אמזון הכתה את תחזית ההכנסות, אך הקורונה פגעה ברווח; "התקופה הכי קשה שאיתה אנחנו מתמודדים"

החברה הציגה צמיחה של 26%, וההכנסות שלה הסתכמו ב-75.5 מיליארד דולר • אמזון נחשבת לאחת המרוויחות הגדולות מהקורונה • המניה צונחת בכ-5% במסחר המאוחר

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס
ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס

ענקית המסחר המקוון אמזון  דיווחה הלילה (ה') על דוחותיה לרבעון הראשון של 2020, ועקפה את התחזיות שורת ההכנסות אך לא עמדה בתחזית הרווח למניה. 

אמזון הציגה ברבעון הראשון הכנסות של 75.5 מיליארד דולר, עלייה של 26% לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות גבוהות בכמעט 2 מיליארד דולר מתחזיות האנליסטים. בשורה התחתונה הסתכם הרווח הנקי של החברה ב-2.5 מיליארד דולר או 5.01 דולרים למניה - פחות מתחזית האנליסטים לרווח של 5.88 דולרים למניה. אחת הסיבות עשויה להיות שינוי בתמהיל המוצרים בגלל הקורונה.

ענקית הקמעונאות נחשבת לאחת המרוויחות הגדולות מהמשבר בגלל המעבר של הצרכנים לרכוש מוצרים אונליין. מתחילת השנה עלתה מניית אמזון ב-27% ושוויה עומד על 1.2 טריליון דולר. מתחילת הירידות החדות בבורסה ב-19 בפברואר עלתה מניית החברה ב-13% לשיא כל הזמנים, בעוד שמדד נאסד"ק ירד ב-8.5%.

הגידול ברכישות אונליין מוביל גם לעלייה בהוצאות החברה, שהודיעה באחרונה על מצבת עובדי המחסנים שלה בארה"ב ב-175 אלף איש. האופטימיות כלפי אמזון נובעת גם מכיוון שעבודה ולמידה מרחוק מחייבת צריכה של יותר שירותי ענן, שוק שנמצא בשליטת אמזון. בגלל האופטימיות, האנליסטים העלו את התחזיות שלהם מתחילת השנה.

אמזון צופה כי ברבעון השני ההכנסות שלה יעמדו על 75-81 מיליארד דולר, בהתאם לתחזית האנליסטים, צמיחה של בין 18% ל-28%. בשורת הרווח התפעולי אמזון צופה כי הוא ינוע בין הפסד תפעולי של 1.5 מיליארד דולר לרווח תפעולי של 1.5 מיליארד דולר - לעומת רווח תפעולי של 3.1 מיליארד דולר ברבעון השני של 2019. בחברה צופים כי ההוצאות הקשורות לקורונה יגיעו ל-4 מיליארד דולר.

ההכנסות של פעילות הקמעונאות בצפון אמריקה צמחו ב-29% והסתכמו ב-46.1 מיליארד דולר. ההכנסות בשאר השווקים עלו בקצב מתון יותר, של 18% והסתכמו ב-19.1 מיליארד דולר. פעילות הענן (AWS) הניבה הכנסות של 10.2 מיליארד דולר, עלייה של 33%, ומעט פחות מתחזיות האנליסטים.

"מרכישות אונליין לפעילות הענן לפריים וידאו ו-Fire TV, המשבר הנוכחי מציג את יכולת ההסתגלות והעמידות של הביזנס של אמזון כפי שלא היה בעבר, אבל זה גם התקופה הכי קשה שאנחנו מתמודדים עמה", אמר ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון, שציין את העבודה הקשה שעובדי החברה והספקים שלה עושים בימים אלו.

"אספקה ללקוחות והגנה על העובדים בזמן המשבר שיהיה פה בחודשים הקרובים ידרוש מאיתנו מיומנות, צניעות, חדשנות וכסף. אם אתה בעל מניות של אמזון, אולי כדאי שתשב, כי אנחנו לא חושבים בקטן. בנסיבות רגילות, ברבעון השני היינו מצפים להציג רווח תפעולי של 4 מיליארד דולר או יותר, אבל אלו לא נסיבות רגילות. במקום זאת, אנחנו מתכננים להוציא 4 מיליארד דולר, או קצת יותר, על הוצאות הקשורות לקורונה.

בזוס ציין כי ההוצאות כוללות השקעות בציוד הגנה, ניקיון המתקנים, תהליכים פחות יעילים אך כאלו שיאפשרו ריחוק חברתי, שכר שעתי גבוה יותר ומאות מיליונים לפיתוח ערכות בדיקת קורונה. "יש הרבה אי ודאות בעולם בימים אלו וההשקעה הכי טוב אז לשמור על בטיחות ורווחת מאות אלפי העובדים. אני בטוח שבטווח הארוך בעלי המניות יבינו ויעריכו את הגישה שלנו, ולמעשה הם היו מצפים שננהג כך", אמר בזוס.