הגרף היומי: כך הצליחה ניו זילנד למגר את הקורונה בתוך פחות מחודשיים

בניו זילנד התגלו עד כה כ-1,300 חולי קורונה בלבד, מספר המתים עומד על ארבעה, ונראה כי הגל הגדול של הנדבקים נמצא הרחק מאחוריה • כיצד הצליחה המדינה, שמונה כ-5 מיליון בני אדם שמתפרסים על פני שטחים רחבים, במקום שבו מדינות רבות כשלו?

בובות דובי בחלונות של בתים בניו זילנד כדי לעודד ילדים בזמן הבידוד במסגרת הסגר במדינה / צילום: Mark Baker, AP
בובות דובי בחלונות של בתים בניו זילנד כדי לעודד ילדים בזמן הבידוד במסגרת הסגר במדינה / צילום: Mark Baker, AP

מדינות, מחוזות וערים רבות בעולם מתמודדות עם חולי קורונה שמציפים את מערכת הבריאות, בתי חולים קורסים ומחסור בציוד רפואי, בשעה שהמגפה ממשיכה להתפשט. מנגד, ישנן מספר מדינות שהצליחו 'לשטח את עקומת הנדבקים' ואולי אפילו לרסק אותה, כשפעלו בזריזות ובנחישות מול המשבר הבריאותי, עוד כשהיה בראשיתו. אחת המדינות הבולטות לטובה, היא ניו זילנד. עד כה התגלו בה רק כ-1,300 חולים, שארבעה מתוכם מתו.

נראה כי הגל הגדול של הנדבקים נמצא הרחק מאחוריה, כאשר מספר החולים המאומתים נמצא במגמת ירידה, ומספרו נמוך. מבין המקרים, פחות מ-20 חולים מאושפזים בבית חולים ויותר מ-400 התאוששו.

ההצלחה הניו זילנדית בבלימת המגפה
 ההצלחה הניו זילנדית בבלימת המגפה

כיצד הצליחה ניו זילנד, המונה כ-5 מיליון בני אדם שמתפרסים על פני שטחים רחבים, במקום שבו מדינות רבות כשלו?

ממשלת ניו זילנד גילתה מן הרגע הראשון "אפס סובלנות לקורונה", במטרה להביס את הנגיף, ולא "להכיל אותו". ב-28 בפברואר התגלה בניו זילנד חולה הקורונה הראשון (כחודש לאחר איתור החולה הראשון בארה"ב). שלושה שבועות לאחר מכן, ב-14 במרץ, הכריזה ראשת הממשלה של ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, כי כל אזרח השב למדינה, מחויב לשהות במשך 14 יום במתקן המיועד לבידוד, ורק לאחר מכן יהיה רשאי לשוב לביתו. זאת, בזמן שבמדינה התגלו בעת ההיא רק שישה חולים מאומתים.

ב-19 במרץ, הייתה ניו זילנד מהראשונות בעולם לסגור את גבולותיה לכניסת תיירים - כשבמדינה אותרו רק 26 חולים. ב-26 במרץ, הוכרז על סגר כללי במדינה, כשבשטחה רק 102 חולים. 

המנהיגות הנחושה בניו זילנד הסתכלה על הנעשה בסין ובמדינות אחרות, וניצלה את הגיאוגרפיה ומרווח הזמן כדי "לעשות את הדבר הנכון". עם פרוץ המשבר, החלה המדינה לבצע בדיקות מרובות בטווח זמן קצר, ומספרן עומד כיום על 42,312 בדיקות למיליון איש - מספר גבוה יותר מאלה שבוצעו בקנדה, דרום קוריאה, דנמרק, ארה"ב, צרפת ועוד.

האכיפה לא הייתה קלה. דוחות רבים חולקו, ושר הבריאות הודח מתפקידו לאחר שהוא עצמו הפר את מגבלות הריחוק החברתי. אך ניו זילנד, שבה קיים מספר נמוך של מיטות טיפול נמרץ, פעלה במהירות כדי לצמצם את הפגיעה.

המדינה, שבה רמת האבטלה בימי שגרה עומדת על כ-4%, הכריזה גם על חבילת סיוע כלכלית. שורת של צעדים תקציביים בהיקף של 12 מיליארד דולר ניו זילנדי (כ-6.27 מיליארד שקל), שמהווים 4.5% מהתוצר. עסקים שירשמו ירידה במחזור של 30% לעומת השנה הקודמת יוכלו לזכות בסבסוד של שכר העובדים מטעם המדינה, ויוכלו לקבל עד 15 אלף דולר ניו זילנדי לחודש (כ-5.34 אלף שקל) במענקים.