בנק הפועלים יעמיד הלוואות לעצמאים בהיקף של עד 10,000 שקל

מדובר בהלוואות לתקופה של עד חמש שנים ובריבית של פריים פלוס 1.5% • המהלך נעשה בשיתוף עם ארגון העצמאים להב

בעוד שקרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה, שהוקמה על-ידי החשכ"ל באוצר, ושמיועדת להינתן על-ידי כלל הבנקים המסחריים, מתקשה לספק מענה חיובי רק לחלק מזערי מהפניות אליה, בנק הפועלים הודיע הבוקר כי הוא מקים קרן הלוואות בהיקף של כחצי מיליארד שקל לעצמאים. בבנק ציינו כי המהלך נעשה בשיתוף עם ארגון העצמאים להב, ובמסגרתו החל ממחר יוכלו עצמאים לקבל הלוואה בהיקף של 10 אלף שקל, ללא צורך בהגעה פיזית לסניף.

ההחזר החודשי להלוואה החל מהחודש השביעי ואילך, בהלוואה של 10,000 שקל והחזר של שש שנים, יעמוד על 199 שקל לחודש.

מבנק פועלים, שבניהול דב קוטלר, נמסר כי "ההלוואות מיועדות לעצמאים קטנים הנתקלים בקשיים תזרימיים", וזאת נוסף לקרן ההלוואות בערבות המדינה, שהינה בהיקף נוכחי של 4 מיליארד שקל, ושאליה גם הפועלים הצטרף. ההלוואות הקטנות, בהיקף של 10,000 שקל ללווה, שבשיתוף עם להב, יהיו על פי הודעת הבנק בתנאים הבאים: "שיעור הריבית על ההלוואה יהיה פריים פלוס 1.5%, בדומה לשיעור הריבית שקבעה המדינה בהלוואות בערבות מדינה", ו"תקופת ההלוואה תהיה עד 60 חודשים (חמש שנים) עם גרייס של עד 6 חודשים (חצי שנה)". מדובר בהלוואות שאינן אוטומטיות ועוברות הליך חיתומי, כשבבנק מבטיחים כי "אישור מתן ההלוואות ייעשה באופן דיגיטלי וכל הלוואה שתאושר תזוכה עוד באותו היום לחשבון הלקוח". נשיא להב הוא רועי כהן, והארגון מייצג את "העובדים העצמאיים והעסקים הקטנים והבינוניים".

עוד מציינים בבנק כי "לקוחות שהכנסתם נפגעה עקב המשבר ומעוניינים בכך" יוכלו לקבל "דחייה של שלושה תשלומים לכל הלוואה קיימת", גם כן ללא צורך בהגעה לסניפי הבנק - שרובם הגדול כבר סגורים לקבלת קהל בשל הוראות הממשלה ובנק ישראל.

בפועלים, כמו גם בבנקים אחרים, מסבירים כי "דחיית התשלומים נועדה לענות על צורכי הלקוחות להקלה בתזרים המזומנים שלהם, והיא נעשית תוך שמירה על שיעור הריבית המקורית בהלוואה ועל ההחזר החודשי".

נשיא להב, רועי כהן, אמר כי "עשרות אלפי עצמאים נותרו ללא מענה ונפלו בין הכסאות ועוד רבים קיבלו פיצוי מגוחך. לא אנושי שממשלת ישראל מפקירה כך אלפי משפחות לגורלן; עליה להתגייס ולהעניק דמי אבטלה לעצמאים בדיוק כמו לשכירים. אני קורא לכל מנהלי הבנקים להתגייס למען מגזר העצמאים שנקלע למשבר שלא היה כדוגמתו".

מאז פרוץ משבר הקורונה יצאו כל הבנקים הגדולים וגופים אחרים, כגון קבוצת הביטוח מגדל, במהלכים שכוללים מתן הלוואות תוך מתן הקלות כגון תקופות גרייס שבהן אין תשלום, או ללא ריבית. מדובר במהלכים שבהחלט עשויים להקל מיידית על הלקוח ולספק לו חמצן מימוני חשוב מאוד בימים של אובדן מקור הכנסה או של קיצוץ חד בהכנסה.

אבל, לא אחת לצעדים הללו יש משמעות שתבוא לידי ביטוי בהקטנת הכנסה פנויה עתידית, בין אם באמצעות הצורך בהחזרת ההלוואה או באמצעות הגדלת ההחזר החודשי המקורי ועוד. כלומר, מדובר בכלים חשובים לסיוע בתקופה קשה זו אך לא במתנות חינם, ולכן רצוי לבדוק כיצד מימושם ישפיע על ההכנסה החודשית של התא המשפחתי בעתיד, לאחר שוך המשבר, תוך בחינת כלל החלופות שעומדות בפניכם.