ממחר - אין הקלות לתובעים דמי אבטלה על רקע משבר הקורונה

החל ממחר יפוג תוקפן של חלק מההקלות שניתנו למובטלים וליוצאים לחל"ת במהלך משבר הקורונה • לפי מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, היועמ"ש אינו מאפשר את הארכת התקנות ומחייב לעגן אותן בחקיקה • ח"כ עודד פורר: אגיש הצעת חוק פרטית בנושא

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי / צילום: שלומי יוסף
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי / צילום: שלומי יוסף

החל ממחר (ב') יפוג תוקפן של חלק מההקלות שניתנו למובטלים וליוצאים לחופשה ללא תשלום במהלך משבר הקורונה. מדובר בהטבות שנקבעו במסגרת ההליך החריג של תקנות לשעת חירום, אולם לפי מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, היועץ המשפטי לממשלה אינו מאפשר את הארכת התקנות ומחייב לעגן אותן בהליך חקיקה בכנסת. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ עודד פורר, אמר כי בכוונתו ליזום הצעת חוק פרטית בנושא.

מדובר במענקי ההסתגלות לבני 67 ומעלה ובקיצור תקופת האכשרה הנדרשת לצורך קבלת דמי אבטלה. כלומר, החל ממחר בני 67 ומעלה שיאבדו את מקום עבודתם, לא יהיו זכאים יותר למענק בגובה שבין 1,000 ל-4,000 שקל. בנוסף בוטל קיצור תקופת האכשרה משנה לחצי שנה, ולכן מובטלים ומוצאים לחל"ת לא יוכלו יותר לתבוע דמי אבטלה אם לא עבדו ברציפות שנה שלמה לפני סיום עבודתם.

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר, שהופיע היום (א') בוועדת הכספים של הכנסת, אמר כי המוסד תומך בהארכת הקלות אלה והטבות אחרות בחודש נוסף.

שפיגלר ציין בהקשר זה גם את האפשרות להגיש תביעת דמי אבטלה לביטוח הלאומי ללא צורך ברישום מוקדם בלשכות התעסוקה ואת האפשרות לקבל מקדמה על חשבון דמי האבטלה (שתיהן היו בתוקף רק עבור מי שהגיש תביעה לפני 7 לאפריל). גם הארכת תקופת הזכאות למי שהסתיימה זכאותו - תפוג ב-30 לאפריל.

שפיגלר אמר בדיון כי הביטוח הלאומי גם תומך במתן פתרון סוציאלי בנוסח דמי אבטלה לעצמאים ולבעלי שליטה בחברות המועסקים כשכירים על-ידי החברה.