האם רשתות דור חמישי גורמות לקורונה? הקונספירציה שמתפשטת באירופה והקשר שלה לרוסיה

תאוריית קונספירציה שהתחילה מראיון עם רופא בעיתון בלגי יוצאת משליטה באירופה והובילה לשריפת אנטנות סלולריות ותקיפת מהנדסים ביבשת, בעיקר בבריטניה • מחקרים שונים מצאו עדויות לקמפיין מתוכנן עם דפוסי פעולה של מאמץ מדיני, ומפנים אצבע מאשימה אל רוסיה

אדם עם מסכה בלונדון, על רקע גרפיטי נגד רשתות 5G  / צילום: RUSSELL BOYCE, רויטרס
אדם עם מסכה בלונדון, על רקע גרפיטי נגד רשתות 5G / צילום: RUSSELL BOYCE, רויטרס

עשרות אנטנות סלולריות ברחבי אירופה הוצתו בשבועות האחרונים בשל תאוריית קונספירציה חדשה, לפיה התפשטות מגפת הקורונה נובעת מרשתות הדור החמישי (5G). התאוריה הזו החלה לצבור פופולריות ברשת כבר בחודש ינואר, והחודש קיבלה חיים גם מחוץ לרשת. בבריטניה, שם החלו ההצתות, הוצתו יותר מ-60 אנטנות, ועשרות הצתות נוספות התרחשו ברחבי אירופה, ובעיקר באירלנד, בהולנד ובקפריסין. בנוסף להצתות, במספר מקרים מהנדסים וטכנאים שהתקינו כבלים אופטיים בערים שונות בבריטניה הוטרדו והותקפו.

לפי התאוריה, הצבת אנטנות סלולריות מהדור החמישי היא הגורם לווירוס הקורונה או מעודדת את התפשטותו. לפי גרסה אחת של התאוריה הזו, התדרים מאנטנות אלה הם שגורמים להיווצרות הווירוס ולפי גרסה שנייה, הם גורמים להיחלשות המערכת החיסונית של בני אדם, וכך לתסמינים חמורים ואף למוות. כך או כך, אלו שמאמינים בתאוריה סבורים כי היא מובילה להתפשטות הווירוס. חשוב לציין כי אין לתאוריה הזו שום ביסוס מדעי וכי הדרך הטובה ביותר לנצח את הקורונה היא לפעול בהתאם להוראות משרד הבריאות וארגוני הבריאות בעולם.

בימים אלה עומדת התאוריה במרכזו של שיח ציבורי ער, אך עד לאחרונה היא זכתה בעיקר להתעלמות או לגיחוך מצד גורמים כמו ממשלות, אמצעי התקשורת המרכזיים בעולם, וארגוני בריאות ומדע. עם העלייה החדה במקרי האלימות וההצתות כבר לא ניתן להתעלם מהתאוריה, וארגוני ממשלה וארגונים מדעיים שונים הוציאו הבהרות על כך שאין קשר בין הקורונה לרשתות הדור החמישי, בהם ארגון הבריאות העולמי והמועצה הבינלאומית לקרינה לא מייננת.

התאוריות האלו הגיעו גם לישראל ומפורסמות בקבוצות פייסבוק שונות. בשבוע שעבר ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, אף יצאה נגד פריסת תשתית הדור החמישי בעיר, כמו גם ראשי רשויות נוספים בצפון במרכז הארץ. קליש רותם לא הסבירה מה הסיבה להתנגדות והאם היא קשורה לתאוריה הזאת, וכן לא הושגה תגובתה לכתבה. אפילו משרד התקשורת נאלץ להכחיש את הקשר בין דור החמישי ובין הקורונה, ולהבהיר כי כיום כלל אין פריסה של רשתות כאלו בארץ. כיצד קרה שהתאוריה הזו הפכה לאחת מתאוריות הקונספירציה שצברו השעה הכי מהר, והתפשטו אל מחוץ לרשת?

ידוענים עזרו להפיץ את התאוריה

טכנולוגיית הדור החמישי, הדור הבא של תקנים לתקשורת סלולרית, היא רשת תקשורת מהירה שיכולה להעביר כמויות אדירות של נתונים בתדרים קצרי טווח. לכן, כדי לרשת ערים ומדינות ברשת החדשה, יש צורך בכמות גדולה של אנטנות קטנות יחסית, המשרדות תדרי דור חמישי לטווח קצר יחסית. מלבד שדרוג מגדלי אנטנות קיימים, הן יצריכו, לפי אומדן, חצי מיליון מגדלים חדשים ואתרי תאים קטנים על עמודי חשמל, עמודי תאורה ובניינים, בתוך שכונות מגורים.

