פייק ניוז | ניתוח

קומדיה של טעויות: השמועה מסנגל שמסעירה את מתנגדי החיסונים

לפי פוסט בפייסבוק, "חיסון נגד הווירוס שאמור להגיע לארץ נוסה בסנגל על שבעה ילדים. הם מתו" • הסיפור באפריקה צמח מתקרית שלא היו בה מתים או חיסון • כך נולד פייק ניוז • המשרוקית של גלובס

נגיף הקורונה / אילוסטרציה: רויטרס
נגיף הקורונה / אילוסטרציה: רויטרס

סיפור שמסעיר את מתנגדי החיסונים בעולם הגיע גם לישראל. "הבוקר התקיים ניסוי של חיסון קורונה במדינה אפריקאית (סנגל), ומיד לאחר מכן נפטרו מהחיסון שבעה ילדים", הביאה מישהי את הפרטים בפייסבוק. "האחראים נלקחו למעצר וחקירה". פוסט אחר, כעבור יומיים, חזר על הדברים והוסיף: "החיסון נגד הווירוס אמור להגיע לארץ. היזהרו לנפשותיכם מאוד!" אחד המגיבים השלים את העלילה: "החיסון כבר פה, הגיע בשבוע שעבר מהודו".

הדיווח על מות הילדים הסנגלים מחיסון לקורונה מאשר לכאורה תסריט אימים: בחסות הקורונה, אפריקה תהפוך למעבדת ניסויים לחיסונים חדשים וקטלניים. אין פלא שהוא התפשט ברחבי תבל כהוכחה שלחרדות האלה יש רגליים.

בדרך כלל קשה להפריך שמועה, אבל בודקי העובדות של ערוץ 24 הצרפתי, "המשקיפים" (Les Observateurs), הצליחו לשחזר בדיוק איך היא צמחה. הפרסום הראשון שהזכיר ילדים מתים היה סרטון בפייסבוק מ-4 באפריל שהציג התקהלות סביב בית. "סקנדל בסנגל", אמר דובר בצרפתית במבטא אפריקאי: אדם נכנס לבית לחסן ילדים מקורונה, ושבעה "מתו על המקום". הוא סיכם: "יש בעיה עם נגיף הקורונה, ויש מי שעושה מזה כסף".

אבל התחקירנים מצאו את הגרסה המקורית, שנפוצה בווטסאפ שבוע קודם. שם מגולל מישהו אחר, בשפת וולוף, סיפור שונה: אדם הסתובב ברובע בבירה דקר, וטען שיש לו זריקות נגד קורונה. בני הבית, משפחת מבוג'י, לא האמינו. הם הזעיקו עזרה, פרצה מהומה, האיש הובא לראש הרובע ונעצר.

התחקירנים הצליחו לשוחח עם אחת הדיירות ועם אחייניתה. "כל מה שמספרים ברשתות הוא שקר וכזב. אף אחד לא מת משום חיסון", הן אמרו; אדם בחולצה עם לוגו משרד הבריאות טען ששלחו אותו להסביר על התגוננות מקורונה, אבל לא היה לו תג. הוא החזיק מוצרי קוסמטיקה כמו סבון ומברשות שיניים. הן חשבו שהוא סוכן מכירות שמצא תירוץ להיכנס. "שלחנו אותו לראש הרובע ובאה המשטרה".

האם זה היה תרגיל עוקץ? אפילו זה לא בטוח. עוזר ראש הרובע שדיבר עם "המשקיפים" טען שמדובר באי-הבנה. נציג משרד הצבא הסנגלי אמר לסוכנות AFP דברים דומים: "אחת מבנות המשפחה שאלה אם יש לו חיסונים. הוא ענה בצחוק שכן. הדודה הזעיקה לשם את כל השכונה". גורמים רשמיים אחרים בסנגל אישרו: הדיווח על חיסונים וקורבנות בנפש הוא פייק ניוז.

ומה עם החיסון שלכאורה הגיע לישראל מהודו? גם זה טלפון שבור. מדובר בכלורוקווין, לא חיסון אלא תרופה למלריה. מקווים שתסייע לחולי קורונה קשים, אבל תועלתה מוטלת בספק. 

בשורה התחתונה: השמועה לא נכונה. היא נולדה עקב אי-הבנה, במקרה שאירע בדקר ב-26 באפריל ולא היו בו לא חיסונים ולא מתים. לישראל לא אמור להגיע חיסון לקורונה, אלא תרופות שתועלתן עדיין בספק.

לקריאה נוספת:

"ניסוי בחיסון לקורונה על ילדים בסנגל? מה באמת רואים בסרטון?", "המשקיפים" של ערוץ 24 הצרפתי

"האם 7 ילדים מתו בסנגל מחיסון לקוביד-19?", בודקי העובדות של AFP

"האם 7 ילדים מתו בסנגל מחיסון לקוביד-19?", סנופס

"כל מה שצריך לדעת על המרוץ ועל הוויתורים בדרך אליו", גלובס