קטע כלכלי | פודקאסט

מקטסטרופה גדולה ועד עבודות יזומות: כך ניתן לצאת ממיתון

הכלכלן ג'ון מיינרד קיינס קרא למדינה להפעיל עבודות יזומות כדי לצאת מהמיתון של השפל הגדול • אבל האמת המרה היא שדווקא מלחמת העולם השנייה הוציאה את ארה"ב מהבוץ הכלכלי • למרות זאת, שמו של קיינס הפך לשם נרדף להתערבות מדינית במשק • האם הוא צדק? • האזינו 

מפעל דגנים במחוז חיילונגג’יאנג בסין ששב לפעילות / צילום: רויטרס, Wang Song
מפעל דגנים במחוז חיילונגג’יאנג בסין ששב לפעילות / צילום: רויטרס, Wang Song


ג'ון מיינרד קיינס, הכלכלן הראשון שזיהה את המיתון שהוביל ל"שפל הגדול", קרא למדינה לדחוף את המשק למעלה באמצעות עבודות יזומות. אבל האם זו השיטה הטובה להוציא משק ממיתון? לקיינס קמו מתנגדים שטענו כי השיטה שלו היא זו שהביאה למשברי האינפלציה הענקיים ששטפו את העולם. 

למעשה, הניו-דיל בארצות-הברית של שנות ה-30 במאה ה-20 קדם לקיינס. במסגרת העסקה הזו בוצעו לא מעט עבודות יזומות בארצות-הברית, אבל מה שהוציא בסופו של דבר את המשק מהמיתון - וזו אמירה אכזרית מאוד - הייתה מלחמת העולם השנייה. אך מדיניותו של קיינס הפכה לשגורה במערב של אחרי המלחמה, ונותרה שנויה במחלוקת. 

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס , בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם.

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי ב אתר הבית או ב מייל .