הרשתות החברתיות. את הסיבה לביוש אתם מכירים: הדברים שהעיתונאית רינה מצליח אמרה בפאנל של "אולפן שישי" עצבנו הרבה אנשים.

העידן הדיגיטלי הביא לכך שהמונופול על הביוש כבר לא נמצא רק בידיים של כלי התקשורת, וכיום גם הגולש הבודד - ובטח אם מדובר בקבוצת גולשים - יכול להוכיח מישהו על דברים שהוא אמר או עשה.

ראוי להודות כי בעידן הדיגיטלי הזה כמעט כל מה שאנחנו אומרים יעצבן מישהו - כמו שגם הטור הזה יעצבן מישהו. אבל אם נרצה להבין יותר לעומק מאיפה מגיע הכעס על חדשות 12, נגלה כי בדברים שאמרה מצליח היא עברה על שלושה דיברות של עידן השיימינג: אל תכליל, אל תתנשא ואל תבקר מבחוץ. אגב, הדיבר האחרון מתאר באופן תמציתי את חוסר ההצלחה של כחול לבן במגזר הדתי בבחירות האחרונות לאחר מודעת "דגל החרדל".

הסיבה שמדובר בשיימינג ולא במשבר רשת, היא שלמרות השיח הנרחב נגד רינה מצליח ונגד דבריה, למרות שטף הדברים שנכתבים נגד חדשות 12 ולמרות יוזמת הסרת האפליקציה והדיבורים על החרמת מפרסמים בערוץ 12 - הפרשנות לדברים של מצליח אינה משותפת, עדיין, למאסה קריטית של צופי חדשות 12 או למשתמשי האפליקציה שלה. 

"אויבת העם" התורנית

ברמה האישית, לא כיף להיות עכשיו רינה מצליח. דבריה בפאנל של "אולפן שישי" על התפשטות מגפת הקורונה בקרב החברה החרדית והיחס שבין המגזר הזה למדינה, סימנו אותה כ"אויבת העם" התורנית. רבים וטובים היו במשבצת הזו: קובי מידן שהעז להתבייש על ירי מפגינים, פרופ' פנינה פרי מתקרית התפילין בשדה התעופה וכמובן אושרת קוטלר על דבריה בגנות הכיבוש. 

ניצני השיימינג נגד מצליח התחילו במהלך השבת, אבל החל ממוצ"ש גל השיימינג הזה תפס תאוצה והפך לצונאמי. לצד ההתבטאויות שמגנות את דבריה של מצליח, נולדו יוזמות שונות, בהן כניסה לפרופיל הפייסבוק הלא פעיל שלה והשארת הודעות ותגובות לפוסטים, שליחת הודעות לוואטסאפ שלה ושיתוף המחאה נגדה ברשת החברתית החרדית: הסטוריז בוואטסאפ.

מצליח משלמת מחיר אישי כואב כי היא נגעה בעצב כואב. היא קוממה נגדה קהל מגויס, יצירתי, נקמן, קהל שיודע להתארגן ובעל חוש הומור יוצא דופן - חוש הומור שבא לידי ביטוי בהפצת מספר הטלפון של מצליח בצירוף הבטחה לביצים חינם לחג. לפי מקורות ברשת, למעלה מ-1,500 איש דיווחו על מספר הטלפון שלה כספאם, דיווח שהביא לחסימה שלה בוואטסאפ וכמובן השיח נגדה.

הדיון הפנימי נדחה

העצב הכואב שמצליח נגעה בו הוא הסיפור שעומד מאחורי הנסיקה בנתוני התחלואה בקורונה בקרב החברה החרדית, והוא מערכת היחסים המורכבת שבין המדינה החילונית לבין החברה החרדית. ההתעקשות של מצליח על הכמות, ההתעלמות מנורות האזהרה שסיפקו לה עמיתיה לפאנל וההתעקשות לציין את המילה "רוב", כלומר "רוב החרדים", היא זו שמציבה אותה בנקודה הבעייתית - נקודה שהופכת את הדיון מערכי למספרי.

