הערכה: בנק ישראל רכש אג"ח ממשלת ישראל בכ-12 מיליארד שקל

לצד הנתונים על רכישות האג"ח, בנק ישראל דיווח כי ביצע עסקאות החלף (Swap) בהיקף של 7.5 מיליארד דולר בשבוע האחרון של מרץ, לאור מחנק בדולרים שנוצר עקב צורך דחוף של משקיעים בישראל להגדיל ביטחונות בהשקעות בנגזרים בחו"ל

בנק ישראל כבר ניצל כרבע מהיקף התוכנית לרכישת אגרות חוב של ממשלת ישראל - כך מעריך האסטרטג הראשי בבנק מזרחי טפחות, מודי שפריר. הבנק הכריז ב-23 למרץ על תוכנית לרכישת אגרות חוב של ממשלת ישראל בהיקף כולל של 50 מיליארד שקל, זאת בניסיון למתן ירידות חריפות במחיריהן, על רקע מצוקת נזילות בשווקים. בשבוע שעבר פרסם הבנק נתוני סיכום לחודש מרץ, מהם עולה כי היקף רכישות האג"ח הגיע ל-8.5 מיליארד שקל, נכון לסוף החודש. בסקירה שבועית שפרסם היום העריך שפריר, בהערכה גסה כי בימים האחרונים הגדיל הבנק את הפוזיציה שלו וכיום היא כבר מתקרב לסכום של 12 מיליארד שקל שהם כ-24% מהסכום הכולל וציין כי "זה עוד לפני שמשרד האוצר הגדיל את היקף הנפקות החוב בשוק המקומי".

לצד הנתונים על רכישות האג"ח דיווח בנק ישראל כי ביצע עסקאות החלף (Swap) בהיקף של 7.5 מיליארד דולר בשבוע האחרון של מרץ, לאור מחנק בדולרים שנוצר עקב צורך דחוף של משקיעים בישראל להגדיל ביטחונות בהשקעות בנגזרים בחו"ל. כמו כן הבנק סיפק נזילות בהיקף 5.5 מיליארד שקל בשוק הריפו לבנקים שהעמידו לו אג"ח ממשלתיות כבטוחה.

במסגרת הסקירה השבועית שלו היום (א') העריך שפריר כי נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לא יבצע מהלך נוסף של הפחתת ריבית ולא ירחיב עוד יותר את השימוש בכלים מוניטריים כל עוד לא תחול החרפה נוספת בפגיעה בכלכלה הישראלית, מעבר לתחזיות העדכניות של חטיבת המחקר, שכבר מניחות פגיעה משמעותית.

התחזית המעודכנת של חטיבת המחקר, שהוצגה בשבוע שעבר צופה שהתוצר של המשק יתכווץ ברבעון הראשון בכ-20% בחישוב שנתי, וכי בסיכום שנת 2020 הכלכלה תתכווץ בכ-3.5% ,כל זאת בהנחה שהמגבלות הבריאותיות יוסרו בהדרגה עד סוף חודש יוני. הבנק צופה התאוששות חזקה בשנת 2021 עם צמיחה של 9% אולם האבטלה תחזור לרמות שבהן הייתה ערב המשבר רק לקראת סוף 2021.

לגבי האינפלציה מעריך שפריר כי זו תעמוד השנה על מינוס 0.3%, עם סיכון לנתון נמוך יותר, וזאת למרות ירידה חדה של 0.6% לפחות הצפויה להערכתו במדד חודש אפריל.