סימנים חיוביים מטיפולי החמלה של חברת פלוריסטם בחולי קורונה

פלוריסטם הודיעה כי 4 מתוך 6 חולי הקורונה, שבהם טיפלה באמצעות תאי גזע שמקורם בשיליה, נמצאים במגמת שיפור • שלושה מהחולים כבר נמצאים בתהליך גמילה ממכונות ההנשמה

יקי ינאי, מנכ"ל פלוריסטם / צילום: עינת לברון
יקי ינאי, מנכ"ל פלוריסטם / צילום: עינת לברון

חברת פלוריסטם הודיעה במהלך החג כי 4 מתוך 6 חולי הקורונה הישראלים, שבהם טיפלה במשך שבוע ויותר באמצעות תאי הגזע שלה שמקורם בשיליה, נמצאים במגמת שיפור. כל החולים המדוברים היו מונשמים וסבלו מ-ARDS (תסמונת מצוקת הנשימה החריפה), מצב שמהווה סכנת חיים לחולי הקורונה. שיעורי ההחלמה שנצפו בחולים במצב זה היו סביב 50% עד כה. 

מניית פלוריסטם  עלתה 43% במסחר בנאסד"ק ביום חמישי ושווי החברה עומד כעת על 124 מיליון דולר.

מבין שישה החולים שקיבלו את הטיפול של פלוריסטם - ארבעה השתפרו ומתוכם שלושה כבר נמצאים בתהליך גמילה ממכונות ההנשמה. אחד נותר ללא שינוי ואחד לא הגיב לטיפול ומצבו החמיר. התרופה ניתנה גם לחולה שביעי, אך תקפות הטיפול בו עדיין קצרה משבוע ולכן עוד לא ניתן לאמוד את מצבו. שניים, מתוך ארבעה מן המטופלים שכבר היו במצב של קריסת מערכות, השתפרו בפרמטר זה גם כן.

הנתונחם מרמזים על שיפור במצבם של חולי הקורונה שקיבלו את התרופה, בשיעורים גבוהים ממה שניתן היה לצפות אם לא היו מקבלים את הטיפול. עם זאת עדיין מדובר בניסוי קטן, שבוצע במתכונת של טיפולי חמלה ולא של ניסוי קליני, ואין בו השוואה לקבוצת ביקורת שקיבלה בדיוק את אותו הטיפול למעט התאים של פלוריסטם. ובכל זאת, מדובר בסימן מעודד, והחברה תמשיך להציע את התאים שלה כטיפול חמלה למטופלים הישראלים.

פלוריסטם מפתחת תאי גזע המופקים במקור משיליה, ומורבים ומטופלים במפעל החברה כך שיפרישו חומרים שונים. לחברה שלושה קוי מוצרים עיקריים, מוצר שמפריש חומר המעודד צמיחה של כלי דם והוא נמצא בניסויים בטיפול בחסימת כלי דם בגפיים, מוצר שמעודד את מח העצם להפריש חומרים בוני תאים ומעודד בניית תאי דם אדומים, ומוצר המשפיע על המערכת החיסונית. כולם טיפולים בשלבים שונים של ניסוי.

החברה מסרה לגבי הטיפול הנוכחי כי מדובר בתאים המפרישים חומרים המבקרים את מערכת החיסון ומונעים את תגובת היתר של הגוף נגד המחלה, שהיא הגורם העיקרי למקרי המוות מקורונה.

בכוונת פלוריסטם לצאת בניסוי קליני לטיפול בחולי קורונה קשים. החברה הודיעה כי היא מקווה לקבל תמיכה ממשלתית לפיתוח המוצר.