נגיף הקורונה | סיקור שוטף

בריטניה: דאגה לשלומו של בוריס ג'ונסון; גרמניה: תוספת 1,500 אירו לאחיות

ישנם 1,347,689 מקרי קורונה ברחבי העולם • 74,782 אנשים נפטרו כתוצאה מהנגיף • 68% ממקרי הקורונה בעולם מגיעים מסין, מארה"ב, מצרפת, מספרד, מאיטליה ומגרמניה •  גרמניה: תוספת של 1,500 אירו לאחיות, הסגר לא יוסר עד 19 באפריל

ג'ונסון וברקע מרקל ומקרון. /צילום: רויטרס,  POOL New
ג'ונסון וברקע מרקל ומקרון. /צילום: רויטרס, POOL New

09:50

גרמניה: תוספת של 1,500 אירו לאחיות, הסגר לא יוסר עד 19 באפריל

על רקע התוכניות שהציגו אמש אוסטריה ודנמרק להתניע מחדש את הכלכלות שלהן בהדרגה ולפתוח עסקים מסוימים ומוסדות חינוך כבר החל מ-14 באפריל, התייצבה אתמול הקאנצלרית אנגלה מרקל לנאום, בפעם הראשונה מאז שיצאה מהבידוד בו שהתה, ואמרה כי "מוקדם מדי" לגרמניה לאמץ צעדים דומים. היא אמרה כי הדבר ייבחן לקראת 19 באפריל, וכי ייתכן שאחרי תאריך זה ישתנו התקנות. היא גם הודיעה על תוספת של 1,500 אירו לצוותים הרפואיים הנאבקים בבתי חולים ברחבי המדינה לטפל בחולי הקורונה. בגרמניה אובחנו עד היום כ-100 אלף מקרי קורונה, וכ-1,600 בני אדם מתו מהמחלה.

בריטניה: דאגה לשלומו של בוריס ג'ונסון

כלי התקשורת והציבור בבריטניה מאוחדים מאז שעות הלילה בדאגה לשלומו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שהועבר אמש למחלקת טיפול נמרץ מחשש שיצטרך להיות מחובר למכונת הנשמה. ג'ונסון, בן 55, שלא ידוע כי הוא סובל ממחלות רקע, הועבר שלשום לבית חולים סמוך לבניין הפרלמנט, שם קיבל טיפול בחמצן. אתמול אחר הצהריים הידרדר מצבו והוא הועבר למחלקת טיפול נמרץ. לפני כן הוא הספיק לשוחח עם שר החוץ דומיניק ראב ולהעביר לו את סמכויותיו. עם זאת, ג'ונסון הוא עדיין ראש הממשלה. חלק מהכתבים הפוליטיים מתחו ביקורת על מה שהם מגדירים "העלמת מידע" מצד דאונינג 10 בנוגע למצבו האמתי של ג'ונסון. "בוריס החולה נמצא בקרב על חייו", כתב ה"דיילי מירור". מנהיגים מרחבי העולם הביעו תקווה כי מצבו ישתפר. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שלח לג'ונסון את תמיכתו והציע טיפול תרופתי שפותח בארה"ב, אך לא פירט מהו.

איטליה: 400 מיליארד אירו והבטחה ל"אביב חדש לאיטליה"

בעוד מספרי המתים באיטליה הולכים ופוחתים (אתמול נרשמו 636 קורבנות ביממה) ומספר המאושפזים בטיפול נמרץ יורד, עוברת המדינה להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה. ראש הממשלה ג'וזפה קונטה הודיע אתמול על תוכנית חילוץ בשווי 400 מיליארד אירו לכלכלה האיטלקית, והבטיח לתושבים "אביב חדש" למדינה. בנאום טלוויזיוני אתמול אמר קונטה, כי מחצית מהסכום יופנה לתמיכה בעסקים מוטי-יצוא באיטליה, שפעילותם שותקה כמעט לחלוטין בגלל סגירת העסקים והגבולות באירופה. זו חבילת החילוץ הגדולה ביותר בהיסטוריה של איטליה, והיא תמומן על ידי העמקת הגירעון בתקציב המדינה.