למעשה, מצליח העניקה למבקרים את מה שהם היו צריכים ברגעים אלה: קמצוץ של מה שמכונה "שנאת חרדים" ו"אנטישמיות". התבטאות של אויב משותף להתאחד נגדו, במקום לערוך כרגע את חשבון הנפש הדרוש בשאלות יסוד, כגון הקשר למדינה החילונית והחשיפה לערוצי המידע של החברה הישראלית - שאלות שהיו בבסיס המוכנות לקבל את סמכות המדינה ומשרד הבריאות במאבק לעצירת המגפה.

האירוניה מתבטאת בכך שאת נס השיימינג במצליח מנהלים מי שבעבור חלקים מהחברה החרדית אינם נחשבים חרדים מספיק: אלה שיש להם טלפון חכם ויכולים לדרג את האפליקציה של N12, אלה שחשופים לתכנים שעבור אחרים נחשבים לא ראויים, אלה שמבקשים להיות חלק מהחברה הישראלית, שבוחרים יום-יום להיות חרדים ומוותרים על חומות ההפרדה מהעולם החילוני.

הגיע הזמן שגם הפריים-טיים יכיר את המורכבות של החברה החרדית

מאמינים בכוחם ומעודדים מהצלחתם בשיימינג נגד אל על בעקבות "טיסת השבת" ובזירות אחרות, השיימינג הזה לא נעצר במצליח אלא מכוון גבוה יותר, לחדשות 12. הפרט השולי שבאולפן היו שני אנשים, דנה ויס ואמנון אברמוביץ', שסייגו את מצליח ועמדו על המורכבות של החברה החרדית, אינו רלוונטי, במיוחד כל עוד ישנה אפשרות לדחות את הדיון הפנימי. פרט שולי נוסף הוא שבניגוד למאבקים קודמים, זה יהיה קשה יותר ובימים אלה אף ברמת הבלתי אפשרי. 

יתרה מכך, אחד המאפיינים הבעייתיים של שיימינג הוא האסקלציה, ההקצנה בשיח וההפיכה שלו לשיח שמאופיין בהשתלחות, נאצה וקללות. בנקודה זו כבר לא מדובר בשיימינג אלא בבריונות רשת, ובנקודה זו השיח הזה גם מאבד את הלגיטימיות ואת התמיכה הציבורית. לצד המון פוסטים והודעות שדורשות ממצליח להתבייש, כבר יש לא מעט שהשתלחו יתר על המידה. שיח משתלח מסוג זה הוא אולי מכאיב יותר, אבל חוץ מלתת סיפוק מגונה לכותבו, הוא לא תורם דבר.

ייתכן כי בחדשות 12 מכירים בכך, ולכן הם לא דואגים - אבל זו טעות. הסיבה לכך היא פשוטה: הביקורת נגד מצליח לא נעצרת במגזר החרדי, היא מתחברת לביקורת שהייתה נגדה על הראיון שלה עם נפתלי בנט ולביקורת שקיימת נגדה בחוגי ימין - מוצדקת או לא, זה לא משנה. ולכן, לשיח נגד הערוץ ונגד מצליח מצטרפים גם דתיים וגם האיש שניסה וכשל ליצור חרם מפרסמים נגד הערוץ: יאיר נתניהו.

זו תהיה טעות מצד מצליח וחדשות 12 לחשוב שכל מה שצריך הוא להוריד את הראש, והגל יעבור. הסיפור שהחל בערב שבת רחוק מלהסתיים, במיוחד אם חברת החדשות רוצה להמשיך במהלך שלה ולדבר אל כלל החברה הישראלית. מצד שני, יש לה את היכולת להציף את המורכבות שבה נמצאת כרגע החברה החרדית ואת הכוח להביא את התוכן הזה כמעט לכל בית. החדשות הרעות: זה מורכב מדי להיכנס תחת המשפט: "רוב החרדים". 

אסף שמואלי הוא מומחה לשיימינג ומשברי רשת ובעל בלוג המשבריסט. בשנים האחרונות פרסם את ניתוחיו גם ב"דה מרקר". בעל תואר ראשון בתקשורת ושני במינהל ומדיניות ציבורית.