הגרף היומי: הקורונה קטלנית יותר לגברים. מדוע?

המחקר בנושא הקורונה עדיין בראשיתו, אך ניתוח נתונים ממספר מדינות מראה כי גברים עשויים להימצא בסיכון גבוה משמעותית ללקות בתסמינים חמורים של קורונה ולהיות בסיכון חיים גבוה יותר מאשר נשים

חולה קורונה שמצבו הוחמר מובהל לבית חולים בגרמניה השכנה / צילום: Robert Michael, Associated Press
חולה קורונה שמצבו הוחמר מובהל לבית חולים בגרמניה השכנה / צילום: Robert Michael, Associated Press

יותר ממיליון בני אדם ברחבי העולם התגלו כחולים בנגיף הקורונה, מתוכם כ-65 אלף מצאו את מותם, בתוך קצת יותר מארבעה חודשים. המחקר בנושא הקורונה עדיין בראשיתו אך ניתוח נתונים ממספר מדינות מראה כי גברים עשויים להימצא בסיכון גבוה משמעותית ללקות בתסמינים חמורים של קורונה ולהיות בסיכון חיים גבוה יותר מאשר נשים. ארגון Global Health 50/50 אסף נתונים מרחבי העולם, וגילה כי מדינות מדווחות על רוב של גברים בין המתים מהמחלה. 

המחקר בעולם מועט ונמצא עדיין בשלביו הראשונים, אך מומחי רפואה מצביעים זה מספר שנים על כך שגברים עשויים להיות פגיעים יותר לנגיפים מאשר נשים. נשים נוטות לפתח תגובה איתנה יותר לווירוסים באמצעות מערכת החיסון שלהן, אך הסיבה לכך עדיין נמצאת בדיון. הבדלים גנטיים והורמונליים עשויים למלא תפקיד, אך גם גורמים סביבתיים עשויים לתרום לחיזוק המערכת החיסונית. ובכל זאת, למרות שהמערכת החיסונית של נשים חזקה יותר לפי הסברות, מעל ל-80% מכלל המחלות האוטואימוניות מיוחסות לנשים.

גברים מתים יותר מקורונה
 גברים מתים יותר מקורונה

"מראשית ההתפרצות יש מידע מכל העולם על תמותה גבוהה יותר בקרב גברים. האופן שבו מתפשטות מחלות זיהומיות והשפעתן על תמותה היא תופעה מורכבת, הכוללת משתנים רבים - החל ממרכיב ביולוגי ועד למרכיבים חברתיים וכלכליים, לכן עוד יידרש מחקר רב בהמשך להבין את השוני בין אוכלוסיות שונות בתחלואה ותמותה", מסביר פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון.

"ככל הנראה ישנם הבדלים ברמה הביולוגית; ייתכן שהתמותה מקורונה קשורה לתגובתיות יתר של מערכת החיסון בעיקר בסביבה הראתית מה שמביא לתחלואה נשימתית קשה ועד הצורך להנשמה ותמותה. יש כבר מחקרים המראים שהתגובה החיסונית בסביבה של דרכי הריאה התחתונות בגברים היא אחרת מנשים. הועלתה סברה שיש השפעה של הורמוני מין גבריים על תאי הריאה, אך מדובר כרגע רק בהשערות. עניין נוסף הוא שגברים מעשנים יותר מנשים - ועישון הינו גורם סיכון לתחלואה ותמותה מנגיף הקורונה".

דוידוביץ' מבקש להדגיש הבדל מגדרי נוסף, שלא מופיע בסטטיסטיקות ובגרפים הרפואיים ולא מספיק מקבלת ביטוי בדיונים; "בהתפרצות הנוכחית אנחנו מדברים לא רק על תחלואה ותמותה מקורונה, אלא גם על עומס נוסף שמופנה לנשים; עלייה באלימות במשפחה, כמו גם סטרס רב יותר אשר נשים סובלות ממנו, מפני שהן אחראיות יותר על טיפול במשפחה הקרובה. לכן, התחלואה ותמותה מקורונה כרגע מציגה תמונה חלקית, וצריך לבדוק האם אין תחלואה ותמותה עודפת בנשים מסיבות אחרות. השאלה מה מודדים ומה בא לידי בטוי בגרפים היומיים המוצגים לנו מאוד חשובה, וכיום היא באה לידי ביטוי לא רק בתחלואה ותמותה מקורונה אלא גם מסיבות אחרות וחשוב לשים לכך לב".