היום: דיונים על הנפקת "אג"ח קורונה" לאיחוד האירופי

היום ידונו שרי האוצר של מדינות גוש האירו על הפתרון שמדינות דרום-אירופה דורשות בתקיפות - הנפקת אג"ח אירופי משותף שתוכל לממן את שיקום כלכלות היבשת. זו תהיה הפעם הראשונה שאג"ח מסוג זה - שזוכים כעת לכינוי "אג"ח קורונה" - יונפקו. מדינות דרום אירופה מקוות ללוות ברבית נמוכה יותר מזו האפשרית להן באופן עצמאי, על ידי יצירת האגרות שיכללו גם את הכלכלות העשירות של צפון אירופה. גרמניה מתנגדת בחריפות לאפשרות זאת, והציעה לתמוך במדינות דרום-אירופה על ידי מנגנון הייצוב האירופי (ESM). הלחץ על גרמניה להסכים גבר מאוד בימים האחרונים.

09:30

הנשיא טראמפ הודיע שהממשל יקנה כ-167 מיליון מסכות מחברת M3 בשלושת החודשים הקרובים, ובכך הוא פתר מחלוקת עם התשלובת התעשייתית הזו, כדי לספק עוד ציוד מיגון לעובדי הקו הראשון של מערכת הבריאות האמריקנית שמטפלים במקרי הקורונה.

טראמפ מתח בשבוע שעבר ביקורת על מאמצי ייצור המסכות של M3, והפעיל את חוק הייצור להגנה נגד החברה הזו. החוק מתקופת מלחמת קוריאה (תחילת שנות ה-50) מעניק לנשיא סמכות לכפות על יצרנים לבצע שינויי תפעול לטובת האינטרס הלאומי. עובדי בריאות ברחבי ארה"ב מתלוננים על מחסור במסכות ובחלוקי מגן, במכונות הנשמה ובקסדות פנים שנחוצות לטיפול בחולים הקשים ביותר בקוביד-19, המחלה שגורם הנגיף.

מקור בממשל מסר אתמול שממשל טראמפ לא מתכוון לנקוט פעולה נוספת נגד M3 במסגרת חוק הייצור להגנה, מלבד נושא ייצור המסכות.

"הפרשה של M3 מסתיימת בצורה טובה מאד", אמר טראמפ בתדרוך שלו אתמול בערב. "אנחנו גאים מאד להיות כעת בקשר עם M3 והמנכ"ל שלה, מייק רומן. זה עתה שוחחתי איתו, והודיתי לו על שהוא עושה את הדבר הזה".

בתגובה לביקורת של טראמפ בשבוע שעבר אמר רומן לוול סטריט ג'ורנל שהחברה שלו עושה את כל מה שאפשר כדי להעלות את הייצור שלה. "בהתחשב במציאות שהביקוש למכונות הנשמה עולה על ההיצע, אנחנו עובדים סביב השעון כדי להרחיב את הייצור שלנו", הוא אמר בהודעה אתמול.

M3 הודיעה שהיא תייבא את המסכות שהיא מוכרת לממשל הפדרלי בעיקר ממפעליה בסין. בתחילת השנה, כאשר הנגיף התפשט בסין, הרשויות שם הגבילו יצוא של ציוד רפואי. M3 הודיעה שהיא פועלת עם הממשל לחידוש היצוא מסין.

החברה הכפילה את ייצור המסכות שלה בחודשים האחרונים לכ-100 מיליון מסכות 95N בכל העולם בחודש, כולל 35 מיליון מסכות בארה"ב. היא מסרה בשבוע שעבר שהיא מגדילה את יכולת הייצור בארה"ב ל-40 מיליון מסכות בחודש בתוך כמה שבועות, ול-50 מיליון מסכות בחודש יוני. היא תמשיך לייצא כמות קטנה של סמכות מארה"ב לקנדה ואמריקה הלטינית.

יצרניות אחרות, כמו האניוול אינטרנשיונל, מרחיבות גם הן את ייצור המסכות הרפואיות בארה"ב. משרד הבריאות הפדרלי העריך במארס שארה"ב תזדקק לכ-300 מיליון מסכות 95N בחודש כדי להתמודד עם מגיפה.

משרד הבריאות הזמין בחודש שעבר 600 מיליון מסכות כאלו מ­־M3, האניוול ושלוש חברות נוספות, לחלוקה בין בתי חולים והשלמת מאגר הציוד הרפואי הלאומי ב-18 החודשים הבאים.

ההזמנה הנפרדת של ממשל טראמפ ל-166.5 מיליון מסכות פנים מ-M3 כוללת מכונות הנשמה שעומדות בתקן 95N - שפירושו שהמסכות הללו חוסמות 95% מחלקיקים זעירים באוויר - וכן הזמנות למוצרים לפי מפרט דומה בסין, שנקרא 95 KN. המקור בממשל מסר שבכל אחד משלושת החודשים הקרובים, הממשל ירכוש 55.5 מיליון מסכות מ-3M.