הפיזור של האנטנות הללו בצפיפות גבוהה בתוך אזורי מגורים, הוביל לחששות רבים בנוגע לנזקי הקרינה שלהן. ראשי ערים שונים בארה"ב להביע התנגדות לפיזור אנטנות אלה כבר לפני שנים אחדות, וקבוצות של מתנגדים אקטיביסטיים פועלים כדי לטרפד ניסיונות לשדרוג הרשתות בארה"ב ואירופה. כאמור, המתנגדים הללו זוכים בעיקר ללעג מצד גורמים רשמיים שונים, מכיוון שאין הוכחה לכך שהקרינה הזו תגרום לנזק.

כמו תאוריות קונספירציה אחרות שהפכו לפופולריות בשנים האחרונות, תאוריית הדור החמישי והקורונה נפוצה בעיקר ברשתות החברתיות. היא החלה להתפשט בטוויטר, בקבוצות וואטסאפ ופייסבוק ובמעמקי היוטיוב כבר ינואר, אבל ההופעה הראשונה שלה הייתה דווקא בראיון עם רופא שפורסם בעיתון הבלגי Het Laaste Nieuws ב-22 בינואר. הריאיון הוסר מרשת האינטרנט זמן קצר לאחר שעלה, כנראה מתוך הבנה מה הנזק הפוטנציאלי שלו, אך לא לפני שהספיק ליצור נזק רב בגרסת הפרינט, תחת הכותרת "ה-5G מסכן חיים, ואיש לא יודע את זה".

באותה התקופה, התפרצות מחלת הקורונה רק התגלתה בעיר ווהן בסין, ו-440 אנשים מתו ממנה. לפי ראיון שפורסם באתר Wired, המראיין ציין כי אנטנות של הדור החמישי הותקנו סביב לעיר, ושאל את המרואיין, דר' כריס ואן קרקהובן, האם לדעתו הדברים קשורים. "לא בדקתי את זה, אבל ייתכן שיש קשר בין האירועים", ענה ואן קרקהובן.

הניסיון לקשור בין הדור החמישי לקורונה אינו הפעם הראשונה בה נפוצה קונספירציה אודות ההשפעה של קרינה סלולרית על בריאותם של בני אדם, ובפרט תאוריות על רשתות הדור החמישי. כבר בשנת 2016 עלו טענות שהקרינה מרשתות אלה גורמת לסרטן בקרב בני אדם וחיות בר, והופצו באתרי פייק ניוז. האמירה הזו, שבאה מפיו של רופא, נתנה תנופה אדירה לקבוצות הפייסבוק והפורומים של מתנגדי הדור החמישי, תוך שהם מפיצים את הקונספירציה החדשה.

השלב הבא של הפריצה של התאוריה לתוך המיינסטרים, היה הפופולאריות שהיא צברה בקרב ידוענים. הראפר ויז כליפה צייץ החודש בחשבון הטוויטר שלו ל-36 מיליון עוקבים: "קורונה? 5G? או שניהם?", ולפי מרק אוון ג'ונס, חוקר אינטרנט מאוניברסיטת חמד בן ח'ליפה בקטאר, הציוץ הפך לעוגן מרכזי בשיח בטוויטר על הנושא; הזמר האמריקאי קרי הילסון פרסם בחודש שעבר מספר ציוצים כאלה ל-4.2 מיליון העוקבים שלו בטוויטר; אמנדה הולדן, שופטת בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית "גוט טלאנט בריטניה", לה 1.9 מיליון עוקבים בטוויטר, פרסמה תכנים דומים לפני כשבועיים; כך גם השחקנים ההוליוודיים וודי הרלסון וג'ון קיוזאק, הראפרית הבריטית M.I.A, והמתאגרף הבריטי-פקיסטני אמיר קאן.

