פרשנות: "אור בקצה המנהרה" - או "השבוע העצוב ביותר בחייכם"

את האור רואה הנשיא טראמפ, את העצב רואה הממונה על שירותי הרפואה בממשלו; הנשיא מחפש אופטימיות ושליטה; הרופאים מנסים להגיד את האמת • אתמול הנשיא כתב לרופאים מרשם: קחו גלולות נגד מלריה, אמר – והשתיק את הרופא הבכיר ביותר סביבו

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Associated Press

האמריקאים שמעו אתמול (א') שני חיוויים מנוגדים. אחד בקע מפי נשיאם, השני בקע מפי הממונה על שירותי הרפואה בממשלו.

הנשיא דונלד טראמפ התעקש לערוך תדרוך ביום ראדון, אף שלא היה לו שום דבר חדש להגיד. הוא אמר בכל זאת שהוא רואה "אור בקצה המנהרה".

הממונה על שירותי הרפואה בארה"ב, אדמירל ג'רום אדמס, קרא לאמריקאים להתכונן ל"שבוע העצוב ביותר בחיי רובם". השבוע הזה, הוא אמר, יתחרה בטראומה של התקפת יפן בפרל הרבור ב-1941, שהכניסה את ארה"ב אל מלחמת העולם השנייה; ובהתקפה על המגדלים התאומים ועל הפנטגון ב-11/9/2001, שסיבכה את ארה"ב בשתי מלחמות יקרות להחריד מעבר לאוקיינוס.

הנשיא, שחוזר ואומר כי משימתו העיקרית היא לעודד את האמריקאים ולא להפיל את רוחם, לא אהב את דברי האדמירל. אתמול היה היום הראשון של השבוע הקדוש של חג הפסחא הנוצרי, "יום ראשון של הדקלים", שבו מציינים המאמינים את כניסתו של ישו לירושלים, חמישה ימים לפני צליבתו. טראמפ היה מעדיף לדבר ביום הזה על אור, לא על חושך.

״אם אי פעם היינו זקוקים לאלוהים, בטוח שאנחנו זקוקים לו עכשיו״, מכריז העיתון הזה, היוצא במדינת צפון קרוליינה / צילום: צילום מסך
 ״אם אי פעם היינו זקוקים לאלוהים, בטוח שאנחנו זקוקים לו עכשיו״, מכריז העיתון הזה, היוצא במדינת צפון קרוליינה / צילום: צילום מסך

טיפת אור מניו יורק, הרבה חושך בניו ג'רזי

היה קצת אור, אם גם חיוור מאוד. הידיעות המגיעות מאיטליה ומספרד מראות עכשיו יום אחר יום שעקומת ההידבקויות מתחילה לרדת, אם גם רק במשורה. מושל מדינת ניו יורק אמר אתמול כי גם בניו יורק הייתה ביום שבת ירידת-מה במספר הנדבקים, ואולי זה אומר שהשיא נרשם טיפה מוקדם יותר ממה שציפו.

כל אמריקאי ישמח להאמין בקורטוב זעיר של חדשות טובות. אבל איש מדע הרפואה הבכיר ביותר בממשל, ד"ר אנתוני פאוצ'י, העומד בראש המכון הלאומי למחלות מידבקות, הבהיר אתמול כי המגפה אינה נמצאת תחת שליטה. הנשיא ודאי חרק שיניים למשמע המילים האלה. גוברים הסימנים שסבלנותו כלפי פאוצ'י פוקעת והולכת, כפי שיסופר בהמשך.

הראייה שעדיין רב החושך על האור באה אתמול מניו ג'רזי, שם גדל מספר הנדבקים. עקומה, שעליה מסתמכים מדעני הממשל, מראה כי מספר הנדבקים בניו ג'רזי מוכפל עכשיו אחת ל-2.4 ימים. כל מספר הקטן מ-3 נחשב ל"התפשטות דוהרת". ניו ג'רזי נוגעת בניו יורק, ובדרך-כלל גם מתחככת בה. Covid-19 לא הובס בניו יורק כל זמן שהוא משתולל מעבר לנהר, או בקצה המנהרה.

"מוכנים לגרוע מכל" - הניו יורק פוסט / צילום: צילום מסך
 "מוכנים לגרוע מכל" - הניו יורק פוסט / צילום: צילום מסך

ראש העיר של ניו יורק, ביל דה בלאסיו, אמר אתמול כי הוא מצפה שביום רביעי יאזל מלאי מכונות ההנשמה בבתי החולים של העיר. לדבריו, העיר זקוקה לתגבורת של 1,500 מכונות כדי שתהיה מוכנה להתמודד עם שיא המגפה, החזוי לסוף השבוע.

מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, שהפך למנדנד הלאומי בענייני מכונות הנשמה, קרא לממשל להתחיל להעביר מכונות ממדינה למדינה, על-פי צרכים מיידיים, במקום לשמור אותן ב"עתודה".

מה היה עושה רוזוולט

על ה"עתודה" דיברו בימים האחרונים הנשיא וחתנו ג'ארד קושנר. דבריהם גרמו תרעומת ניכרת בין מושלי מדינות. מושל מדינת וושינגטון, ג'יי אינזלי, השווה אתמול את טענת ה"עתודה" עם מצבה של ארה"ב מייד לאחר ההתקפה היפנית על הצי האמריקאי בפרל הרבור ב-1941. "תארו לעצמכם שהנשיא רוזוולט היה אומר, 'אנחנו עומדים לצידכם, מדינת קונטיקט. בהצלחה בבניית ספינות מלחמה'".

אינזלי, איש המפלגה הדמוקרטית, שעשה ניסיון כושל להיבחר למועמדה לנשיאות, כבר עורר את חמתו של טראמפ בעבר. הנשיא קרא לו "נחש", "בן אדם מגעיל", סירב לענות לטלפונים שלו ויעץ בפומבי לסגן הנשיא מייק פנס להימנע מלדבר אתו. אתמול הוא דווקא שיבח את אינזלי, מבלי לנקוב בשמו, לאחר שמושל וושינגטון החזיר 400 מכונות הנשמה לממשלה הפדרלית, באין לוושינגטון צורך בהן.

עצם ההתפתחות הזו הייתה עוד קרן אור חיוורת באפיה, מפני שמדינת וושינגטון הייתה הזירה הראשונה שבה התחיל להתפשט הנגיף בחודש פברואר. סגר מוקדם ותקנות מחמירות אחרות בלמו את התפשטותו והורידו את המדינה הצפון-מערבית הזו מהמקום השלישי בטבלת ההידבקויות הלאומית עד המקום העשירי.

לעומת זאת, הנשיא תקף אתמול את מושל מדינת אילינוי, ג'יי.בי. פריצקר, שהעז לבקר את הממשלה הפדרלית על מה שהוא חושב לאזלת ידה. פריצקר הוא דמוקרט. "יש שם איזה מושל", אמר טראמפ. "אני שומע שהוא מתלונן כל הזמן, פריצקר, תמיד מתלונן. באילינוי המושל לא מסוגל למלא את תפקידו, אז אנחנו צריכים לעזור לו".

מה שעורר את כעסו של טראמפ היה ראיון עם פריצקר ב-CNN אתמול בבוקר. "הנשיא אינו מבין את משמעות המלה 'פדרלי'", אמר המושל. "מדוע יש לנו הרשות הפדרלית לניהול מצבי חירום [FEMA]? מפני שהמדינות האינדיבידואליות אינן מסוגלות לעשות מה שהממשלה הפדרלית מסוגלת לעשות. אנחנו איננו יכולים להכין מלאי בציפייה למגפה עולמית שאיש לא ציפה לה".

תרופת הפלא של טראמפ

בתדרוכו לעיתונאים אתמול, הנשיא חזר פעם אחר פעם ביתר תוקף על אמונתו בכוחה ה"מדהים" של תרופה נגד מלריה, כלורוקווין.

הפעם הוא חצה את הגבול והתחיל להמליץ על התרופה הזו באופן פרטני. הוא יעץ לאנשי סגל רפואי לקחת אותה לפני שהם באים במגע עם נשאים אפשריים של נגיף הקורונה. הוא אומנם חזר ואמר: "אני לא רופא", והודה כי אין לו כל מושג אם התרופה תעבוד או לא, אבל דיבר על הצורך להשתמש בה "בהקדם".

כל הזמן הזה עמדו לצידו שני רופאים, שמחלות מידבקות הן מומחיותן. אחד מהם היה ד"ר אנתוני פאוצ'י המוזכר למעלה. עיתונאי ניסה להציג שאלה לד"ר פאוצ'י על כלורוקווין. באופן אולי חסר תקדים, הנשיא התערב ומנע מד"ר פאוצ'י מלהשיב. זה היה רגע עוצר נשימה.

