הוויכוחים והביורוקרטיה: כך מתעכב תשלום המענק לעסקים הקטנים

כולם עובדים קשה, אין אל מי להפנות את אצבע מאשימה ובינתיים אף עסק לא ראה את הכסף מתוכנית הסיוע הזאת בחשבון שלו

עסקים סגורים בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס
עסקים סגורים בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

לפני כחודש, במסגרת הודעת הממשלה על חבילת הסיוע למשק הודיעה הממשלה גם על הקצאה של כ-5 מיליארד שקל לטובת מענק לעסקים קטנים. באוצר הודיעו שהם עתידים לגבש את פרטי התוכנית בהקדם. אלא שכמעט חודש עבר, וכסף אין.
התוכנית הזאת, שנועדה לסייע לעסקים בתקופה הקשה ביותר שלהם הפכה לאחת הדוגמאות העגומות למרחק בין תוכנית למציאות.

מה קרה אם כן בחודש החולף שגרם לעיכוב? בדיונים הקדחתניים לגיבוש התוכנית השתתפו נציגי אגף התקציבים באוצר, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ’ אבי שמחון, מנהל רשות המסים ערן יעקב, וראשי הארגונים המייצגים את העסקים במשק. ראש הממשלה ושר האוצר עודכנו על כל הצעה שעלתה, וניהלו מעת לעת שיחות עם חלק מהגורמים שהשתתפו בדיונים. ואז החלה סאגת ההצעות, התוכניות ודחייתן.

בראשית הדרך הציגו נציגי משרד אוצר מודל שמתייחס למספר העובדים שכל עסק יעסיק. באוצר רצו שסכום המענק יהיה צמוד להתחייבות של העסק להעסיק מספר מסוים של עובדים. גורמים שמעורים בדיונים אמרו ל"גלובס" כי ההצעה הזו נדחתה על הסף על ידי שמחון, שביקש כי המענק יוצמד לירידה במחזור של העסק.

לפני כשבועיים הגיעו נציגי האוצר, רשות המסים ושמחון להסכמה עקרונית שלפיה המודל יהיה צמוד למחזור. על פי המודל ששמחון הציע, מודל "פיצוי מחזורים", על ירידה של מעל 50% מהמחזור העסק יקבל העסק 15% מהמחזור, וזאת בלי קשר להוצאות של העסק. לדברי גורמים במשא ומתן ראש הממשלה אישר את המודל הזה. ואולם, נציגי אגף התקציבים באוצר, רשות המסים וכן נציגי ארגוני המעסיקים סברו כי מדובר במודל בעייתי. המודל, כך נטען, לא מתחשב בכלל בהוצאה שנחסכת לאותם עסקים, לא לוקח בחשבון את היחס שבין תשומות העסק לבין המחזור.

בעוד הביקורת ברקע, הדיונים על מודל הפיצוי על המחזור נמשכו, וכשבועיים לאחר שהמודל של שמחון עלה על השולחן, הציגו נציגי אגף התקציבים מודל אחר: "מודל צוק איתן", בשינויים קלים.

לדברי גורמים המעורים בדיונים, שמחון לקח יומיים-שלושה כדי לחשוב על התוכנית המוצעת, וכן הציג את המודל לראש הממשלה וניהל שיחות עם שר האוצר, ולבסוף חזר עם אישור כי ניתן להתקדם. עיכובים נוספים נוצרו בעקבות הצורך לקבל את אישור היועצים המשפטיים.

מכאן והלאה נותרו עוד כמה דברים "קטנים". בשלב זה פועלים כל הגורמים הרלבנטיים על הפרטים של המודל ועל אופן היישום שלו, גם מבחינה טכנית מחשובית. גורמים שהשתתפו בדיונים סיפרו ל"גלובס" כי לאורך כל החודש האחרון האיצו ראש המשלה ושר האוצר להגיע לפתרון, כלומר למצב שבו הכסף יגיע ישירות לחשבון בעל העסק. עוד נודע ל"גלובס" כי באוצר ניסו להגדיל מעט את הסכום שיוקצה לפיצוי העסקים והחלו לדבר על סכומים שנעים בין 5 ל-6 מיליארד שקל.

גורם בכיר באוצר אמר ל"גלובס" כי הוא לא מבין את הטענות על הימשכות הדיונים. לדבריו, "מדובר באחד הדברים המורכבים ביותר המתגבשים, פיצוי ל-600 אלף איש, וזה לא דבר שקורה ביומיים". עוד לדבריו, בחלק מהמדינות שהכריזו כי הן כבר מיישמות את תוכנית המענק, בפועל הכספים לא הגיעו לחשבונות העסקים.

אז כולם עובדים קשה, ואולי אין אל מי להפנות את אצבע מאשימה - אבל בינתיים אף עסק לא ראה את הכסף מתוכנית הסיוע הזאת בחשבון שלו.

ממשרד האוצר נמסר: "נמשיך לבחון את התוכנית ולהכניס בה שינויים ככל שיידרש כדי לתת מענה רחב ככל הניתן".

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "מהרגע הראשון פעל פרופ’ שמחון בהנחיית ראש הממשלה למתן מענקים לעסקים בסך של לפחות 5 מיליארד שקלים, במהירות האפשרית וישירות לחשבון הבנק".