בניסיון למזער את הנזק, פייסבוק ויוטיוב החלו בשבועיים האחרונים להסיר תכנים וקבוצות שעוסקות בנושא מהפלטפורמות שלהן, בדומה לצעדים שנקטו נגד מתנגדי חיסונים בשנה שעברה. פייסבוק אף הרחיקה לכת עוד יותר והגבילה את מספר המשתמשים שניתן להעביר להם הודעות וואטסאפ לאדם אחד בלבד בכל פעם. ההגבלה חלה על כלל ההודעות ולא רק על הודעות שנוגעות לקורונה ודור ה-5, כיוון שההודעות בפלטפורמה מוצפנות מקצה לקצה ופייסבוק לא יכולה לזהות את הנושא בו הן עוסקות.

קונספירציות מרגיעות אנשים בעתות משבר

הצורך למצוא הסבר לווירוס הקורונה הוא ברור: תפוצתו המהירה והפתאומית, הסכנה הבריאותית שהיא טומן, ויותר מכך - השינויים הרדיקליים להם הוא גרם בסדרי החיים של אנשים בכל העולם - הם מקור לבלבול ולחרדה. אחת הדרכים להתמודד עם תחושות קשות כאלה, שעולות בסיטואציות של אי ודאות, היא למצוא הסברים שעוזרים לקבל תחושה של הבנה ושליטה על הסיטואציה. מכיוון שמדענים ואנשי רפואה עדיין חוקרים את הקורונה ולא מחזיקים בתשובות מוחלטות, תאוריות קונספירציה יכולות להיכנס לוואקום הזה.

"בעתות משבר ומצוקה אנשים נוטים להאמין בתאוריות קונספירציה", אומר ד"ר רועי צזנה, עתידן ועמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב. "יותר מזה, באופן מאוד מוזר, הן מרגיעות אנשים כי הן אומרות ששום דבר לא הגיע בשוגג או במקרה אלא שלכל דבר יש סיבה ומטרה. זה גורם לבני האדם להרגיש יותר בנוח, כי אם לכל דבר יש סיבה אז יש גם אויב. האויב הוא לא הווירוס שאין לו תודעה והוא בא אלינו משום מקום, אלא הממשלה, ביל גייטס או האילומינטי. לכן, בתקופה כזו בה יש כל כך הרבה אי ודאות לגבי הווירוס, אין פלא שתאוריות כאלה הצליחו להתפשט כל כך מהר", הוסיף צזנה.

"הנתונים מראים שרשת G5 אינה אמורה לגרום נזק, והמדע וניסיון של עשרות שנים תומכים בכך", כותב צזנה בפוסט שעסק בנושא, שהעלה בבלוג ובעמוד הפייסבוק שלו. עם זאת, הוא לא מסתפק בכך ומוסיף כי "תמיד יש סיכוי שקרינה כזו משפיעה על תת-אוכלוסייה מסוימת שרגישה אליה במיוחד. עוד לא הוכח קיומה של תת-אוכלוסייה כזו, אבל חשוב להמשיך לחקור ולבחון את הנושאים האלו, כדי להבין מהו סף הקרינה מסוגים שונים שמותר לבני-אדם לקלוט מהסביבה. אלא מה? זה בדיוק מה שממשלות עושות כל הזמן, כדי להגן על בריאות אזרחיהן ועל הכלכלה הלאומית".

הפצת קונספירציה כחלק ממרוץ טכנולוגי?

כדי להגיע לממדים המפלצתיים שיש לה היום, ולהוביל לעשרות מקרי הצתה ותקיפות פיזיות, תאוריית הדור החמישי הייתה צריכה קצת עזרה ודחיפה, מכאלו ששמחים שהתאוריה תתפשט. כך לפחות סבורים חוקרים שונים שמוצאים לאחרונה קשרים בין תפוצת התאוריה לבין פעילות מתוזמרת ברשתות החברתיות, ומפנים אצבע מאשימה לתעמולה הרוסית. זאת, למרות שעדיין אין נתונים רשמיים מהרשתות החברתיות עצמן, שיכולים להצביע על האשמים בהפצת התאוריות.

לפי דיווח ב"בלומברג", המבוסס על בדיקה שביצע ג'ונס מאוניברסיטת קטאר, בה ניתח 22 אלף ציוצים בנושא, חלק ניכר מהשיח בטוויטר שקושר בין רשתות הדור החמישי לקורונה מגיע מקבוצה גדולה של חשבונות מזויפים הפועלים באופן שמזכיר "קמפיין שנתמך על ידי מאמץ מדיני". עוד הוא אמר שמדובר במבנה פעילות דומה לזה שהופעל בקמפיין המידע המטעה שהפעילה רוסיה סביב הבחירות לנשיאות האמריקאית ב-2016. עם זאת, הוא הבהיר כי טרם מצא ראייה חותכת לכך שממשלת רוסיה היא האחראית להפצת התאוריה.

