הקורונה ושחיקת מטבעות הביאו לירידה חדה ברווח הנקי של אדמה ברבעון הראשון

החברה סיימה את הרבעון עם רווח נקי מתואם של 27 מיליון דולר, ירידה של כ-66% בהשוואה לרבעון המקביל • לדברי אדמה, מגפת הקורונה הפחיתה את הרווח בסכום משוערך של 17 מיליון דולר, והתחזקות הדולר בעוד 62 מיליון דולר

חברת האגרוכימה אדמה מסכמת את הרבעון הראשון של 2020 עם ירידה קלה בהכנסות וירידה חדה ברווח הנקי. לדברי החברה, נפגעו תוצאותיה מהתפרצות מגפת הקורונה בעולם ומשחיקת המטבעות השונים מול הדולר, שהגיעה בתגובה לכך.

אדמה מייצרת ומשווקת קוטלי עשבים, פטריות וחרקים, עבור חקלאים ברחבי העולם. את הרבעון הראשון של 2020 סיימה החברה עם רווח נקי מתואם של 27 מיליון דולר, המשקף ירידה של כ-66% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. לדברי החברה, מגפת הקורונה הפחיתה את הרווח הנקי ברבעון בסכום משוערך של 17 מיליון דולר, ואילו התחזקות הדולר מול מרבית המטבעות בעולם הפחיתה את הרווח הנקי בעוד 62 מיליון דולר.

התחזקות הדולר הביאה בראש ובראשונה לירידה במכירות במונחי מטבעות מקור, אולם בנוסף גם לעלייה של 29 מיליון דולר בהוצאות המס. לדברי החברה הוצאות המס נטו הסתכמו ב-24 מיליון דולר ברבעון, בהשוואה ל-9 מיליון דולר ברבעון המקביל.

"הוצאות המס הגבוהות יותר נבעו בעיקר מהשפעת היחלשות המטבעות כנגד הדולר, בפרט הריאל הברזילאי, שהביאה לעליה בהוצאות מס שאינן במזומן עקב הפרשים בין מטבע הפעילות (הדולר) לבין מטבעות המיסוי (המטבעות המקומיים) ביחס לערכם של נכסים לא כספיים", הסבירה אדמה.

אדמה סיימה את הרבעון הראשון עם מכירות של 973 מיליון דולר, המשקפות ירידה של 3% בהשוואה לרבעון המקביל. במונחי מטבעות מקור נרשמה דווקא עלייה של 2% במכירות, חרף מגפת הקורונה, כשלדברי החברה פחתו המכירות ברבעון הראשון ב-47 מיליון דולר (משוערך) במונחי מטבעות מקור עקב המגפה.

לדברי אדמה, היא רשמה צמיחה עסקית באירופה הודות לביצועים חזקים במדינות מזרח אירופה, וכן ברחבי אזור הודו, המזרח התיכון ואפריקה, שם היא נהנתה מתנאי מזג אוויר נוחים. באמריקה הלטינית, מכירות החברה צמחו במונחי מטבע מקור, בנוסף על הרכישה שבוצעה לאחרונה בפרו, אך המכירות במונחי דולר הושפעו מהיחלשות המטבעות המקומיים ובפרט הריאל הברזילאי.

בצפון אמריקה ירדו המכירות ב-6.7% וזאת בשל ירידה בביקוש למוצרי החברה לשימושים שאינם חקלאיים, שנבעה התפרצות מגפת הקורונה. באוסטרליה נרשמו ביצועים חזקים בזכות התאוששות מתנאי הבצורת הקיצוניים שפקדו את היבשת בשנים האחרונות, אולם מנגד נרשמה ירידה של 27% במכירות בסין.

בסין נמשכה אומנם הצמיחה במכירות המוצרים המפורמלים והממותגים של החברה, אך סך המכירות במדינה נשחק ל-68 מיליון דולר בלבד, עקב ירידה במכירות חומרי הביניים והמוצרים הלא-מפורמלים. מדובר בעיקר בחומרים המיוצרים באתר בג'ינגזו, שהפעילות בו הופסקה באופן זמני במהלך הרבעון.

