בג"ץ דחה שוב את העתירות נגד הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו

השופט אלכס שטיין קבע, פעם נוספת, כי העתירות אינן בשלות לדיון • "במצב דברים זה וברוח ימים אלה, עלינו לשאול את השאלה של פסח: במה השתנתה עתירה זו משתי קודמותיה?"

השופט אלכס שטיין / צילום: רפי קוץ, גלובס
השופט אלכס שטיין / צילום: רפי קוץ, גלובס

בג"ץ דחה היום (א') פעם נוספת את העתירות נגד הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו בשל כתב האישום שהוגש נגדו. השופט אלכס שטיין קבע, פעם נוספת, כי העתירות אינן בשלות לדיון.

השופט שטיין הזכיר כי העתירה הראשונה בנושא שהגישו העותרים נדחתה על הסף בהיותה תאורטית ומוקדמת - זאת מאחר שנשיא המדינה לא הטיל את מלאכת ההרכבה של הממשלה על חבר כנסת שהועמד לדין פלילי בגין עבירה בת-קלון, והיועץ המשפטי לממשלה ממילא לא נדרש לחוות את דעתו המשפטית על אשר לא קרה.

עוד כתב שטיין כי העתירה השנייה שהגישו העותרים נדחתה לאחר שהתייתרה - זאת מאחר שנשיא המדינה החליט להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ בני גנץ, שנגדו לא תלוי ועומד כתב אישום.

"במצב דברים זה וברוח ימים אלה, עלינו לשאול את השאלה של פסח: במה השתנתה עתירה זו משתי קודמותיה?", כתב שטיין. "העותרים סבורים כי עתירתם הנוכחית שונה מקודמותיה בשל התרחיש שבו הנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ בנימין נתניהו, שנגדו הוגש כתב אישום בגין עבירות שיש עמן קלון. לדברי העותרים, תרחיש זה עשוי להתממש תוך הזמן הקרוב, לאחר שח"כ גנץ ביקש מהנשיא ארכה בת שבועיים להקמת הממשלה, והנשיא דחה את בקשתו".

ואולם, לדברי השופט שטיין, הנשיא לא קיבל החלטה להפקיד את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ נתניהו. "בנסיבות אלה אין מנוס מן המסקנה כי עתירתם הנוכחית של העותרים השתנתה אומנם מעתירתם השנייה, אך איננה שונה במהותה מעתירתם הראשונה בהיותה גם כעת עתירה מוקדמת, אשר איננה נכנסת לאחד החריגים המצדיקים ומאפשרים את שמיעתן של עתירות כאלה".

שטיין ציין כי העותרים טוענים כי טוב יעשה בג"ץ אם יסיר מראש את אי-הוודאות שכעת אופפת את השאלה העיקרית. "ברם, כפי שקבעה הנשיאה אסתר חיות בעתירה הראשונה, הדבר אינו בהכרח כך, מקום שמדובר במהלכים בזירה הפוליטית בתקופה רגישה ומורכבת זו. כך הוא לגבינו, וכך הוא גם לגבי היועץ המשפטי לממשלה: החלטתו להימנע, בשלב הנוכחי, ממתן חוות-דעת בשאלה העיקרית איננה לוקה באי-סבירות קיצונית או בפגם אחר אשר עשוי להצדיק את התערבותנו".

עם זאת, השופט שטיין ציין כי העותרים מעלים לדיון שאלה עקרונית וחשובה: האם חבר כנסת שהואשם בבית משפט בעבירה בת-קלון כשר לכהונה כראש ממשלת ישראל, והאם רשאי נשיא המדינה להטיל על חבר כנסת כזה את מלאכת הרכבת הממשלה בעקבות הבחירות הכלליות לכנסת.

 נזכיר כי בעתירה שהוגשה מוקדם יותר היום ביקשו 117 עותרים, באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר, משופטי בג"ץ להוציא צווים שיקבעו כי בהתאם לדין אסורה כהונה בתפקיד ראש ממשלת ישראל על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון. עוד ביקשו העותרים - בהם ד"ר ארנה ברי, ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, פרופ' עוזי ארד וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין - מבג"ץ כי יורה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, למסור את חוות-דעתו בסוגיה.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.