גם הארגון ללא מטרות רווח, "אינדקס הדיסאינפורמציה הגלובלי", שעוקב אחר פעילות של הפצת מידע מטעה ברשת, טוען כי מאחורי התאוריה הזו עומדת פעילות הפצה מאורגנת. חוקרים שונים מצביעים על פרופגנדה שמפיצה רשת התקשורת הרוסית RT, אשר לה קשרים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כך למשל, הרשת העלתה סרטון לרשת היוטיוב, לפיו ילדים שמשחקים ליד אנטנות של הדור החמישי סובלים מבעיות בריאותיות וקשיי למידה. בנוסף, הם מצביעים על תאוריות קונספירציה אחרות שהופצו ב-RT לאורך השנים.

"רשת הדור החמישי היא רק טכנולוגיה אחת שהרוסים החליטו לערער את אמינותה", כתב צזנה בפוסט. "מחקר מ-2018 חשף שבשנת הבחירות בארצות-הברית, טרולים רוסים - שממומנים ומונחים על-ידי השלטון - הפיצו שמועות שהופרכו מזמן בנוגע לבטיחותם של החיסונים. הרוסים לא עצרו שם, כמובן. למה להפסיק עם אסטרטגיה מנצחת? בשנים האחרונות מפיצה רשת RT America פאניקה גם בנושא הגידולים המהונדסים גנטית. מחקר שנערך בנושא הוכיח שהרשת (ביחד עם הרשת-האחות הרוסית Sputnik) מזכירה את הגידולים האלו בכל הזדמנות - יותר מכל ארגוני החדשות האמריקאים גם יחד. כמעט תמיד הם מופיעים בהקשרים שליליים".

אנליסטים בארה"ב מעריכים כי רוסיה משתמשת בהפצת דיסאינפורמציה וזריעת חששות בנוגע לטכנולוגיות הדור החמישי במערב, ככלי שנועד לסייע לרוסיה במרוץ החימוש הטכנולוגי בין מעצמות העולם. "לרוסיה אין אסטרטגיית דור חמישי טובה ולכן היא מנסה לערער את האסטרטגיה שלנו", אמר מנכ"ל חברת הטכנולוגיות New Knowledge, שעוקבת אחרי דיסאינפורמציה, במאמר שפורסם ב"ניו יורק טיימס" בשבוע שעבר. "זו לוחמה כלכלית", הוא הוסיף. טענות דומות עלו באותו המאמר גם מפי אנליסטים בחברת ייעוץ מוושינגטון, פינה אסטרטגיות.

"אז כן, יש בהחלט קונספירציה. לא כזו בה כל ממשלות העולם פועלות כנגד הציבור האומלל, אלא אחת הגיונית ואמינה הרבה יותר. זוהי הקונספירציה האמיתית: מצב בו מעצמת-על עוינת מנסה להשפיע על דרכי החשיבה שלנו כדי לגרום לנו לזנוח טכנולוגיות חשובות, בזמן שהיא מאמצת את אותן טכנולוגיות בעצמה", כתב צזנה.

בינתיים, יש שמפנים את האשמה דווקא לקבוצות במערב, שמזוהות עם תאוריות קונספירציה אחרות. כך, לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", קבוצת Yonder, העוקבת אחרי תפוצה של דיסאינפורמציה, זיהתה גם היא דפוסים של קמפיין מתוכנן להפצת התאוריה שמנוהל על ידי קבוצות של מתנגדי חיסונים. עוד לפי הדיווח, הארגון מידאן שבונה תוכנת אימות למדיה דיגיטלית, מצביע דווקא על קבוצת תומכי תאוריית ה"Q-Anon", לפיה ישנה קונספירציה גלובלית שחותרת תחת שלטון טראמפ.

***גילוי מלא: מדיניות הסרת מידע כוזב המהווה סכנה ממשית נעשית על ידי פייסבוק שלא במסגרת תכנית בדיקת העובדות, ולמשרוקית של גלובס אין כל חלק בתהליך