ברבעון הראשון של 2020 הושפע גם שוק האגרוכימיה הגלובלי מהתפרצות ממגפת הקורונה ברחבי העולם. למגפה היו מספר השפעות שליליות על ביצועיה של אדמה ברבעון הראשון, כשהמשמעותיות ביניהן הן הפסקה זמנית של הפעילות באתר שבג'ינגזו (מחוז הוביי), מגבלות באספקה של חומרי גלם וחומרי ביניים הנרכשים מצדדים שלישיים, הגבלות על הסחר והמכירות הבינלאומיות, עלייה בעלויות השילוח הימי והאווירי, וכן ירידה בביקוש למוצרים לשימושים שאינם חקלאיים בארה"ב.

לדברי החברה, בעוד שהפעילות באתר הייצור בהואי'אן (מחוז ג'יאנגסו) שבסין המשיכה ללא הפרעה משמעותית, הרי שהפעילות באתר שבג'ינגזו (מחוז הוביי בסין) של סנונדה, הופסקה באופן זמני, החל מסוף ינואר ועד סוף פברואר, עקב התפרצות נגיף הקורונה במחוז. על אף שהפעילות באתר חודשה בתחילת חודש מרץ, ההגבלות על הלוגיסטיקה נותרו בעינן, והשפיעו על השינוע החופשי של סחורות אל ומהאתרים ולנמלים.

אדמה מעריכה כי להמשך התפשטות המגפה עלולה להיות השפעה שלילית גם על ביצועיה ברבעון השני, וייתכן שאף מעבר לכך. "החברה מנהלת את תגובתה להתפרצות נגיף הקורונה באופן פעיל ושוטף על מנת להבטיח את בטיחותם ובריאותם של אנשיה, וכדי להגביל את ההשפעה על ביצועיה. הפעולות הננקטות כוללות, בין היתר, הרחבה וחיזוק ערוצי ההפצה, שימוש בחלופות לשם הובלה מזורזת, כשהדבר מתאפשר, שיתוף פעולה עם שותפים בשרשרת האספקה, והעלאת מחירים היכן שמתאפשר, בכדי לפצות על היחלשות המטבעות וההוצאות הלוגיסטיות הגדלות", נכתב בהודעת החברה.

לדברי איגנסיו דומינגז, המנכ"ל החדש של אדמה, המשך הצמיחה העסקית ברבעון הושגה חרף מגפת הקורונה העולמית, אשר משנה באופן ניכר את דרך החיים שלנו ומשבשת את הסחר העולמי, כולל שוקי המטבעות, לצד תחומים רבים אחרים. "בתקופה מטרידה זו של חוסר ודאות, אני גאה ביותר בהתגייסות ובשיתוף הפעולה מצד אנשינו ברחבי העולם להבטחת ביטחונם ובריאותם, וכן לצמצום השפעות המגפה על הפעילות העסקית שלנו", ציין דומינגז, שהחליף לאחרונה בתפקיד המנכ"ל את חן ליכטנשטיין.

אבירם להב, משנה למנכל אדמה וסמנכ"ל הכספים, הדגיש כי בעת הנוכחית כבר עובדים שני מפעלי החברה בסין באופן מלא, כך שכל עוד לא תהיה התפרצות מחודשת שם, הרי שבעיות ההיצע של החברה עברו להן. לדבריו, בצד של הביקוש, עושה רושם כיום שהמדינות הולכות ונפתחות ומנסות לחזור למשהו שנקרא לו הנורמלי החדש.

"עושה רושם שכל עוד לא תהיה רגרסיה כבדה ביותר, תהיה חזרה למשהו נורמלי. ובעולם של אדמה, כל זמן שהחקלאים עובדים ומספקים, אני מניח שהביקושים למוצרים שלנו בתחום החקלאות ימשיכו להיות 'תקינים'. ככה שיכול להיות שבתחום הזה אנחנו עברנו את הנקודה המתה התחתונה. בתחום הגידולים הלא-חקלאיים (גינון ביתי, גולף וכדומה, ע' כ') הנחת העבודה היא שבצורה מדודה הדברים יחזרו לעצמם", הוסיף להב.

אדמה נסחרת בבורסה של שנזן לפי שווי של 31.74 מיליארד יואן סיני (4.5 מיליארד דולר), לאחר שמנייתה איבדה כ-0.5% בלבד מתחילת השנה. בעלת השליטה באדמה היא חברת הכימיקלים הממשלתית הסינית כמצ'יינה, שמחזיקה ב-78% ממניותיה.