ההוצאות בכרטיסי אשראי ברשתות המזון המהיר ובבתי הקפה צנחו במרץ ב-32%

לפי שב"א, הירידה נרשמה בהשוואה לחודש מרץ 2019, והיא משקפת קיטון במכירות של 62 מיליון שקל • במקביל נרשמה עלייה של 24.5% בהוצאות בכרטיסי אשראי בעסקאות אונליין

מסעדה סגורה בצל הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מסעדה סגורה בצל הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

השפעות הסגר הקורונה: בנק ישראל פרסם היום (ד') ניתוח של ההוצאות בכרטיסי האשראי בישראל, כשהוא מדווח על ירידה חדה ברכישות במסעדות בשל המגבלות שהושתו בישראל. לידי "גלובס" הגיעו נתונים של חברת שב"א, שמהם עולה כי ההוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי ברשתות המזון המהיר וברשתות בתי הקפה קטנו בצורה משמעותית גם כן.

בשב"א, המפעילה את מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, מגלים כי מהנתונים לחודש מרץ 2020 עולה כי ההוצאות של הישראלים בכרטיסי אשראי ברשתות המזון המהיר וברשתות בתי הקפה (המפעילות למעלה מ-20 סניפים בפריסה ארצית) הגיעו לסכום כולל של כ-133 מיליון שקל.

בהשוואה לחודש מרץ בשנה שעברה מדובר על ירידה של כ-32% בהוצאות בכרטיסי אשראי, שהגיעו אשתקד לסכום כולל של כ-195 מיליון שקל. המשמעות של המציאות הזו היא אובדן מכירות חודשי בהיקף של כ-62 מיליון שקל.

עם זאת, הנתונים מגלים כי הציבור הישראלי המשיך לאכול ברשתות הקפה והמזון המהיר, אולם בשל הסגר הקורונה הוא נאלץ לעשות זאת בשלט רחוק. וזאת רק באמצעות רשתות שהיו זריזות מספיק כדי לפתוח שירות משלוחים או לחבור לשירותי משלוחים כמו וולט או תן ביס. כך, בהיקפי העסקאות בהזמנה מרחוק - באונליין או טלפונית - שבהם לא נדרשת הצגת כרטיס אשראי, נרשמה עלייה של24.5%.

עוד נציין כי במהלך החודש שעבר עברו במערכת התשלומים בכרטיסי אשראי הוצאות בעסקאות אונליין בהיקף של כ-53 מיליון שקל, לעומת הוצאות בהיקף של 43 מיליון שקל בחודש מרץ 2019.

נתון מעניין נוסף הוא שהיקף ההוצאות בכרטיסי אשראי בעסקאות ללא הצגת כרטיס, כלומר כאלה שבוצעו בהזמנות אונליין או בהזמנות טלפוניות, היווה במהלך חודש מרץ השנה כ-40% מסך ההוצאות בכרטיסי אשראי ברשתות המזון המהיר ובבתי הקפה. בחודש מרץ בשנה שעברה היוו העסקאות אונליין כ-22% מסך ההוצאות בכרטיסי אשראי, כלומר, מדובר בגידול חד של יותר מ-80%.