והוא היה עוצר נשימה שבעתיים מפני שאתמול דווח כי אחד מיועציו הכלכליים של הנשיא, פיטר נאבארו, תקף את ד"ר פאוצ'י במהלך פגישה בחדר המצב, מרכז העצבים של הבית הלבן. נאבארו, שהוא כלכלן, דחה את הסתייגויות פאוצ'י מפני השימוש בכלורוקווין. פאוצ'י אמר כי הראיות לאפקטיביות שלה הן "אנקדוטיות". נאבארו התפרץ בכעס: "זאת לא אנקדוטה, זה מדע", והאשים את פאוצ'י בניסיון להכשיל את הנשיא.

אחרים שנכחו בפגישה, כולל סגן הנשיא פנס והחתן קושנר, ניסו להרגיע את נאבארו. על-פי דיווח באתר הרשת axios.com, אחד הנוכחים אמר כי זו הייתה הפעם הראשונה שמשהו מעין זה התרחש בהתייעצויות הבכירות על משבר הקורונה. "אנשים תמיד מתווכחים בלהט ומביעים את דעתם. אבל זו הפעם הראשונה שהיה עימות".

נאבארו הוא האיש שיעץ לנשיא לפתוח במלחמת סחר עם סין ועם ארצות אחרות. נראה כי השפעתו על טראמפ גוברת והולכת. הנשיא הפקיד אותו באחרונה על הוצאה לפועל של חוק, המאפשר לממשלה המרכזית להתערב בייצור תעשייתי במגזר הפרטי "לצורכי ביטחון".

בינתיים באים מכל רחבי ארה"ב סיפורים על השמות שנגיף הקורונה עושה בבתי אבות. הוא התחיל בבית אבות ליד סיאטל, וושינגטון. אתמול אמר מושל מרילנד, לארי הוגאן, כי הנגיף הכה לפחות 60 בתי אבות במדינתו. בבית אבות אחד בעיר קטנה ששמה מאונט איירי, 99 מן הדיירים לקו בנגיף. עשרה מהם מתו, העשירי רק אתמול לפנות ערב. "זה התפשט כמו אש", אמרה הכותרת בעיתון המקומי.

אבל פגיעת הנגיף רעה בכל חלקי האוכלוסייה. המושל הוגאן קרא אתמול רשימה של נדבקים, הכוללת מאות רבות של צעירים בני 20 עד 40, כולל חמישה ילדים.

״זה התפשט כמאכולת אש״, מדווח עיתון במרילנד על בית האבות הקטן, ש-99 מדייריו לקו בנגיף הקורונה / צילום: צילום מסך
 ״זה התפשט כמאכולת אש״, מדווח עיתון במרילנד על בית האבות הקטן, ש-99 מדייריו לקו בנגיף הקורונה / צילום: צילום מסך

הנה נתוני התפשטותה של מגפת הקורונה בארה"ב, נכון לחצות שעון וושינגטון, 6:00 בבוקר בישראל:

מספר הנדבקים הידועים על אדמת ארה"ב: 336,830, עלייה של 25,000 ויותר בתוך 24 שעות. העלייה ביום קודם הייתה 34,000. 

מספר המתים: 9,616, עלייה של 1,165 בתוך 24 שעות. העלייה ביום הקודם הייתה 1,331. 

מספר המחלימים: 17,977.

המדינות הפגועות ביותר:

ניו יורק - 123,018 נדבקים ידועים, עלייה של 8,243 בתוך 24 שעות (11,300 ביום הקודם); מספר המתים 4,159, עלייה של 594 (630 ביום הקודם)

ניו ג׳רזי - 37,505 נדבקים, עלייה של 3,381; 917 מתים, 71+

מישיגן - 15,718 נדבקים, 1,493+; 617 מתים, 77+

קליפורניה - 15,037 נדבקים, 1,388+; 347 מתים, 28+

לואיזיאנה - 13,010 נדבקים, 514+; 477 מתים, 68+

מסצ׳וסטס - 12,500 נדבקים, 764+; 231 מתים, 15+

פלורידה - 12,350 נדבקים, 805+; 221 מתים, 26+

פנסילווניה - 11,510 נדבקים, 1,095+; 150 מתים, 14+

אילינוי - 11,256 נדבקים, 899+; 274 מתים, 31+

בכל המדינות פחת מספר הנדבקים, או נשאר סטטי. העלייה הגדולה ביותר, יחסית לגודל האוכלוסייה, נרשמה בניו ג'רזי. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בלואיזיאנה, אם כי מספר נדבקיה מעמיד אותה מיד אחרי נו יורק וניו ג'רזי. רק במדינה אחת מתוך 50, אלסקה, מספר הנדבקים קטן מ-200. ב-31 מדינות המספר כבר גדול מאלף.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny