רישיון לייצור חשמל לפרויקט האגירה השאובה בגלבוע

הזכיין של הפרויקט מוחזק על ידי שיכון ובינוי (25.5%), אלקטרה (25.5%), והיתרה (49%) על ידי קרן אינפרארד ( InfraRed )

רשות החשמל העניקה רישיון ייצור חשמל קבוע לפי.אס.פי השקעות (PSP) - הזכיין של פרויקט האגירה השאובה בגלבוע. PSP מוחזקת על ידי שיכון ובינוי (25.5%), אלקטרה (25.5%), והיתרה (49%) על ידי קרן אינפרארד ( InfraRed ).

הפרויקט להקמת תחנת הכוח מעלה גלבוע, תחנת כוח הפועלת בשיטת אגירה שאובה, הוא הפרויקט הראשון בישראל לייצור אנרגיה באמצעי הזה. אגירה שאובה היא אנרגיה היכולה להיאגר לעת מצוא, והיא נוצרת באמצעות ניצול האנרגיה המופקת כתוצאה משאיבת מים ממאגר עליון למאגר תחתון (אנרגיה הידרואלקטרית).

תחנת הכוח משמשת כמתקן לאגירת אנרגיה המיוצרת באופן נקי וללא זיהום. תחנת הכוח בגלבוע מסתמכת על ייצור החשמל העודף של תחנות כוח אחרות בישראל בשעות שפל, ותכליתה העיקרית היא לאפשר יכולת ייצור חשמל נוספת בשעות ביקוש שיא - היא אמורה להיות מסוגלת להזרים לרשת החשמל בישראל 300 מגה-וואט בתוך פחות משתי דקות.

תחנת הכוח מורכבת מטורבינה-משאבה, מנוע-גנראטור ושני מאגרי מים, עליון ותחתון, המחוברים ביניהם באמצעות צינור לחץ. בעת הצורך, כלומר בזמן של ביקוש שיא לחשמל, מוזרמים מים מהמאגר העליון למאגר התחתון בעזרת כח הכבידה, כאשר המתקן מנצל למעשה את אנרגיית התנועה של המים הזורמים לשם סיבוב טורבינה, המפעילה, בתורה, גנרטור לייצור חשמל.

הפרויקט הוקם בשיטת "BOT" (שיטה במסגרתה גוף פרטי מקבל זיכיון לזמן מוגבל מגוף ציבורי על-מנת לממן, לתכנן, לבנות ולהפעיל מתקן ציבורי) וקיבלה זיכיון לכך ל-20 שנה.

עלות הפרויקט נאמדה ביותר מ-2 מיליארד שקל, והיא מומנה בעיקר על-ידי אלקטרה ושיכון ובינוי, וכן על-ידי בנק לאומי וחברות הביטוח הראל, מגדל וכלל.

הקמת הפרויקט כללה תכנון, מימון, בנייה ותפעול של תחנת הכוח, וכן חפירת מנהרות ופירים, הקמתו ויציקתו של צינור בטון, ביצוע עבודות עפר, חיבור והתקנה של טורבינות וגנרטורים, הקמת מאגרי מים, עבודות חשמל ועבודות הנדסיות נוספות.

עם קבלת רישיון ייצור החשמל, צפוי המתקן להתחיל את פעילותו המסחרית ולהניב הכנסות לשיכון ובינוי, אלקטרה ולקרן. לפי ההערכות, התקבולים ברוטו מהפעלת המתקן עשויים להסתכם בכ-8 מיליארד שקל לתקופת הרישיון (למשך כ-20 שנה). כלומר, כ-400 מיליון שקל לשנה בממוצע.

במהלך הקמת הפרויקט נהרגו שלושה פועלי בניין בשלוש תאונות שונות, האחרונה שבהן ביולי 2018, אז קרס מנוף לתוך אחת המנהרות באתר הבניה וגרם גם לפציעתם של 9 פועלים נוספים שנלכדו בתוך המנהרה וחולצו ממנה כעבור מספר שעות באמצעות פינוי מוסק.

מניית שיכון ובינוי  רושמת היום עלייה של כ-4% והשלימה מהלך התאוששות של כ-70% מאז השפל אליו נפלה ב-23 במרץ על רקע משבר הקורונה. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-6 מיליארד שקל. אלקטרה  רושמת היום עלייה קלה והשלימה התקדמות של 25% מ-12 במרץ. שוויה של החברה בבורסה עומד על כ-6.2 מיליארד שקל.