אחרי שהצליחו לשטח את העקומה, דנמרק ואוסטריה יוצאות לקרב על חזרה לשגרה

בחלק ממדינות אירופה כבר מתחילים לדבר על הדרך לצאת מהמשבר ובאוסטריה ובדנמרק אפילו קבעו תאריך - 14 באפריל • בדנמרק מדברים על "חזרה איטית" לשגרה מהשבוע הבא • נראה כי המדינות שהצליחו "לשטח את העקומה" כבר עומדות בפני לחץ עסקי וציבורי לפתוח מחדש את המשק

שוטר במעבר הגבול הסגור בין דנמרק לגרמניה / צילום: Ritzau Scanpix, רויטרס
שוטר במעבר הגבול הסגור בין דנמרק לגרמניה / צילום: Ritzau Scanpix, רויטרס

עם עקומה שטוחה ויותר מחלימים מחולים חדשים, אוסטריה מתכננת בימים אלה את אסטרטגיית היציאה שלה ממשבר הקורונה. היא לא לבד. מדינות קטנות כמו דנמרק ופינלנד גם דנות בעניין, כמו גם גרמניה שהציבה את ה-19 באפריל כתאריך שאחריו המצב עשוי להשתנות, אך נדמה שווינה מציגה תוכנית ברורה יותר, מקיפה יותר - היא ממש קבעה שב־14 באפריל מתחילים לחזור לעניינים.

הקאנצלר האוסטרי סבסטיאן קורץ הודיע היום שחנויות מעל 400 מ"ר ייפתחו ב-14 באפריל, בעוד קניונים, מספרות ועסקים אחרים ייפתחו ב-1 במאי, בתנאי שמספר המבקרים בהם יהיה לא יעלה על אדם אחד ל-20 מ"ר. מסעדות, בתי ספר ומלונות ייפתחו רק באמצע מאי, בעוד אירועים המוניים לא יתקיימו לפחות עד הקיץ.

קורץ הוביל מתחילת המשבר מדיניות מחמירה נגד התפרצות המחלה. בראיון לאנטוניה ימין ב"כאן" סיפר כי תרמה לכך התייעצות שקיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהמליץ לו להקדים ולאמץ צעדים קשים. אוסטריה סגרה את גבולותיה לתנועת רכבות מאיטליה, הטילה סגרים על אזורים שלמים שהיו מקורות התפרצות אירופיים, כמו אתר הסקי באישגל. היא שלחה הביתה מאות אלפי תיירים, חיסלה מוקדם את עונת הסקי, ומאז התרכזה בבדיקה, בידוד וטיפול. קורץ גם איים על תושבי המדינה בקנסות אם יסתובבו בחבורות והפציר בהם להישאר בבית.

נכון לעכשיו, נראה כי הצעדים עבדו. 204 בני אדם מתו במדינה, מתוך 12,051 מקרים מאומתים. מספר המקרים ירד בהדרגה בשבוע האחרון ומספר המחלימים גבוה פי שניים מהחולים החדשים. נתונים אלה מעלים את השאלה, כפי שקורה גם במדינות אחרות, כיצד להשיב את החיים למסלולם, אך באותה מידה לשמור על הציבור מפני התפרצות מחודשת.

חנויות מציעות לקונים מסכות בחינם

אחד הצעדים שאימצה אוסטריה הוא חקיקה מהירה, שקובעת כי החל מהיום יהיו כל הקונים בסופרמרקטים, בתי-מרקחת וחנויות אוכל גדולות חייבים ללבוש מסיכה בזמן הקנייה, וכי על החנויות להציע להם כזו בחינם. המדינה עדיין אינה דורשת מתושביה ללבוש מסיכה במרחב הציבורי, אבל החוק מאפשר זאת.

במקביל, הממשלה מתכננת להשתמש באפליקציה שתושבי המדינה יעודדו להוריד לטלפונים החכמים שלהם. האפליקציה תתריע אם יתברר בדיעבד כי הם היו בקשר קרוב עם אדם החולה בקורונה. בניגוד לשיטה בישראל, בה נתוני הטלפונים החכמים מנוטרים על ידי רשות מרכזית, באוסטריה יהיו התושבים עצמם אחראים להורדת ולתפעול האפליקציה, כמו גם לעדכן אותה במידה שהם נבדקו ונמצאו חולי קורונה.

