ממשלת ישראל | פרשנות

פרשנות: מי יהיה ממלא מקום ראש הממשלה נתניהו בתקופת הקורונה?

בעקבות אשפוזו של ראש ממשלת בריטניה בשל הידבקותו בנגיף הקורונה, עולה השאלה מי יחליף את רה"מ נתניהו במקרה בו לא יוכל למלא את תפקידו • במצב בו אין ממלא מקום קבוע, הממשלה הנוכחית תקבע ברוב קולות את זהותו

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת הריקה / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת הריקה / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

הדיווחים מבריטניה על אשפוזו של ראש הממשלה בוריס ג׳ונסון והטיפול באמצעות חמצן שהוא מקבל, מבהירים לעולם כולו את הסכנות המרחפות מעל לדמוקרטיה בהיבט הידבקות מנהיגי מדינות ברחבי העולם.

רוב מנהיגי העולם הם בגיל השלישי, 65-70 ומעלה. גם בישראל ראש הממשלה בנימין נתניהו בן ה-70 נמצא בבידוד בעקבות מפגש עם שר הבריאות יעקב ליצמן, שחלה בקורונה.

מה עשוי להתרחש אם ראש ממשלת ישראל יחלה בקורונה?

בחוק יסוד הממשלה בנוסחו כיום מצוין כי אחד מן השרים בממשלה שהוא חבר כנסת "יכול שיהיה ממלא מקום ראש הממשלה".

סעיף נוסף בחוק היסוד מציין כי כאשר ראש הממשלה יוצא לחו"ל, או אם נבצר ממנו למלא את תפקידו באופן זמני "ימלא את מקומו ממלא מקום ראש הממשלה". אם ראש הממשלה נבצר למעלה יותר מ-100 ימים, ממלא המקום יהפוך לראש ממשלה דרך קבע.

בישראל, מאז נכנס נתניהו לתפקיד ראש הממשלה במרץ 2009, לא מונה ממלא מקום. מדי פעם, כאשר נתניהו יצא לנסיעות לחו"ל ו או כאשר עבר בדיקה רפואית שנמשכה מספר שעות, הוא מינה ממלאי מקום אד-הוק, אך לא קבע ממלא מקום באופן קבוע.

הדבר הזה עשוי להשתנות בקרוב, עם חתימת הסכם קואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, אז ימונה ח"כ בני גנץ לממלא מקומו של נתניהו. אולם כל עוד לא נחתם ההסכם הקואליציוני, אן בישראל ממלא מקום ראש ממשלה.

במצב בו אין ממלא מקום קבוע, ואם יימנע מראש הממשלה למלא את תפקידו, הממשלה הנוכחית (ממשלת המעבר היוצאת) תקבע ברוב קולות את זהות ממלא המקום.

על נתניהו נמתחה ביקורת במהלך השנים על כך שאינו קובע מי הוא ממלא מקומו. הסיבה לכך הינה שבמקרה ומתעורר הצורך בעת חירום, ייאלצו לפתע כל שרי הממשלה לעסוק בהצבעה ובריבים פוליטיים פנים מפלגתיים במקום לקבל הכתבה מידי החוק מי הוא ראש הממשלה ממלא המקום הקבוע.