לבקשת "גלובס" ובניגוד לרצון הממשלה: סיכומים חלקיים של הדיונים על הנגיף נחשפו

הסיכומים הגיעו בעקבות עתירת "גלובס" וגופי תקשורת נוספים לבג"ץ • מדובר במסמכים מצונזרים שלא עונים על בקשת העותרות ואין בהם מידע רב • בסיכומים נחשף למשל כי למרות שליצמן הכריז כי יש להטיל סגר על בני-ברק, בדיון על כך הוא נמנע מלהצביע

בעקבות עתירת "גלובס", הארץ וגופי תקשורת נוספים לבג"ץ, פורסמו באופן חלקי ומצונזר תמלילי וסיכומי דיוני הממשלה על הקורונה החל מ-8 במרץ ועד היום. המדינה אמנם מתנגדת לחשיפת הפרוטוקולים, אך לתשובתה לבית המשפט, צורף נספח ובו 365 עמודים המהווים גרסה ערוכה של סיכום הדיונים שהתקיימו בממשלה.

אלו אינם תמלילים עליהם עמדו העותרים, והם אינם מפרטים את כל מה שנאמר בישיבות. מדובר בכמה סיכומים של החלטות הממשלה החל מיום 8.3.20 ופרוטוקולים של ישיבות שקדמו ליום זה בהם עלה נושא הקורונה וכן סיכומי דיונים של ועדות השרים שהוקמו מכוח תקנות שעת החירום.

מרבית הפרטים הם טכניים, כאשר המדינה מסרבת בתוקף למסור לציבור את הפרוטוקולים המפורטים ולאפשר לאזרחים להבין את מכלול השיקולים ואת דרך קבלת ההחלטות, ולדעת מה הייתה עמדת השרים השונים. ואמנם, מן המסמכים שנמסרו עולות מספר נקודות מעניינות; למרות שב-31 במרץ אמר שר הבריאות ליצמן לתקשורת כי "יש להטיל סגר על בני-ברק, המצב שם נורא ואיום", בישיבת הממשלה הטלפונית שהתקיימה ב-10 באפריל בנושא הארכת הסגר על  בני-ברק, רוב השרים הצביעו בעד ההחלטה, אך שר הבריאות ליצמן הודיע כי אינו משתתף בהצבעה. בנוסף, השר נעדר מחלק לא מבוטל מישיבות הממשלה בנושא משבר הקורונה. כך למשל, נעדר השר ליצמן מהישיבה שבה דנו השרים בהפיכת שכונות בירושלים לאזורים מוגבלי תנועה, לאחר שהתגלתה בהם התפרצות קורונה. 

בישיבה אחרת שנערכה בנושא הטלת מגבלות תנועה על שכונות בירושלים,  שר הפנים מציין כי הוא קיים התייעצות עם ראש עיריית ירושלים עובר לדיון ומציג נתונים שלפיהם מתוך כ-2,300 חולים מאומתים בעיר ירושלים, כ-1,600 נמצאים באזורים בתוך העיר שעליהם ועדת השרים מבקשת להכריז כ"אזור מוגבל".

בהחלטה להכריז על היישוב דייר אל אסד כאזור מוגבל בעקבות זינוק חד במספר החולים, השתתפו ראש הממשלה, והשרים משה כחלון וגלעד ארדן בלבד. השרים נפתלי בנט, אריה מכלוף דרעי, יעקב ליצמן לא השתתפו בדיון מפאת קיומו בערב שבת, אך הודיעו כי הם תומכים בהצעת ההחלטה.  

בדיון שהתקיים ב-24 במרץ בהשתתפות שרים רבים ובכירים במערכת הבריאות,  ראש הממשלה פותח ומתייחס להתפשטות נגיף הקורונה החדש ב"טור גיאומטרי" בישראל ובעולם, ומציין את הצורך בנקיטת מדיניות מחמירה על מנת לבלום את העלייה האקספוננציאלית של התפשטות התחלואה. באותו דיון, נציג ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' רן בליצר, מדגיש את הצורך בהחרפת הצעדים למניעת התפשטות המגפה באופן מידי, ומעריך כי בתוך שבועיים ניתן יהיה לבלום את התפשטות המגפה, אם ננקוט בצעדים מחמירים.