האפליקציה, ששמה Stopp Corona, כבר פותחה על ידי "הצלב האדום" האוסטרי, וקמפיינים ממשלתיים קוראים לציבור להוריד אותה. כ-200 אלף עשו זאת עד כה (מתוך כתשעה מיליון תושבים). הממשלה אפילו מפתחת מכשיר מיוחד, קטן במיוחד, שיוצע למי שאין לו טלפון חכם, וימלא את אותו התפקיד של רישום קשרים והתרעה במקרה שהם כללו חולה קורונה.

בינתיים, עימות פוליטי התפתח סביב השאלה אם לחייב את הציבור להוריד את האפליקציה, או לשמור על הבסיס ההתנדבותי של השימוש בה. אחד מבכירי מפלגתו של קורץ אמר בראיון כי הוא רואה אפשרות ממשית להכריח כל מי שיש לו טלפון חכם באוסטריה להוריד אותה, מה שעורר סערה.

האופוזיציה במדינה כינתה אותה "אזיק אלקטרוני", ונכון לעכשיו הממשלה הבהירה כי יישמר הבסיס הוולנטרי להורדת היישומון. "לכולנו יש מטרה אחת", אמר קורץ, "והיא לשוב ולהיות חופשיים כמה שיותר מהר... אבל יהיו כמה צעדים נלווים (שנצטרך לאמץ)".

דנמרק: בתי הספר והגנים יחזרו לפעילות בשלישי הקרוב

גם דנמרק, שהייתה אחת המדינות האירופיות הראשונות להודיע על סגירת גבולות כחלק מהמאבק במגיפת הקורונה, הודיעה כי תתחיל להשיב את החיים במדינה למסלולם כבר בשבוע הבא. ראשת ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן, אמרה אתמול בראיון טלוויזיוני כי התהליך יתחיל אחרי חג הפסחא (המסתיים ב-14 באפריל), אך הזהירה שוב ושוב כי הדבר תלוי בכך שהדנים ימשיכו להישמע עד אז להנחיות צמצום המגעים החברתיים ושמספר ההדבקות במדינה ימשיך לרדת.

דנמרק החליפה גישה שאננה בחודש שעבר בצעדים חמורים נגד התפרצות המגיפה, ומאז נרשמו בה 179 מקרי מוות ובסך הכל 4,369 מקרי קורונה. המדינה סגרה את גבולה הדרומי עם גרמניה, עצרה כניסת תיירים ותושבי איחוד באופן גורף, קראה לאזרחים להישאר בבית והורתה על עבודה מהבית במידת האפשר.

במסיבת עיתונאים הערב (ב') כבר פירטה פרדריקסן, כי הגנים ובתי הספר היסודיים ייפתחו כבר ביום שלישי הקרוב, "במטרה לאפשר להורים רבים להתפנות לעבודה", וילדים עד כיתה ה' ישובו למסגרות החינוכיות. הלימודים והגנים אמורים להתנהל במשמרות, כך שלא כל הילדים יהיו במגע כל הזמן. לא ברור עדיין כיצד המשמרות יתחלקו על פני היום והמוסדות. עובדי המגזר הציבורי הונחו להמשיך לעבוד מהבית, וגם העובדים במגזר הפרטי אמורים לעבוד מביתם אם אפשר.

השלב הבא יהיה שובם של תלמידים מבוגרים יותר למסגרות חינוכיות, שצפוי להתחיל ב-10 במאי. עד מועד זה גם רוב העסקים במדינה - כולל בתי קולנוע, מסעדות ואפילו מספרות - יהיו סגורים, הגבלות הכניסה לזרים יהיו בתוקף וייאסרו התקהלויות של יותר מעשרה בני אדם. דנמרק סגרה את גבולותיה בחודש שעבר בפני כניסת זרים.

במקביל, אירועים המוניים כבר בוטלו, כולל פסטיבל המוזיקה המתקיים מדי שנה באוגוסט רוסקילדה. גם בחינות הסיום של בתי הספר בוטלו השנה. פרדקיקסן, שנאמה לצד מומחי בריאות שהקפידו על מרחק של שני מטר אחד מהשני, כשהעיתונאים שואלים שאלות באמצעות מסך טלוויזיה, השוותה את מדיניות היציאה של דנמרק ממשבר הקורונה ל"הליכה על חבל דק".

דנמרק עומדת בפני אתגר כלכלי של חידוש היצוא, שהיא נסמכת עליו בעולם שבו משבר הקורונה עדיין כרוך בגבולות סגורים, בסגר על מיליארדי בני אדם ובצעדי חירום. "אנחנו תוהים כמה אנשים ייבאו בתקופה הקרובה", אמרה ראשת הממשלה הדנית.