"יש לבנקים המרכזיים עוד תחמושת בארסנל, הם יכולים לקנות מניות"

קית' ווייד, הכלכלן הראשי של חברת ההשקעות שרודרס: "חלק גדול מהחובות החדשים של הממשלות ימצאו את דרכם אל המאזנים של הבנקים המרכזיים"

קית וייד, הכלכלן הראשי של חברת ההשקעות שרודרס / צילום: באדיבות שרודרס
קית וייד, הכלכלן הראשי של חברת ההשקעות שרודרס / צילום: באדיבות שרודרס

"מגפת הקורונה תגרום נזק אדיר לכלכלת העולם, נזק שלא ראינו כמותו ב-50 השנים האחרונות. ברבעון השני של השנה ההתכווצות בכלכלה העולמית עשויה להסתכם ב-10% עד 20%", כך אומר קית' ווייד, הכלכלן הראשי של חברת ההשקעות שרודרס, בריאיון ל"גלובס".

עד כמה חמור זה יהיה?

"צריך להבין שהמיתון שנוצר כאן הוא מלאכותי. כלומר, הממשלות למעשה מונעות מאנשים לצאת לעבודה ומורות לעסקים לסגור את שעריהם במטרה לצמצם את מספר הנפגעים מהקורונה. בקיץ כנראה שייוצר חלון הזדמנויות לחזרה לעבודה ולפעילות כמעט מלאה או מלאה לגמרי, כך שנראה קפיצה בתוצר העולמי ברבעון השלישי".

האם הפעולות של הממשלות והבנקים המרכזיים מספיקות?

"הם עושים המון וכמעט בכל מדינה בעולם הדגישו שההטבות לעסקים והריביות הנמוכות יישארו למשך תקופה ממושכת בכדי לתמוך בכלכלה ולראות שההתאוששות היא בת קיימא. זה מתאפשר כמובן מכיוון שרמת האינפלציה מאוד מאוד נמוכה והצניחה במחירי הנפט תומכת בזה גם כן".

האם לבנקים המרכזיים יש עוד תחמושת לתמוך בכלכלה?

"כן. הם יכולים למשל להרחיב את היקף וסוג הנכסים שהם קונים וללכת בדרכו של הבנק המרכזי היפני ולהתחיל לקנות מניות. אבל, אני לא בטוח שהפד, הבנק המרכזי של אנגליה או ה-ECB ירגישו בנוח לעשות את זה. הם גם יכולים להשתמש בנשק נוסף שיש להם - לשנות טרמינולוגיה בתחזיות והנחיות קדימה ועל ידי כך ליצור ציפיות בקרב השחקנים השונים". 

האם משבר הקורונה יכול להפוך בהמשך למשבר פיננסי נוסף?

"זה יכול לקרות. הסיכון קיים. הבנקים המרכזיים פועלים לספק נזילות נאותה למוסדות השונים ולמנוע את זה. החשש הגדול של הוא בגוש האירו, שם אם קובעי המדיניות לא יפעלו בנחישות מספקת יצוץ עוד משבר גדול". 

מהו הטווח או האופק אליו מכוונים כיום הממשלות והבנקים המרכזיים?

"כיום האופק שלהם עומד להערכתי על 3-6 חודשים קדימה. אבל, הם הבהירו שוב ושוב שהאמצעים המיוחדים יימשכו כל עוד צריך להפעיל אותם. אם נראה התאוששות בצורת "V" אז נוכל לחזור לשגרה תחת מגבלות הקורונה מהר יחסית, אבל יש סיכון די גדול שתהיה לקראת סוף 2020 התפרצות גדולה נוספת ואז תהיה התאוששות מסוג "W". 

"הסיכון להתפרצות נוספת קיים מכיוון שברגע שאנשים מתחילים לזוז ולנוע ממקום למקום, כל אותם אנשים שעדיין לא נדבקו יכולים להידבק. צריך לקוות שיפותח חיסון לווירוס הזה כמה שיותר מהר".

איך הממשלות יכולות לצמצם בחזרה את הגרעונות העצומים שנוצרים בגלל ההשפעות השליליות של הקורונה על הכלכלה?

"זה לא יהיה פשוט. המצב הנוכחי לא יוכל להימשך הרבה זמן, בסופו של דבר צריך להעלות מסים, לצמצם הוצאות, או שילוב של שני הדברים. נראה לי שהריביות יישארו מאוד נמוכות למשך הרבה מאוד זמן בכדי לאפשר לממשלות להתמודד עם המצב הקשה שנוצר. חלק גדול מהחובות החדשים של הממשלות ימצאו את דרכם אל המאזנים של הבנקים המרכזיים". 

האם הסגירה של הכלכלה מהווה איום לבריאות הציבור יותר מהנגיף עצמו?

"יכול להיות. יש מחקרים שונים שמצביעים על כך שירידה חדה בתוצר ועלייה באבטלה משפיעים על בריאות הציבור בצורה קשה. אבל, יש דעות לכאן ולכאן. הממשלות, לכן, עושות מאמצים גדולים מאוד כדי להשאיר את העסקים בחיים".

בשורה התחתונה, אתה אופטימי?

"כן".